Gå til innhold

Litt hjelp til Olympus E-410?


Anbefalte innlegg

Har fått kjøpt meg minnekort ;) Jeg er tootalt nybegynner og skjønner derfor ikke stort av alle disse instillingene til forskjellige bilder osv. Jeg er mest interessert i å ta bilder av mennesker og lurer derfor på hvilken instilling jeg burde bruke da?? Auto, Scene, Macro osv.. Er jo maange forskjellige, i tillegg til blits instilling, str på bilde, ISO mm.. Hadde vært flott med litt hjelp :D

Endret av Challabe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her ikke erfaring med den modellen, men du blir neppe skuffet

 

e-410 er pr dags dato det minste dslr på markedet, spekket med funksjoner og mulighet for å ta fantastiske bilder. kitobjektivene er også kjent for å være svært bra

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
her ikke erfaring med den modellen, men du blir neppe skuffet

 

e-410 er pr dags dato det minste dslr på markedet, spekket med funksjoner og mulighet for å ta fantastiske bilder. kitobjektivene er også kjent for å være svært bra

9653682[/snapback]

 

Så bra! Hva er egentlig kit-objektiv? Er helt grønn på dette jeg altså.. :whistle:

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har modellen som kommer før E410, nemlig E400. Det er ganske få forskjeller mellom disse, og egentlig er det nok LiveView som utgjør den største forskjellen. LiveView gjør det mulig å bruke skjermen som søker, noe man tradisjonelt ikke har kunnet gjøre med digitalt speilrefleks.

 

Før du kjøper E400/E410, bør du prøve om det passer i dine hender. For mange blir det for lite, selv om jeg personlig mener det er en vanesak, jeg har ikke akkurat små hender selv.

 

Et kit-objektiv er et objektiv som følger med selve kamerahuset når du kjøper det. Det er spesielt vanlig når vi snakker om billige kamera.

 

Med E410 følger et Olympus Digital 14-42mm f/3.5-5.6. Byggekvaliteten er upåklagelig, selv er jeg stormende fornøyd med bildekvaliteten. Jeg har også prøvd kamera som EOS 350D og 400D med kit-objektiv, uten å bli imponert over dem (det gjelder også Nikons budsjettmodeller), og som et lite pluss, Olympus-objektivet føles mye mer solid.

 

Når det kommer til hastighet bør du heller kjøpe kamera fra Canon eller Nikon, selv om jeg enda ikke har hatt behov for mer enn 3 bilder i sekundet, eller 17 på 10 sekunder, kan det hende du trenger et raskere kamera. Da bør du kanskje heller se på Nikon og Canon.

 

Når det kommer til bildekvalitet kommer ofte E400/E410 godt ut mot Canon/Nikon, men det er verdt å nevne at det ofte kan ha sammenheng med kitobjektiv. Bildekvalitet er subjektivt, jeg vet likevel at jeg ikke vil bort fra det lysspektret jeg får med mitt lille Oly.

 

Hva kan jeg si? Har selv E400, ikke prøvd E410, men det er jo ikke annet enn en oppgradering av E400, så hvorfor ikke? Kjør på. ;)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Ikke minst om man skal ta bilder i vanskelige vinkler. Dersom du setter fra deg kameraet på et bord og benytter det som stativ "på farten", er det ikke alltid like praktisk å bruke søkeren. Da vil LiveView være nyttig.

 

Dessuten kan det være relevant om du senere benytter store telelinser, når du tar et bilde på 500mm brennvidde, vil selv den minste bevegelse i kameraet kunne skape et uskarpt bilde (selv det å trykke på utløser). Dette løser man da ved å benytte stativ og fjernutløser, og i en slik sammenheng vil LiveView være veldig nyttig.

 

Men ellers er det ikke noe å henge seg spesielt opp i, det er sjelden jeg ønsker jeg hadde E410 og føler et behov for å bruke skjermen som søker. Dessuten er jo det å benytte skjermen som søker i de fleste tilfeller en dårlig løsning.

 

NB: Du kan fortsatt benytte optisk søker på E410, akkurat som på andre speilreflekskamera. Jeg har inntrykk av at enkelte tror du ikke kan dette, men det er bare tull. Det gjelder forøvrig ikke noen av de som har svart til nå.

Lenke til kommentar

Gratulerer med kjøpet! Har brukt E-410 ei veke, og liker det veldig godt. Rett og slett eit lekkert kamera! Saman med 14-54 mm balanserer det også godt i handa.

 

Nokre råd når målet er mest mogleg ferdige bilete ut frå kamera:

- Sett STØYFILTER på AV (ved bruk av høgare ISO eventuelt SVAKT eller STANDARD)

- Sett SKARPHET på -2, ev. -1 (Olympus har valgt ei ganske hissig oppskarping i kameraet)

- Velg kun ESP i MÅLING-alternativet (ikkje ESP+AF som er standardvalet), skal redusere fare for utbrente område, forklaring her: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=24112344

 

Kameraet blir levert utan norsk menyspråk. Dette oppdaterer du frå nettet ved hjelp av Olympus Master eller Olympus Studio (blir levert med kamera).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Har fått kjøpt meg minnekort ;) Jeg er tootalt nybegynner og skjønner derfor ikke stort av alle disse instillingene til forskjellige bilder osv. Jeg er mest interessert i å ta bilder av mennesker og lurer derfor på hvilken instilling jeg burde bruke da?? Auto, Scene, Macro osv.. Er jo maange forskjellige, i tillegg til blits instilling, str på bilde, ISO mm.. Hadde vært flott med litt hjelp :D

 

Med det utgangspunktet bør du snarast mogleg kjøpe boka "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft: http://www.abraforlag.no/Undersider-abrafo...-fotografi.html

Les den frå perm til perm, for det du spør om er eigentleg for omfattande å gi eit skikkeleg svar på i dette forumet. Du spør jo eigentleg om eit fotokurs.

 

Elles har jo E-410 20 forskjellige Scene-val, mellom anna "Portrett", så det kan jo vere ein start for deg. Ulempen er at du ikkje lærer prinisippa bak fotografering. Skal du lære det, vil eg rå deg til å setje kameraet i M (manuell) modus og ta det derifrå.

Lenke til kommentar

Et fotokurs er nok ingen dum ide, nei. :)

 

Men jeg kan jo prøve å forklare litt vedrørende ymse innstillinger og så videre.

 

Det første jeg vil gå inn på er blender (aperture på engelsk). Blenderen er en åpning i objektivet som avgjør hvor mye lys objektivet sender inn til kameraet. Det kan være litt forvirrende, men lavere tall betyr i praksis større blenderåpning. E410 kommer med et objektiv som er har 14-42mm brennvidde, dette har blendertallene f/3.5-5.6. Det dette forteller deg er at blenderåpningen er størst (f/3.5) når du kjører korteste brennvidde, altså 14mm. Dette er når linsen er kortest. :) Ved lengste brennvidde, 42mm, er største blender f/5.6. Du har også en blenderrekke (2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22) der hvert trinn slipper inn halvparten så mye lys som det forrige. Det betyr at dersom du bruker blender f/4, da slipper du inn dobbelt så mye lys enn om du bruker f/5.6.

 

Det kan virke som om det alltid er best å bruke største mulige blender, siden det vil gi best mulig lys, men det er ikke så enkelt. Et lavt blendertall (f.eks. f/4) vil gi mindre dybdeskarphet enn et høyt blendertall (f.eks. f/8). Det dette betyr i praksis er at dersom du skal ta et bilde av et landskap, bør du kanskje bruke høyere blendertall, siden du da vil få bedre dybdeskarphet, og dermed et mer detaljert bilde, på en måte. Husk igjen, høyt blendertall betyr mindre blenderåpning og mindre lys.

 

Så, spør du, om man slipper inn mindre lys, hvordan unngår vi da mørke bilder? Det finnes et svar. Nemlig lukketid.

 

Lukketiden bestemmer i all enkelhet hvor lenge bildesensoneren eksponeres for lyset objektivet slipper inn. Jo lengre lukketid, jo mer lys slipper du inn. Dersom du kan ta et bilde med stor blender (lavt blendertall) og kort lukketid, kan du også ta et bilde med liten blender (stort blendertall) og lengre lukketid. En relativt normal lukketidsrekke er 30 - 60 - 125 - 250 - 500 - 1000 (osv). Disse tallene er brøktall, altså er lukketid det samme som at lukkeren slipper inn lys i 1/60 sekund. 1/500 sekund er naturligvis en raskere lukketid enn 1/60.

 

Dessverre er det ikke alltid så enkelt. Jo lengre lukketid du bruker, jo vanskelige er det å få et skarpt bilde. Dersom du holder kameraet er det spesielt vanskelig å få et skarpt bilde med lengre lukkertid enn 1/60 sekund. Dette kan kompenseres med bildestabilisering, enten i kameraet eller i objektivet, men det er ikke aktuelt for deg i denne omgangen.

 

Du kan også bruke et stativ for å stabilisere kameraet, noe som gir deg mye bedre stabilitet. Dersom du ikke har dette for hånden kan du jo alltids sette fra deg kameraet på et bord, på bakken, eller hvor du enn kan sette fra deg kameraet slik at det står støtt.

 

Du forstår nok for øyeblikket at lys er viktig. Og det er det absolutt. Her kommer ISO-verdiene inn. ISO betyr i bunn og grunn at du gjør sensoren mer sensitiv, for å si det enkelt. Det vil si at dersom du benytter ISO på 100 må du slippe inn mer lys enn om du bruker ISO 400, f.eks. Det betyr også at du kan kompensere for blender og lukketid ved å bruke høyere ISO. Merk dog at høy ISO = mer støy på bildet. Dette er en generell regel, og hvor mye støy du vil være veldig forskjellig fra kamera til kamera. Uheldigvis har Olympus et visst problem med dette, bildestøy blir veldig markant fra 800 ISO og oppover. Som en nødløsning kan du jo bruke høye ISO-verdier (høyeste ISO-verdi på E410 er så vidt jeg vet 1600).

 

Hvitbalanse (WB) handler om fargene forskjellig lys gir. Teorien bak dette er jeg enda ikke sterk nok til å forklare, men normalt vil du ikke ha noen problemer med å enten la kameraet ta bilder med WB på AUTO, eller eventuelt bare bruke de normale innstillingene du har som default. Disse er markert med symboler, som en sol, en sky og en lyspære, for eksempel.

 

Nå kan vi kanskje gå inn på det store hjulet på toppen. :)

 

Det er fire moduser jeg kommer til å gjennomgå her og nå.

 

P - Program

Program er en modus der kameraet bestemmer blender og lukketid selv. Det vil prøve å bruke de beste innstillingene det kan. Dette er egentlig helt greit for "normal bruk", men gir ikke den kontrollen du kan få med andre moduser.

 

A - Aperture (blender)

Aperture lar deg bestemme hvilken blender du skal bruke. Det vil så justere lukketiden etter dette. Dersom du velger å benytte en stor blender vil kameraet se på hvordan lyset er, og setter en lengre lukketid enn det gjør dersom du benytter en liten blender. Dette kan være praktisk dersom du vil ta et bilde der du har stort fokus på hvilken blender du skal bruke. For eksempel kan det være en ide å benytte et høyt blendertall (altså en liten blender) når du skal ta bilde av et landskap for å få større dybdeskarphet. Dersom du skal ta et portrett vil du gjerne ha fokus på motivet, ikke bokhylla bak, og da vil kanskje et lavt blendertall (altså en stor blender) egne seg bedre, siden det vil gi mindre dybdeskarphet, og derfor setter fokus på motivet, ikke bakgrunnen, når man faktisk ser på bildet. :)

 

Selve blendertallet justerer du ved å bruke det mindre hjulet helt til høyre på toppen av kameraet.

 

S - Shutter (lukker)

Dette er en modus der du selv setter hvilken lukketid du vil bruke. Dette kan være spesielt nyttig dersom du vil ta actionbilder. Et eksempel kan være en skater. Dersom du ønsker å fryse øyeblikket vil du kanskje bruke en kort lukketid, la oss si 1/500 sekund. Da vil kameraet justere blenderen av seg selv. Det kan være verdt å nevne at S kan være en litt problematisk modus dersom det er lite lys. Dersom du bruker en lukketid på 1/500 sekund, og du har et objektiv som ikke gir deg nok lys (altså stor nok blender) til å kompansere for dette, vil du få et undereksponert bilde, altså et mørkt bilde. Dette kan du igjen kompansere med høyere ISO, men som sagt, det kan by på problemer. Prøv deg frem.

 

Selve lukketiden justerer du ved å bruke det samme hjulet som du først brukte for blenderen under 'A'. :)

 

M - Manual

I manual bestemmer du alt selv. Der kan du justere både blender og lukketid. Dette kan være forvirrende, men prøv deg frem. Til høyre for lukkertallet og blendertallet vil du få enda et tall. Dette vil kanskje se slik ut: "1/60 F5.6 -5.0". Det dette betyr er at du benytter en lukketid på 1/60 sekund og at blendertallet er 5.6. Men det siste tallet betyr at bildet er ganske undereksponert, altså at det vil bli mørkt. Det betyr at du må kompensere for dette, enten ved å bruke en lengre lukketid, eller ved å benytte en større blender, altså mindre blendertall. Det er ikke alltid du har stor nok blender til å benytte en så kort lukketid som 1/60, og da må du enten kompansere med ISO eller lengre lukketid, med de problemer dette kan skape.

 

Å undereksponere et bilde kan selvfølgelig gi fine effekter i noen tilfeller, og det kan du eksperimentere med. Men dersom du skal ta et beskrivende bilde, bør ikke bildet være så mørkt at du ikke ser hva du egentlig har tatt bilde av. :)

 

For å justere lukketiden bruker du fortsatt hjulet helt til høyre, men dersom du skal justere blenderen må du trykke på knappen der det står '+/-', rett ved siden av utløserknappen (den du trykker på for å ta bildet). Dersom du holder ned denne knappen og benytter hjulet til høyre samtidig justerer du blendertallet. :)

 

Men: LES manualen som følger med kameraet. Den trykte manualen er dog kort og ikke spesielt dekkende, så du bør se på manualen i PDF-format som følger med på CD. Denne er mer omfattende, og bør gi deg svar på det meste du lurer på om hvordan du benytter kameraet. Siden jeg har E400, ikke E410, og derfor ikke har LiveView (muligheten til å benytte skjermen som søker) kan jeg ikke gi noen råd vedrørende denne, men det burde manualen kunne hjelpe deg med. :)

 

Dersom det er noen andre spørsmål kan du bare spørre, så skal jeg prøve å hjelpe.

 

PS: Når det kommer til blender og lukketall kan du benytte andre tall enn de som står på blender- og lukketidsrekkene. For eksempel kan du benytte f/6.3 og 1/160, og mange andre kombinasjoner.

 

Lykke til, og meld deg gjerne på et fotokurs! :)

 

Edit: Forresten, prøv å leke med kameraet uten blitz i begynnelsen. Blitz kan redde deg i mange situasjoner, men det er likevel lurere å jobbe uten blitz i begynnelsen i mine øyne. Da lærer du mer, i mine øyne. La ikke dette hindre deg i å bruke blitz når du må, men prøv å komme deg rundt det. ;)

 

Forresten, har du vurdert å kjøpe en kamerabag? Jeg vet ikke om du har det, men en god bag er nyttig. For det første er det mer praktisk når du skal bære kameraet, dessuten er det veldig nyttig når det kanskje regner litt. Da vil det beskytte kameraet. :)

 

Litt kjipt om utstyr til noen tusen blir ødelagt fordi du ikke investerte noen hundrelapper i en bag, sant? :)

 

Selv har jeg Lowepro Nova Mini AW som gir grei plass også om du senere investerer i et ekstra objektiv. Jeg vil egentlig ikke anbefale en snutebag (de som normalt selges sammen med kameraet) siden disse for det første er litt små, du får kanskje ikke plass til de kablene du kan ha bruk for, og som nevnt, tvilsomt plass til andre objektiver om du kjøper dem. Jeg er heller ikke imponert over vernet mot regn. Det får bli ditt valg, men jeg vil sterkt anbefale en bag. Den baggen jeg bruker får du for 349 kroner på JapanPhoto. Det får bli ditt valg. :p

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå at du læser Wrotniak's sider om Olympus dSLR - han skriver primært om E-500/E-510.

E-410 og E-510 har samme lyssensor og samme billedprocessor og da de væsentligste forskelle er E-510's billedstabilisering, større batteri og flere knapper, burde hans forslag kunne bruges også for E-410.

Hans sider er på engelsk og hjemmesiden er http://www.wrotniak.net/photo/index.html, hvorefter du vælger E-system.

Lenke til kommentar
Et fotokurs er nok ingen dum ide, nei. :)

 

Men jeg kan jo prøve å forklare litt vedrørende ymse innstillinger og så videre.

 

Tusen takk for kjempe fin innføring i forskjellige ting :D Har lært masse allerede og skal nå prøve å bruke noen av tipsene dine :thumbup:

Lenke til kommentar
P - Program

Program er en modus der kameraet bestemmer blender og lukketid selv. Det vil prøve å bruke de beste innstillingene det kan. Dette er egentlig helt greit for "normal bruk", men gir ikke den kontrollen du kan få med andre moduser.

Mener man man kan på E-510 og 410 dreie på det lille hjulet ved siden av når kameraet står i P-modus (markeres med "Ps" under mode), og den vil da gå opp / ned blendertrinn og tilsvarende ned/opp på lukkertiden så langt det er mulig under lysforholdene. Da har man f.eks. muligheten til å kunne øke og minke dybdeskarphet i forskjellige situasjoner til en viss grad. Jeg bruker dette mye på kjappe bilder.

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...