kjaks Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Mye interessant som kommer fram her. Dreiemomentkurven for dieselmotorer er faktisk litt ugunstig når det kommer til aksellerasjonstiden fra 0-100. For å få tiden å lav som mulig må en dra førstegiret helt ut. Dermed vil andregiret kobles inn omtrent ved 2200-2500 rpm og tredjegiret fra 3000. En får ikke brukt området med mest dreiemoment. Kjørestilen er en helt annen når det kommer til hverdagskjøring, så det er ikke så relevant når en diskuterer hva som egner seg best til det. Endret 18. oktober 2007 av kjaks Lenke til kommentar
Reppemarkus Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 hva betyr Nm? jeg hvet va det står for, men hva menes med det? på bil Nm er en måleenhet for kraft, og i bil så betyr det at visst man har en motor med 400Nm så er denne motoren istand til og utføre ett arbeid =400Nm. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 rot rot rot... Nm er en enhet for rotasjonsmoment, altså kraft * arm... Newton * meter Joule er en enhet for arbeid. Arbeid = kraft * strekning Lenke til kommentar
fAight Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 http://no.wikipedia.org/wiki/Newtonmeter Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Dreiemomentkurven for dieselmotorer er faktisk litt ugunstig når det kommer til aksellerasjonstiden fra 0-100. For å få tiden å lav som mulig må en dra førstegiret helt ut. Dermed vil andregiret kobles inn omtrent ved 2200-2500 rpm og tredjegiret fra 3000. En får ikke brukt området med mest dreiemoment. Når det gjelder 0-100 (og akselerasjon generelt), så er det én ting som gjelder. Og det er å få mest mulig effekt (kW/hk) ut av motoren. Med andre ord må man tyne motoren på turtall. Det gjelder både bensin- og dieselmotorer. Dreiemomentkurven er blant ting man driter i, i slike situasjoner. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Dreiemomentkurven for dieselmotorer er faktisk litt ugunstig når det kommer til aksellerasjonstiden fra 0-100. For å få tiden å lav som mulig må en dra førstegiret helt ut. Dermed vil andregiret kobles inn omtrent ved 2200-2500 rpm og tredjegiret fra 3000. En får ikke brukt området med mest dreiemoment. Når det gjelder 0-100 (og akselerasjon generelt), så er det én ting som gjelder. Og det er å få mest mulig effekt (kW/hk) ut av motoren. Med andre ord må man tyne motoren på turtall. Det gjelder både bensin- og dieselmotorer. Dreiemomentkurven er blant ting man driter i, i slike situasjoner. Effektkurven er et resultat av et regnestykke med dreiemomentkurven og turtallkurven, så dreiemomentet i det turtallet en benytter fra 0-100 er veldig vesentlig. En må som sagt dra ut hele turtallet i førstegiret, så da blir det til at en drar den helt ut på turtall i de neste girene for å få så få skift som mulig og benytte de første girene for å få mest dreiemoment på hjulene. Det er nettop derfor det er så ugunstig for dieselmotorer å ha mest dreiemoment på lave turtall når det kommer til 0-100 testing. Når det kommer til aksellerasjon generelt har dreiemoment alt å si. Se på denne kurven fra en Saab 1.9 TiD 120hk som et eksempel: Aksellerasjonen i f.eks 3. gir fra 2000 til 3000 rpm vil være bedre enn fra 3000-4000rpm selv om effekten er høyere fra 3000-4000rpm. Dreiemomentet er kraften som skyver bilen framover og gir den beste framstillingen på hvor i registeret bilen aksellererer kjappest. Endret 19. oktober 2007 av kjaks Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Når det kommer til aksellerasjon generelt har dreiemoment alt å si. Se på denne kurven fra en Saab 1.9 TiD 120hk som et eksempel: Aksellerasjonen i f.eks 3. gir fra 2000 til 3000 rpm vil være bedre enn fra 3000-4000rpm selv om effekten er høyere fra 3000-4000rpm. Dreiemomentet er kraften som skyver bilen framover og gir den beste framstillingen på hvor i registeret bilen aksellererer kjappest. Bruk girkassa da, hvor vanskelig kan det være? Det er ingen som ligger og fiser på 2000-3000 rpm når man ønsker maks akselerasjon. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Når det kommer til aksellerasjon generelt har dreiemoment alt å si. Se på denne kurven fra en Saab 1.9 TiD 120hk som et eksempel: Aksellerasjonen i f.eks 3. gir fra 2000 til 3000 rpm vil være bedre enn fra 3000-4000rpm selv om effekten er høyere fra 3000-4000rpm. Dreiemomentet er kraften som skyver bilen framover og gir den beste framstillingen på hvor i registeret bilen aksellererer kjappest. Bruk girkassa da, hvor vanskelig kan det være? Det er ingen som ligger og fiser på 2000-3000 rpm når man ønsker maks akselerasjon. Nei en ligger ikke og fiser om en bruker området 2000-3000 på en dieselbil. I hvilket turtallsområde mener du en har best aks på den bilen der, gitt at du har den i et bestemt gir? Endret 19. oktober 2007 av kjaks Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 I hvilket turtallsområde mener du en har best aks på den bilen der, gitt at du har den i et bestemt gir? Du har valgt feil utgangspunkt. Når man ønsker best akselerasjon, så velger man gir slik at bilen akselerer best mulig. Er girkassa på bilen din dårlig, eller hvorfor maser du om å velge galt gir for oppgaven? Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 hvilket turtallsområde bør man legge seg i med girkassa for å få best akselerasjon med den bilen der mener du? Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 hvilket turtallsområde bør man legge seg i med girkassa for å få best akselerasjon med den bilen der mener du? Det jeg mente, om det var meg du spurte Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 var det jeg også forstod du mente og spør buskmann om... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå