Gå til innhold

Sterkeste nasjon under annen verdenskrig?

Ockham

Anbefalte innlegg

Hvilket land mener dere var sterkest under andre verdenskrig? Dvs, hvilken enkle nasjon hadde mest makt - økonomisk, industriell kapasitet, soldater i felten, utstyr - i forhold til nr. 2 en eller annen gang mellom 1939-45? Det finnes intet fasitsvar på dette, iogmed at det er subjektivt hvor mye vekt som blir lagt fram i de ulike kriterier for å bedømme svaret.

Jeg vil hevde at det var USA. I begynnelsen så la de bak på mange fronter, men hadde hele tiden en enorm industriell og økonomisk kapasitet, var immune mot bombeangrep på deres territorium, og hadde en stor og en motivert befolkning.

Noen andre meninger? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir vanskelig å bestemme seg for en nasjon, men tror jeg går for Tyskland. De hadde jo den mest profesjonelle hæren i verden på tiden og industrien gikk som bare det også. Vis vi ser vekk fra den "lille" bomba til amerikanerne så tror jeg tyskerne var best på det meste på teknologisiden også(?). Men er som sagt sterk i tvil hvem som jeg mener var best

Lenke til kommentar

Jeg går nok også for Tyskland. Hadde motstanderne vært like mange som Tyskerne, så hadde Tyskerne vunnet lett. Tyskerne drepte mange flere pr. soldat enn de allierte gjorde. Hvis det hadde vert bare en nasjon som har stått mot Tyskland, så hadde det ikke spilt noen rolle hvilken nasjon det hadde vert. Tyskland hadde vunnet uansett, deres taktikker, trening og ferdigheter var bedre en noen annens.

Lenke til kommentar

Går nok definitivt for Tyskland.

Dem hadde en teknologi og våpen forståelse ingen andre nasjoner kunne måle seg med.

Mener å huske at for hver Tyske tanks som gikk ned tok dem med seg 20 allierte.

Taktisk var dem overlegne også.

Som enkelt nasjon var Tyskerene i mitt syn sterkest, men kvalitet slo ikke kvantitet. Så det bare viser at er man mange nok så vinner man tilslutt, om man ikke har en Atombombe eller 10 å slenge på fienden :p

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at Russland var sterkest under 2. verdenskrig, spesielt med tanke på at en god del soldater ble sendt ut i felten uten våpen (planen var at de skulle overta våpene til de som døde). Men jeg vil tro at det var tendenser som viste seg tidlig i krigen.

Hvis jeg skal kåre den sterkeste nasjonen tidlig i krigen vil jeg si det var Japan. De viste de samme tendensene som de viser i dagens samfunn. De var nyskpende, og var villige til å prøve ut nye ting (som f.eks. en ubåt med flystripe). Men mot slutten av krigen var det USA som startet å vise muskler, og tok i bruk ny teknologi (som f.eks. Norden-bombesiktet).

Dermed vil jeg si at i Europa var tyskland sterkest fram til 1943. Mens i stillehavet var Japan sterkest fram til begynelsen av 1944.

Lenke til kommentar

når usa satte igang krigsmarskinen sin var den umulig å stoppe.

greit at de allierte tanksene ikke var noe i forhold til tyskerne sine, men så var den allierte produksonen enorm så da var ikke så nøye når de mista 2 for hver tanks de ødla.

usa kunne sitte tygt på "øya" si og bare produsere våpen, utstyr og ammo på en skala aldri sett før

Lenke til kommentar
Jeg går nok også for Tyskland. Hadde motstanderne vært like mange som Tyskerne, så hadde Tyskerne vunnet lett. Tyskerne drepte mange flere pr. soldat enn de allierte gjorde.

9653235[/snapback]

Om du teller med de utallige sivile som døde direkte eller indirekte på grunn av tyskerene så stemmer det nok.. litt under 6 millioner sivile jøder, 12 millioner sivile russere, nesten 2 millioner sivile polakker.

23% av de 14 millionene i det tyske millitæret døde i krigen og ca 22% av de japanske styrkene, sammenlignet med ca 3% av alle som tjenestegjorde i USA, 5.2% i brithish commonwealth. Sovjetunionen mistet mest på den allierte siden med 25%, men en god del av dette må vel "kreditteres" russerene selv, og ikke tyskland.

Lenke til kommentar

USA.

Langt flere menn til rådighet.

Langt flere ressurser.

Bedre økonomi(?)

Politisk overlegne de fleste andre, hadde flere venner.

Vanvittig slagkraft til sjøss.

Bedre luftstyrke, langdistanse bombere.

Engelsk språk (lettere for meg å skjønne hva som blir sagt :p)

Lenke til kommentar
når usa satte igang krigsmarskinen sin var den umulig å stoppe.

greit at de allierte tanksene ikke var noe i forhold til tyskerne sine, men så var den allierte produksonen enorm så da var ikke så nøye når de mista 2 for hver tanks de ødla.

usa kunne sitte tygt på "øya" si og bare produsere våpen, utstyr og ammo på en skala aldri sett før

9656595[/snapback]

De tyske tanksene er uten tvil gode, men de største seierne vant de med dårligst utstyr (1939-42). Da de fikk sine utmerkede stridsvogner som Panther så var det ikke nok til å hindre tap.

Lenke til kommentar
Går nok definitivt for Tyskland.

Dem hadde en teknologi og våpen forståelse ingen andre nasjoner kunne måle seg med.

På visse felter, kanskje. Men dette er en myte. De allierte ledet på andre områder. Mye av det tyske "wünderutstyret" var få i antall.

Mener å huske at for hver Tyske tanks som gikk ned tok dem med seg 20 allierte.

Dette er vanskelig å dokumentere i en krigssituasjon. Hvis du ikke har kilde så må jeg regne den som "dårlig" fisk, fra det jeg har lest og studert så varierte det mye fra front til front. Tunge tyske tanks som Tiger I og II tok nok med seg mange, som er logisk... men Pz. IV? :hmm:

Taktisk var dem overlegne også.

Ikke alltid. De tapte jo krigen.

Som enkelt nasjon var Tyskerene i mitt syn sterkest, men kvalitet slo ikke kvantitet. Så det bare viser at er man mange nok så vinner man tilslutt, om man ikke har en Atombombe eller 10 å slenge på fienden :p

9654759[/snapback]

Det er en myte at alt Tyskland hadde var kvalitet.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si at Russland var sterkest under 2. verdenskrig, spesielt med tanke på at en god del soldater ble sendt ut i felten uten våpen (planen var at de skulle overta våpene til de som døde). Men jeg vil tro at det var tendenser som viste seg tidlig i krigen.

Hvis jeg skal kåre den sterkeste nasjonen tidlig i krigen vil jeg si det var Japan. De viste de samme tendensene som de viser i dagens samfunn. De var nyskpende, og var villige til å prøve ut nye ting (som f.eks. en ubåt med flystripe). Men mot slutten av krigen var det USA som startet å vise muskler, og tok i bruk ny teknologi (som f.eks. Norden-bombesiktet).

Dermed vil jeg si at i Europa var tyskland sterkest fram til 1943. Mens i stillehavet var Japan sterkest fram til begynelsen av 1944.

9654999[/snapback]

Ubåt med flystripe slo ikke akuratt an da. Deres mest imponerende seier var å slå Storbritania i Burma. Ellers gjorde Japan gjorde det godt i lokaliserte, taktiske tilfeller, men fikk rett og slett juling i det store perspektivet. Har du hørt om Marianas Turkey Shoot? :)

Lenke til kommentar
Britene hadde jo en overlegen radar. I hvertfal tidlig i krigen.

9657467[/snapback]

Ja, i tillegg til at de var overlegne til sjøs og hadde en sterkere luftmakt. Tyskland hadde for eksempel ingen strategiske bombefly av typen Avro Lancaster / B-17.

Ble litt mange innlegg på rad her :whistle:

Lenke til kommentar

tysklands infantri takktikk var basert på MG'n, det var den som skullle ta ut fienden, mens resten av soldatene med rifler skulle bare beskytte den så den fikk gjøre jobben sin.

USA baserte sin taktikk på Rifla, den enete nasjonen der de fleste menn hadde en semiauto rifle. kunne sende mye bly mot fienden med en Garand i hånda,

england hadde mer blanding, der rifla, stengun og brengun gikk i hånd i hånd.

og når tysland tapte gang på gang mot britter og amerkanere er det jo opplagt hva som var best,

hadde tyskere hatt flere mg'r ville det kanskje hjelpe, men det var rett og slett for få, så det ente med at tyskerne ofte måtte bruke sine Maursere mot Garanden eller en Brengun, noe som ikke var så lett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...