Gå til innhold

Sterkeste nasjon under annen verdenskrig?

Ockham

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da tror jeg du undervurderer Italia en smule. Frankrike var da ikke så sterke? de hadde også et litt for stort rike i forhold til militær makt etter min mening. Kan ikke huske å ha hørt om noen betydelige franske seiere under andre verdenskrig.

Jeg vil gjerne pressisere at jeg tror at forskjellen på en krig og en ren okkupasjon er at under en okkupasjon er det angripende landet like sterkt som det forsvarende. Men en krig oppstår når sidene er omtrent like sterke. Ikke før amerikanerne kom på banen, og Tyskland måtte forsvare seg flere steder, mistet de possisjonen som den sterkeste.

Lenke til kommentar
Tror han mener:

1. USA

2. Russland/Tyskland

3. UK

4. Japan

5. Italia

Nei jeg tellte ikke USA fordi de gikk fra 70 tusen til 10 millioner tropper under krigen.

Russland var sterkest og så Tyskland. Sett i produksjon at fly, tanks, artilleri og og antall tropper så lagg Russland langt forran Tyskland.

Lenke til kommentar

italia var suppe gjøker, var vel ingen av de allierte som hadde respekt for dem.

Max Manus møtte div italienske fly som prøvde å skyte på båten han var i, og de var mildt sagt elendige, feige piloter som ikke tørte å angripe lett forsvarte båter sov.

senere møtten han vichy franske fly som var mye vanskligere å hanskes med,

italia var helt bortkasta for tyskland å være alliert med, mer bry enn hjelp

Lenke til kommentar
Da tror jeg du undervurderer Italia en smule. Frankrike var da ikke så sterke? de hadde også et litt for stort rike i forhold til militær makt etter min mening. Kan ikke huske å ha hørt om noen betydelige franske seiere under andre verdenskrig.

Mener du "bare" Franrike eller Frankrike + koloniområder? Det var ingen franske seire fordi de ble okkupert så fort. Husk at også den britiske hær ble slått i 1940. Tyskland hadde initiativet, moderne taktikker, forberedt seg til krig, osv - i tillegg hadde Frankrike bygget den idiotiske Maginotlinjen. Geografisk hadde de rett og slett ikke sjans mot Tyskland.

"Frie Franske" styrker kjempet tappert under frigjøringen under Alliert kommando.

Italia, derimot, var håpløse. Panserplatene på stridsvognene var skrudd fast med skruer og ikke sveiset, de ristet rett og slett i stykker i ørkenen. Utstyret deres var ellers utdatert og de hadde ingen industrikapasitet til å ta igjen det de mistet. De fikk bank gjentatte ganger av britiske styrker som var laaaangt underlegne i tall. Moralen var på bånn.

Jeg vil gjerne pressisere at jeg tror at forskjellen på en krig og en ren okkupasjon er at under en okkupasjon er det angripende landet like sterkt som det forsvarende. Men en krig oppstår når sidene er omtrent like sterke. Ikke før amerikanerne kom på banen, og Tyskland måtte forsvare seg flere steder, mistet de possisjonen som den sterkeste.

Rundt siste halvdel av 1941 altså. Helt enig! :)

Lenke til kommentar
italia var suppe gjøker, var vel ingen av de allierte som hadde respekt for dem.

Max Manus møtte div italienske fly som prøvde å skyte på båten han var i, og de var mildt sagt elendige, feige piloter som ikke tørte å angripe lett forsvarte båter sov.

senere møtten han vichy franske fly som var mye vanskligere å hanskes med,

italia var helt bortkasta for tyskland å være alliert med, mer bry enn hjelp

Stemmer det, de tapte mot Hellas, Klarte så vidt å ta noe av Sør Frankrike og Tapte enormt med tropper i Afrika.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er mange som sier her at Tyskland hadde en overlegen hær og kvalitet i alle felt. Vel, det var det de ville fienden skulle tro.

Var dere for eksempel klar over at kavaleri (hestemenn) var med på å innvadere polen? Tysk strategi gikk ut på å narre. Inbille fienden at hæren var bedre enn den var.

Kavaleriet ble ikke sendt for å narre, de ble sendt for å kjempe. Polen og Sovjet brukte også kavaleri i tidlige faser av krigen btw.

Tyske tanks var nok overlegne på "battelfielden", men problemer viste seg.

Dersom tanks gikk i stykker, var de vanskelige å reparere samt vanskelige å få tak i ekstradeler til. Allierte kjørte på med "det enkle er ofte det beste" prinsippet, og hadde billige, lite komplekse tanks.

Man kan si at tyske stridsvogner var mer kompliserte mekanisk i generell forstand men å dra alle tyske stridsvogner under en kam blir rett og slett altfor dumt. Tenk litt på det. Hva har en Pz I på 10 og noe tonn til felles med en Tiger I på 53 tonn når det gjelder beskyttelse og våpen? Hvilke stridsvogner mener du er overlegne og hvorfor?

Over til USA. Ikke overvurder de under krigen. Ikke alt var i skjønneste orden der heller. Nå skal jeg ikke si mer om det, da det er en stund siden jeg leste om temaet.

Hvis du ikke kan si noe om det så teller påstanden for absolutt ingenting. Alle land hadde store utfordringer på alle avdelinger under krigen. Det har seg gjerne sånn at man må begå feilene før man kan lære av dem.

Slagkraften USA hadde til sjøs. Neppe stor, tro det eller ei. Den norske flåten var for eksempel større (ikke millitære).

"Glory days" i norsk skipsfart, 3. største flåten i verden.

Øhm, her tar du rett og slett feil. Les litt om noe som heter Stillehavskrigen. Der vil du se at USA hadde alt fra hangarskip til slagskip og at de knuste en meget sterk sjømakt, nemlig Japan. Hva har størrelsen på den sivile norske flåten med slagkraften til USA å gjøre?

De største på sjøen var imidlertid britene.

Ihvertfall til å begynne med. Er ikke sikker når USA tok over stillingen som sterkeste sjømakt i verden.

Sterkeste nasjon er vanskelig å si. Da noen nasjoner var sterke enkelte steder, men svake andre. Jeg vil likevel gå for Storbritania. På tross av mye press klarte de seg. USA var feige og kom inn på banen da de europeiske, krigende nasjonene var utmattede.

Forklar hvorfor USA var feige?

Gjett hvem som stod for mesteparten av troppene under invasjonen av Frankrike? Det er sant at invasjonen ikke kunne skje før Tyskland var betydelig svekket. Russland tok uten tvil hovedtyngden av den tyske hærmakten, der Tyskland mistet omtrent 85% av soldatene sine der.

Jeg skjønner ikke hvilke kriterier du baserer dine utsagn på og logikk bak det.

Slik var det jo også under første verdenskrig..

Usa ville halda seg nøytrale under denne krigen her, men grunna angrepet på Pearl Harbour vart dei meir eller mindre tvinga inn. I ettertid har ein og funne ut at dei europeiske statsoverhoda visste om dette, men heldt tett om det så dei skulle få Usa over på si side..

Lenke til kommentar
Tyskland var den sterkeste nasjonen under andre verdenskrig. De hadde en svær hær, ny teknologi, god økonomi - men ikke minst disiplerte soldater.

USA hadde en større hær, ny teknologi (på andre fronter), en bedre økonomi, men ikke minst disiplerte soldater.

Lenke til kommentar
Tyskland var den sterkeste nasjonen under andre verdenskrig. De hadde en svær hær, ny teknologi, god økonomi - men ikke minst disiplerte soldater.

USA hadde en større hær, ny teknologi (på andre fronter), en bedre økonomi, men ikke minst disiplerte soldater.

Jeg vil nå tro at når det kommer til disiplin, så var tyske soldater sterkere. Husk på at de fikk føle krigen på både vestfronten, østfronten og i sitt eget land. Dette og strenge generaler gjorde nok at de hadde en meget sterk disiplin.

Lenke til kommentar
Jeg vil nå tro at når det kommer til disiplin, så var tyske soldater sterkere. Husk på at de fikk føle krigen på både vestfronten, østfronten og i sitt eget land. Dette og strenge generaler gjorde nok at de hadde en meget sterk disiplin.

Både soldatene til Storbritania, USA, Russland, og Tyskland m.m viste kapasitet til stor disiplin i forskjellige arenaer. Amerikanerenes forsvar under Ardennesoffensiven, britene under Market-Garden, Russland i Stalingrad, osv. Disiplin er en personlig ting og antall fronter er egentlig irrelevant.

Det noen tyske enheter klarte meget bra som de vestlig allierte ikke gjorde var fanatisme - og da snakker jeg spesielt om SS divisjoner i Øst.

Lenke til kommentar

Både soldatene til Storbritania, USA, Russland, og Tyskland m.m viste kapasitet til stor disiplin i forskjellige arenaer. Amerikanerenes forsvar under Ardennesoffensiven, britene under Market-Garden, Russland i Stalingrad, osv. Disiplin er en personlig ting og antall fronter er egentlig irrelevant.

Det noen tyske enheter klarte meget bra som de vestlig allierte ikke gjorde var fanatisme - og da snakker jeg spesielt om SS divisjoner i Øst.

Å si at antall fronter er irrelevant er latterlig. 2/3 av tyskernes styrker var satt av til østfronten. Da sier det seg selv at muligheten for å forsvare de andre frontene og lykkes blir mindre.

Lenke til kommentar

Ser det har vært en del diskusjoner rundt T-34. Det var to hovedtyper av T-34, T-34 og T-34-85. Forsjellen på de to versjonene var at T-34 hadde en kanon på 76,2 mm og T-34-85 hadde en kanon på 85mm. I tillegg var det noen oppgraderinger på blant annet motoren. Grunnen til at den tanksen var så bra var at den var den rask, komfortabel å kjøre i (lite humping) og kom seg godt framover pga at hvert "hjul" hadde egne dempere. Panseret på T-34 var på 45 mm, men siden det var skrått tålte den mye mer. Hvis pansere har en vinkel på 45% vil tykkelsen dobble seg og i tillegg er det en sjanse for at prosjektiler preller av pga at panseret var skrått. Skrått panser hadde også sine ulemper, blant annet var det mindre plass i selve tanksen. T-34 var veldig enkel og billig å produsere og i løpet av krigen halverte kotnadene på å lage den. I 1996 ble T-34 brukt i 27 land, det sir bare litt om hvor bra denne tanksen var.

Endret av oblivion_-__
Lenke til kommentar
<snip>

Grunnen til at den tanksen var så bra var at den var den rask, komfortabel å kjøre i (lite humping) og kom seg godt framover pga at hvert "hjul" hadde egne dempere.

Komfortabel? I Anthony Beevors "Stalingrad" blir det nevnt at stridsvognmannskapene måtte ha på seg tykke lærhjelmer for ikke å bli slått i svime. T-34 var intet raffinert verktøy og trengte heller ikke å være det.

Panseret på T-34 var på 45 mm, men siden det var skrått tålte den mye mer.

Riktig ;) Når panser har vinkel så blir det mer panser for ett prosjektil å gjennomtrenge, gitt at det treffer horisontalt. Denne utviklingen skjønte tyskerne etterhvert også. Se på forskjellene på Pz IV og Pz V, på Tiger I og Tiger II - skråpanser.

Hvis pansere har en vinkel på 45% vil tykkelsen dobble seg og i tillegg er det en sjanse for at prosjektiler preller av pga at panseret var skrått. Skrått panser hadde også sine ulemper, blant annet var det mindre plass i selve tanksen. T-34 var veldig enkel og billig å produsere og i løpet av krigen halverte kotnadene på å lage den. <snip>

Ifølge denne kalkulatoren: http://panzerworld.net/armourcalculator.html så dobler ikke tykkelsen seg, men "tilsvarer" 63 mm vertikalt. Dette var fortsatt ikke spesielt tykt, Panther V hadde opptill 110 mm pansring, for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...