mrflonaldo Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Hei hei, jeg har ett problem med nettverket mitt. En maskin er satt opp i ME (Prøvde også med xp) og maskin 2 er med xp. Begge maskinene er koblet til en svitch.. Problemet er at jeg ikke klarer å koble sammen de to maskinene ja? Maskin 1 finner kun seg selv på nettverket, og ingen andre ting.. Maskin 2 finner begge maskinene på nettverket, men finner ikke noe innhold (Ja, jeg har delt en del ting på maskin 1) og jeg får bare opp en feilmelding når jeg klikker meg inn på maskin 1 fra maskin 2. Begge har samme workgroup, og jeg har prøvd mye fram og tilbake, både med automatisk ip og sette ipen opp selv, men ingen forbedring. Tenke at det var ME som var problemet, så jeg installerte xp. Det gjorde absolutt ingen forbedring. Jeg har byttet tp kablene, og switchen er helt ny (Samme forsøk er gjort med krysset tp mellom maskinene dirkete). har noen litt hjelp her? På forhånd takk! (PS! sånne me/xp suger kan vi spare oss for her, fordi det er faktisk ingen som har lyst å bruke tid på å lese, verken meg, eller andre som leser denne meldingen..) Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 24. januar 2003 Del Skrevet 24. januar 2003 me/XP suger! NetBIOS protokollen suger i hvertfall. Er et velkjent problem at Win9x og 2000/XP funker dårlig sammen..... Har også opplevd at hvis det er en 98 maskin i samme nettverk, kan to XP-maskiner slute å funke sammen.... Er sikkert mulig å fixe det på noen måte, men jeg har gitt opp..... Men du har prøvd å kjøre XP på begge maskinene?? *merkelig* da burde det funke, med mindre du ikke har satt opp protokollene riktig..... Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 24. januar 2003 Del Skrevet 24. januar 2003 Dette kan være tricky noen ganger og samme hva man gjør så funker d ikke > Jeg hadde et lignende problem mellom 2 xp maskiner, de nekta å finne hverandre på nettverket.. Tilslutt så bare brukte jeg Remote Desktop Sharing og da funka d greit å kopiere mellom maskinene rare greier Lenke til kommentar
mrflonaldo Skrevet 5. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2003 Hei igjen ja.. :smile: Jeg har nå prøvd meg å sette opp nettverket med 3 maskiner, i switchen. Er nok sikkert en eller annen ting jeg gjør feil, for jeg er ikke så sikker på nettverk nei. Men cluet er anyway at xp maskinen finner navnet på de begge to andre maskinene, mens de to andre ikke ikke finner noen andre på nettverket. Jeg har delt en katalog på alle maskinene. Når jeg forsøker å "klikke" meg inn på en av maskinene gjennom Xpmaskinen, så får jeg en feilmelding: "(maskinnavn) er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksresursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstilatelser. Nettverksbanen ble ikke funnet". Er det noe horribelt jeg gjør gale? Som sagt så er jeg litt grønn.. (Btw: alle er satt opp med ip-adresser 168.192.2.i der i er 1, 2 og 4, forskjellige fra hver maskin.. Funka ikj med automatisk ip) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Du har blandet ipr, prøv å skru av xp sin firewall, dele hele hardisken (høyreklikk på c: deling/sharing) Bruk denne ipn 192.168.0.Å Der Å er et tilfeldig tall for hver maskin eks 1, 2, 3 osv Subnetmask 255.255.255.0 Sjekk også at firewallene dine er riktig konfigurert, hvilke har du?, Norton internet security? Lenke til kommentar
mrflonaldo Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 Jeg bruker kun brannmur på den ene maskinen. Og det er Zonealarm. Ser på connection status så sender maskinene ut pakker, men mottar ingen. Den eneste gangen maskinene har klaget, var da jeg prøvde med samme ip på to maskiner, da fikk jeg feilmelding om at denne ip'en allerede var i bruk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå