Gå til innhold

Bevis for at Gud ikke finnes

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor vi ville vært i dag, hvis de hadde avskaffet religion for tusen år siden.. :hrm:

religion i seg selv er det ingenting i veien med, men når folk ikke kan holde sine vaner, sitt livssyn og sine skikker for seg selv, og la andre holde på med sitt stuff - da er religion kommet så langt utpå vidda at det bare skaper kaos. Kaos og krig. det ender med at noen blir spikra opp på noen planker fordi de mener det hadde vært en god idé om folk var snille mot hverandre.

Hva skal vi med religion i dagens samfunn?

Religion har vært et krav for å overleve. Survival of the fittest, arten tilpasser seg sitt miljø får å overleve.

Selv om den tradisjonelle religiøse troen har mistet sitt fotfeste her i Norge så ser vi at det er andre elementer som har tatt over dens rolle. Ta en titt på hardbarka fotball supportere, istede for å feire juleaften så feirer de starten av PL. De lever og ånder for fotballen på samme måte som noen lever og ånder for Gud.

Dessuten så stammer ikke mennesket fra aper men fra mikrober gitt at evolusjonsteorien viser seg å være korrekt. Er den korrekt så er vi vel bare en avansert aperase?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Dessuten så stammer ikke mennesket fra aper men fra mikrober gitt at evolusjonsteorien viser seg å være korrekt. Er den korrekt så er vi vel bare en avansert aperase?

Aper og mennesker hadde samme stamfar en gang i tiden. Og vi er en ape med en litt for stor hjerne :p

Lenke til kommentar
Religion er roten til alt ondt. Begrunnelse? En grunn såpass god at Teologisk Fakultet måtte vri seg i gjørma?

Kontakt meg.

Hva med å legge det ut her? :)

Nå ga jo religion grunnlag for vitenskap, en måte å organisere naturen på. Et menneskelig instinkt å finne logiske forklaringer. Noe flere mennesker klarte i senere tid og voila, matematikk.

Nei, religion la ikke grunnlaget for vitenskap.

Lenke til kommentar

Denne mailen gav meg en personlig å herlig balansert utskjelling fra medlemmer fra det Teologiske Fakultet i Oslo:

Gud, roten til alt ondt

"Gud, skaper av alt. Inkludert synd - ergo er han også ond. Han skapte Helvete, da ingen annen skapning kan \'skape\'. Gud er ene og alene om den æren. Men dette er så absolutt ikke bra for hans omdømme blant de opplyste.

Men hvor ofte tas dette i betraktning? Ytterst sjelden. Men dette er ikke kirken eller kristne ulikt. Kirken og kristne er nemlig eksperter i å skjule Guds faktiske onde sider.

Ta GT for eksempel. Ja, jeg veit veldig godt at NT er kommet, og nyreviderte Bibler kommer stadig vekk. Men Gud er uforanderlig. Han er Allmektig, han skal se alt komme, og være forberedt. Så er GT Guds faktiske personlighet? Guden i GT og NT er to veldig forskjellige guder. Han går fra å være en fredløs, vred gud i GT til å bli en kjærlig og tilgivende gud i NT.

Han skulle forutsett fiaskoen av skapelsen da alt han skapte var fulle av synd. Det jeg har stussa mye på er hvorfor han brukte så lang tid på å sende en frelser til jorda. Alle sjelene Gud kasta i Helvete (hans verk forøvrig) lider en unødvendig evighet i pine da det er et resultat av Guds korttenkthet.

Konklusjonen kan dere trekke selv."

Lenke til kommentar
Denne mailen gav meg en personlig å herlig balansert utskjelling fra medlemmer fra det Teologiske Fakultet i Oslo:

Gud, roten til alt ondt

"Gud, skaper av alt. Inkludert synd - ergo er han også ond. Han skapte Helvete, da ingen annen skapning kan \'skape\'. Gud er ene og alene om den æren. Men dette er så absolutt ikke bra for hans omdømme blant de opplyste.

Men hvor ofte tas dette i betraktning? Ytterst sjelden. Men dette er ikke kirken eller kristne ulikt. Kirken og kristne er nemlig eksperter i å skjule Guds faktiske onde sider.

Ta GT for eksempel. Ja, jeg veit veldig godt at NT er kommet, og nyreviderte Bibler kommer stadig vekk. Men Gud er uforanderlig. Han er Allmektig, han skal se alt komme, og være forberedt. Så er GT Guds faktiske personlighet? Guden i GT og NT er to veldig forskjellige guder. Han går fra å være en fredløs, vred gud i GT til å bli en kjærlig og tilgivende gud i NT.

Han skulle forutsett fiaskoen av skapelsen da alt han skapte var fulle av synd. Det jeg har stussa mye på er hvorfor han brukte så lang tid på å sende en frelser til jorda. Alle sjelene Gud kasta i Helvete (hans verk forøvrig) lider en unødvendig evighet i pine da det er et resultat av Guds korttenkthet.

Konklusjonen kan dere trekke selv."

Me like... :p, alt kristendom, jødecrap, muslimshit og alt av religioner er bare bullshit! alle forskjellige folkeslag har hatt sine forskjellige guder, og når de møttes så blei det krangling... en dust i hvert folkeslag har kommet med noe sånt crap for å skremme alle andre i gruppen/folkeslaget for å selv tjene på det! kristne folk selger bøker om hvordan de skal fjerne demoner og surr ut av besatte folk... tjener millioner cash på det! det eneste dem er besatt av er demonen selv gud og hans smådjevler her på jorda som fyller hodene til ustabile mennesker som ikke veit helt hvor dem står hen.! De tar dem inn i varmen fører dem bak lyset, og misbruker dem! SKam dere som tror på de forskellige gudene deres! du kan finne eksempler på dette i ALLE religioner... Bush sier gud er med han i krig i irak? LOL, osama sier allah er med dem i krig? hva skjedde med den snille allmektie guden som bare gjør godt...? Svar takk?

Lenke til kommentar
Nå ga jo religion grunnlag for vitenskap, en måte å organisere naturen på. Et menneskelig instinkt å finne logiske forklaringer. Noe flere mennesker klarte i senere tid og voila, matematikk.

Nei, religion la ikke grunnlaget for vitenskap.

Hva gjorde det da? Definer vitenskap, og definer religion.

Lenke til kommentar
Nå ga jo religion grunnlag for vitenskap

En kan nok ikke takke religion for oppdagelsen av at sykdom ikke skyldtes Guds vrede over menneskenes synder likevel, eller at lyn og torden ikke hadde noe med en rasende entitet høyt oppe i skyene å gjøre. I beste fall så kan vi si at religion dannet grunnlaget for det man ser innenfor visse miljøer, hvor uvitenhet medfører svært mangelfulle svar, pseudovitenskap. Det er en stor forskjell mellom å gjette for å finne igjen svaret en hadde satt seg til å begynne med (presupposisjon), og det å undersøke for så å måtte slå seg til ro med noe en gjerne slett ikke hadde forventet. Filosofi gav oss grunnlaget for vitenskap, ikke religion.

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar
Hva gjorde det da?

Hva la grunnlaget for vitenskapen? Menneskets søken etter svar. Religion var en blindvei som også var et resultat av søken etter svar. Religion og vitenskap er det motsatte av hverandre. I religion har du fastsatte "sannheter", i vitenskapen må man alltid stille spørsmål.

Definer vitenskap, og definer religion.

Vitenskap er en (systematisk) metode for å få kunnskap om virkeligheten. Religion er organisert overtro.

Lenke til kommentar
Aper og mennesker hadde samme stamfar en gang i tiden. Og vi er en ape med en litt for stor hjerne :p

Størrelsen på hjernen er ikke det samme som inteligens.

OT:

Jo, det er en klar sammenheng mellom hjernestørrelse og intelligens på det generelle plan.

http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1122368942.98

Fra artikkeln du sitterer:

For et snaut år siden konkluderte en annen amerikansk undersøkelse og psykologiprofessor -Richard Haier ved University of California Irvine - at det slett ikke kommer så mye an på hjernestørrelse, men tvertimot på hvor mye såkalt grå hjernemasse vi har.

Intelligenstester måler stort sett aktiviteten i denne typen hjernemasse, så hvordan vi scorer på testene kommer an på hvordan den grå massen er spredd i hjernen, ifølge Haier.

McDaniels’ data er basert på studier med de mer anerkjente testene, spesielt ”Ravens Progressive Matrices Test” - en tredelt intelligenstest som sjekker ulike deler av tenkeevnen.

Selv om disse testene skal være av de bedre, har de fått kritikk for å være unøyaktige eller irrelevante for virkelige situasjoner.

Samtidig som dette var en test på mennesker, ikke en test av aper vs. mennesker som nødvendigvis måtte være det relevante.

Og datamengden er da heller ikke særlig stor:

med totalt 37 datasett fra 1530 personer fordelt på begge kjønn og ulike aldre.
Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor vi ville vært i dag, hvis de hadde avskaffet religion for tusen år siden.. :hrm:

religion i seg selv er det ingenting i veien med, men når folk ikke kan holde sine vaner, sitt livssyn og sine skikker for seg selv, og la andre holde på med sitt stuff - da er religion kommet så langt utpå vidda at det bare skaper kaos. Kaos og krig. det ender med at noen blir spikra opp på noen planker fordi de mener det hadde vært en god idé om folk var snille mot hverandre.

Hva skal vi med religion i dagens samfunn?

Religion har vært et krav for å overleve. Survival of the fittest, arten tilpasser seg sitt miljø får å overleve.

Selv om den tradisjonelle religiøse troen har mistet sitt fotfeste her i Norge så ser vi at det er andre elementer som har tatt over dens rolle. Ta en titt på hardbarka fotball supportere, istede for å feire juleaften så feirer de starten av PL. De lever og ånder for fotballen på samme måte som noen lever og ånder for Gud.

Er ikke Bibelen uenig med Darwins utviklingslære? :p

Lenke til kommentar

Jeg vet gud finnes og at han har mulighet til å forandre på alt han vil. Jeg vet også at det finnes ikke bare 1 gud men mange. Problemet er at de vet ikke at vi mennesker eksisterer.

Akkurat som vi vet at dyr som feks aper finnes og vi kan påvirke livet til apene, eller klone apene hvis vi vil.. Men hvis du sitter her på forumet og venter, så vil det ikke dukke opp noen aper i vinduet ditt.

Jeg er buddhist, og de fleste buddhister tror ikke på gud, men jeg vet at de finnes. Jeg har også lært andre religioner som kristendom fordi krsitendom er så populær, jeg har også lært om muslim og jødedommen.

Jeg respekterer andre religioner og deres tro på egne guder.

Endret av Mr_dude
Lenke til kommentar
Jeg vet gud finnes og at han har mulighet til å forandre på alt han vil. Jeg vet også at det finnes ikke bare 1 gud men mange. Problemet er at de vet ikke at vi mennesker eksisterer.

Akkurat som vi vet at dyr som feks aper finnes og vi kan påvirke livet til apene, eller klone apene hvis vi vil.. Men hvis du sitter her på forumet og venter, så vil det ikke dukke opp noen aper i vinduet ditt.

Jeg er buddhist, og de fleste buddhister tror ikke på gud, men jeg vet at de finnes. Jeg har også lært andre religioner som kristendom fordi krsitendom er så populær, jeg har også lært om muslim og jødedommen.

Jeg respekterer andre religioner og deres tro på egne guder.

De vet ikke om oss sier du? Hvor havner vi da etter døden? Er de allmektige, eller noen små pingleguder?

Det at du sier de ikke vet om oss betyr også at du tror på evolusjonsteorien.

Endret av moon_blood
Lenke til kommentar

Da du vet at guder finnes så går jeg ut i fra at du også har en klar mening om hva du mener med ordet gud? Hva er det som gjør at du vet at guder finnes, og at gudene ikke vet at du eksisterer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...