Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva betyr Nm?


Anbefalte innlegg

Mye interessant som kommer fram her. Dreiemomentkurven for dieselmotorer er faktisk litt ugunstig når det kommer til aksellerasjonstiden fra 0-100. For å få tiden å lav som mulig må en dra førstegiret helt ut. Dermed vil andregiret kobles inn omtrent ved 2200-2500 rpm og tredjegiret fra 3000. En får ikke brukt området med mest dreiemoment. Kjørestilen er en helt annen når det kommer til hverdagskjøring, så det er ikke så relevant når en diskuterer hva som egner seg best til det.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dreiemomentkurven for dieselmotorer er faktisk litt ugunstig når det kommer til aksellerasjonstiden fra 0-100. For å få tiden å lav som mulig må en dra førstegiret helt ut. Dermed vil andregiret kobles inn omtrent ved 2200-2500 rpm og tredjegiret fra 3000. En får ikke brukt området med mest dreiemoment.

Når det gjelder 0-100 (og akselerasjon generelt), så er det én ting som gjelder. Og det er å få mest mulig effekt (kW/hk) ut av motoren. Med andre ord må man tyne motoren på turtall. Det gjelder både bensin- og dieselmotorer. Dreiemomentkurven er blant ting man driter i, i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Dreiemomentkurven for dieselmotorer er faktisk litt ugunstig når det kommer til aksellerasjonstiden fra 0-100. For å få tiden å lav som mulig må en dra førstegiret helt ut. Dermed vil andregiret kobles inn omtrent ved 2200-2500 rpm og tredjegiret fra 3000. En får ikke brukt området med mest dreiemoment.

Når det gjelder 0-100 (og akselerasjon generelt), så er det én ting som gjelder. Og det er å få mest mulig effekt (kW/hk) ut av motoren. Med andre ord må man tyne motoren på turtall. Det gjelder både bensin- og dieselmotorer. Dreiemomentkurven er blant ting man driter i, i slike situasjoner.

Effektkurven er et resultat av et regnestykke med dreiemomentkurven og turtallkurven, så dreiemomentet i det turtallet en benytter fra 0-100 er veldig vesentlig. En må som sagt dra ut hele turtallet i førstegiret, så da blir det til at en drar den helt ut på turtall i de neste girene for å få så få skift som mulig og benytte de første girene for å få mest dreiemoment på hjulene. Det er nettop derfor det er så ugunstig for dieselmotorer å ha mest dreiemoment på lave turtall når det kommer til 0-100 testing.

 

Når det kommer til aksellerasjon generelt har dreiemoment alt å si. Se på denne kurven fra en Saab 1.9 TiD 120hk som et eksempel:

93_S_1.9TiD.jpg

Aksellerasjonen i f.eks 3. gir fra 2000 til 3000 rpm vil være bedre enn fra 3000-4000rpm selv om effekten er høyere fra 3000-4000rpm. Dreiemomentet er kraften som skyver bilen framover og gir den beste framstillingen på hvor i registeret bilen aksellererer kjappest.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Når det kommer til aksellerasjon generelt har dreiemoment alt å si. Se på denne kurven fra en Saab 1.9 TiD 120hk som et eksempel:

93_S_1.9TiD.jpg

Aksellerasjonen i f.eks 3. gir fra 2000 til 3000 rpm vil være bedre enn fra 3000-4000rpm selv om effekten er høyere fra 3000-4000rpm. Dreiemomentet er kraften som skyver bilen framover og gir den beste framstillingen på hvor i registeret bilen aksellererer kjappest.

 

Bruk girkassa da, hvor vanskelig kan det være? Det er ingen som ligger og fiser på 2000-3000 rpm når man ønsker maks akselerasjon.

Lenke til kommentar
Når det kommer til aksellerasjon generelt har dreiemoment alt å si. Se på denne kurven fra en Saab 1.9 TiD 120hk som et eksempel:

93_S_1.9TiD.jpg

Aksellerasjonen i f.eks 3. gir fra 2000 til 3000 rpm vil være bedre enn fra 3000-4000rpm selv om effekten er høyere fra 3000-4000rpm. Dreiemomentet er kraften som skyver bilen framover og gir den beste framstillingen på hvor i registeret bilen aksellererer kjappest.

 

Bruk girkassa da, hvor vanskelig kan det være? Det er ingen som ligger og fiser på 2000-3000 rpm når man ønsker maks akselerasjon.

Nei en ligger ikke og fiser om en bruker området 2000-3000 på en dieselbil. I hvilket turtallsområde mener du en har best aks på den bilen der, gitt at du har den i et bestemt gir?

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
I hvilket turtallsområde mener du en har best aks på den bilen der, gitt at du har den i et bestemt gir?

Du har valgt feil utgangspunkt. Når man ønsker best akselerasjon, så velger man gir slik at bilen akselerer best mulig.

 

Er girkassa på bilen din dårlig, eller hvorfor maser du om å velge galt gir for oppgaven?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...