Zalo Ultra Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) det som står her, er en oversikt over alle de tre variablene i formelen, med Effekt langs Z-aksen hvis det f.eks det produseres 200 Nm ved 3000 rpm, ser man, grovt sett utifra figuren at det utvikles ca 100 Watt... Endret 7. oktober 2007 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) edit: dobbelpost Endret 7. oktober 2007 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 hvis det f.eks det produseres 200 Nm ved 3000 rpm, ser man, grovt sett utifra figuren at det utvikles ca 100 Watt... 9653583[/snapback] 100 kilowatt ja. Hva var spørsmålet? (Jeg kom til ca 84kW, men det er vel det samme egentlig) Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 er vell uansett sikkert Newtonmeter han er ute etter. Siden det er bil det handler om. Nannometer er en ekstremt liten meter^^ 9652244[/snapback] Mest sannsynlig, eller kanskje han vil vite hvor mange nanomater bilen hans har gått? Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 hehe, nå begynner jeg å skjønne litt mer... spiste en pizza netopp, og tror det gjorde susen.. for å si det sånn... Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Her står litt om mannen som "oppfant" Tyngdekraften http://no.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Synes det å se dreiemomentkurven for en bil er mye mer interessant enn å se hestekreftkurven. Turtallstallene har en jo der uansett og hestekreftkurven er jo et resultat av forholdet mellom dreiemoment og turtall. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Så en bil har forskjellig effekt alt etter hvilket turtall motoren har? Hvordan kan man da si at en bil har en viss effekt, f.eks. 100hk? Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) De måler det, og den effekten som er høyest skriver man inn i f.eks annonsen, uavhengig om bilen produserer 100 hk hele tiden. EDIT: Er jo faktisk ganske mange som ikke bare skriver at en bil har 100 hk. Synes jeg ser mange som spesifiserer hvor høyt turtall de målte av på. Står gjerne 100 hk ved 6000 o/m. (omdreininger i minuttet) Endret 9. oktober 2007 av Zythius Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 bil nr 1 600hk ved 8800rpm 400nm ved 6000rpm toppfart 301kmt 0-100 4,0 sek bil nr 2 350hk ved 6000rpm 850nm ved 3000rpm toppfart 250kmt 0-100 5,5 sek Bare et eksempel det ovenfor men når det gjelder aks og toppfart er det helt klart hk som gjelder men drakraft på f.eks en henger, kjøre offroad sand, møkk osv er det nm som gjelder. f.eks wrc bilene har vel rundt 800nm og rundt 300-350hk mens formel 1 har 800hk og ?nm Motocross sykkler har 1 sylinder med høyt volum noe som fører til flere nm (har høyt turtall da rundt 11000 på 4takterne) mens roadracing sykkler har gjerne 4 sylindra med ikke så mye volum ihver sylinder, mere hk høyere toppfart og enda høyere turtall (15000) Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Skal si det var mange svar her :!: Det er slik i denne verden at d meste i fysikken kan defineres ved mattematikk. Hk er ett folkelig uttrykk for å si det slik. Bilen min har 100 hester. Men den klarer ikke å levere 100 hester fra 1000-5000 omdreininger! Jeg må helt opp på f.eks 6500 omdreininger før den leverer sine 100 hk. ÅÅÅ, hadde jeg hatt en diesel med lang slaglengde (moment) så hadde den levert 100 hk ved 2500 omdreininger. Det er lett å forstå. Men skal jeg ha rask økning på antall hester når jeg tråkker på gasspedalen så vil jeg ha en motor som har masse Hk men ikke så mye moment. Det ligger altså helt i hva vi ønsker av egenskaper. Hestekrefter er pr. def. i fysikken 736 watt pr. time. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Watttimer er det samme som joule, altså energi. 1HK = 735 Watt, to navn på samme sak. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 f.eks wrc bilene har vel rundt 800nm og rundt 300-350hk mens formel 1 har 800hk og ?nm Formel1 bildene kan vel maks ha 300hk nå? var 500 før? Lenke til kommentar
different Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Formel1 bildene kan vel maks ha 300hk nå? var 500 før? Tatt fra Wikipedia: ...the FIA mandated that as of the 2006 season the cars must be powered by 2.4 litre naturally-aspirated engines in the V8 configuration that have no more than four valves per cylinder. ... Even with the restrictions the V10s in the 2005 season were reputed to develop 960 hp (715 kW). The new 2.4L V8 engines are reported to develop between 700 hp (520 kW) and 780 hp (582 kW). Her er en enkel forklaring på dreiemoment/hestekrefter. Eller som jeg pleier å si det: Hestekreftene bestemmer hvor fort du treffer veggen, dreiemomentet bestemmer hvor langt igjennom veggen du kommer. Endret 14. oktober 2007 av different Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 bil nr 1 600hk ved 8800rpm 400nm ved 6000rpm toppfart 301kmt 0-100 4,0 sekbil nr 2 350hk ved 6000rpm 850nm ved 3000rpm toppfart 250kmt 0-100 5,5 sek Bare et eksempel det ovenfor men når det gjelder aks og toppfart er det helt klart hk som gjelder men drakraft på f.eks en henger, kjøre offroad sand, møkk osv er det nm som gjelder. f.eks wrc bilene har vel rundt 800nm og rundt 300-350hk mens formel 1 har 800hk og ?nm Motocross sykkler har 1 sylinder med høyt volum noe som fører til flere nm (har høyt turtall da rundt 11000 på 4takterne) mens roadracing sykkler har gjerne 4 sylindra med ikke så mye volum ihver sylinder, mere hk høyere toppfart og enda høyere turtall (15000) Dette er en sannhet med modifikasjoner. Du må huske at en bil med 200hk kan være tregere enn en bil med 180hk. Det har ikke bare med hk og nm å gjøre heller, du har faktorer som: * Bilens egenvekt * Rotasjonsmasse (felger, hjul, mellomaksel) * Drivlinjetap * Utveksling på girene * Utveksling på differensialen Om du har to identiske biler og gir den ene 220hk og 200nm, så gir du den andre 200hk og 220nm, så kan du ikke utifra de tallene her alene gjette om den vil akse bedre. Eller, gjette kan du Men sant.. La oss tenke litt her. Utveksling på gir og bakaksel, det er det som primært bestemmer hvor "tung" den blir i girene. Om du har en bil med potensiell høy hastighet, må denne selvsagt ha mer kraft for å kompansere for motkraften. Derimot, en bil som er giret for akselerasjon, denne trenger gjerne ikke like mye kraft (i form av nm). Dog., vil det i noen tilfeller her også være bedre med nm som overgår hk, enn motsatt. Når sant skal sies, er dette aldri et fasitsvar, men vi vet jo alle at en bensinmotor pleier å akse bedre enn en dieselmotor. Men dette har også å gjøre med at dieselmotor feks. pleier å ha effekten langt nede i registeret, som igjen krever en helt annen giring. Hva som er best, det er altså mange faktorer: * Er bilen veldig lett? * Skal bilen være økonomisk å kjøre? * Skal bilen være lettkjørt? (slippe å gire i hytt og pine) * Må bilen ha best mulig aks? * Er det behov for høy topphastighet? etc. etc. Lenke til kommentar
Phingoc1 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 jeg pleier å si: hk er hvor mye motoren klarer å gjøre, Nm er hvor fort motoren utfører arbeidet. så, hvis man har masse hester, men lite nm kan bilen kjøre fort, men brukes helvettes lang tid på å oppnå farten.. men hvis bilen har middels hk og masse nm(diesel) har den middels toppfart, men klarer å oppnå denne mye fortere. Lenke til kommentar
JT57 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 så ein pickup har som regel lavere Nm en ein personbil, selv om den har større motor? <{POST_SNAPBACK}> Jeg vet ikke helt hva som er vanlig, men jeg vil tenke meg at en pickup har høyere dreiemoment (Nm) på lave turtall enn en personbil. Det som er viktig å tenke på med dreiemoment er at det blir angitt for et visst turtall. Vanlige personbiler har lavt dreiemoment på lave turtall og det er ikke før turtallet stiger og motoren begynner å synge at dreiemomentet begynner å komme. Motorers dreiemoment vises derfor lettest på en kurve som angir hvilket dreiemoment de har ved hvilket turtall. På bildet under angis effekten (kw/hestekrefter) og dreiemoment (newtonmeter) som en funksjon av turtallet. Grafen gjelder visstnok en nissan skyline. Tutall og effekt avhenger av hverandre med formelen: Dreiemoment (Nm) x turtall ----------------------------------------- = effekt 7120 EDIT: Om man surfer litt engelske sider vil man finne tallet 5250 istedenfor 7120 da de regner med pound foot istedenfor newtonmeter Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 jeg pleier å si: hk er hvor mye motoren klarer å gjøre, Nm er hvor fort motoren utfører arbeidet. Selv om jeg er enig i resten av innlegget ditt, blir dette en litt feil fremstilling. HK er effekt som er arbeid pr tid. HK er derfor egentlig en angivelse av hvor fort man kan utføre et arbeid. Nm er dreiemoment som er hvor mye motoren greier maksimalt å trekke eller "hvor mye den klarer å gjøre". Så forklareingen din stemmer på en måte med hvordan motoren oppfører seg, men harmonerer ikke helt med de fysiske enhetene. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 jeg pleier å si: hk er hvor mye motoren klarer å gjøre, Nm er hvor fort motoren utfører arbeidet.Selv om jeg er enig i resten av innlegget ditt, blir dette en litt feil fremstilling.HK er effekt som er arbeid pr tid. HK er derfor egentlig en angivelse av hvor fort man kan utføre et arbeid.Nm er dreiemoment som er hvor mye motoren greier maksimalt å trekke eller "hvor mye den klarer å gjøre".Så forklareingen din stemmer på en måte med hvordan motoren oppfører seg, men harmonerer ikke helt med de fysiske enhetene.Vel, det er jo logisk.Om man får FRES=0, har man ingen økning i hastighet.Dvs. Om kraften din (nm) ikke er større enn motkraften din (luftmotstand, rullemotstand, rotasjonsmasse+++), så klarer du ikke å nå peakeffekten til motoren din (hk-effekten).La oss si du har 190hk v/ 6000rpm..Men du har bare 140nm...Du ligger i høy hastighet, i oppoverbakke og du klarer ikke å akselerere..Peakeffekten din er på 6000rpm, men du klarer ikke å stige over feks. 3000rpm, pga. du ikke har nok kraft (nm).Det er en ganske logisk fremstilling, der intersect mellom kraft og motkraft skjer, vil du få en fres=0, som vil hindre akselerasjon (endring av fart, gjerne oppgitt i m/s eller km/t).jeg pleier å si: hk er hvor mye motoren klarer å gjøre, Nm er hvor fort motoren utfører arbeidet.så, hvis man har masse hester, men lite nm kan bilen kjøre fort, men brukes helvettes lang tid på å oppnå farten.. men hvis bilen har middels hk og masse nm(diesel) har den middels toppfart, men klarer å oppnå denne mye fortere.Om jeg tar den dieselbilen du snakker om, så ser jeg på differensialen.Denne har gjerne sluttutveksling på, la oss si 4.88.Om jeg tar en ny differensial inn i den bilen, denne har sluttutveksling på 3.15...Tror du bilens akselerasjon påvirkes? ja.. Den vil akselerere tregere og potensiellt få høyere toppfart (teoretisk).Man vil i alle fall få høyere hastighet i de første girene, men toppfarten avhenger jo av mer enn utvekslingen.Når det er sagt:Diesel har effekt og nm lavt nede på rpm og derfor er de giret anderledes enn bensin.Motorkarakteristikk er ikke alt og man kan ikke generalisere en bil bare basert på diesel vs bensin vs turbomotor vs e85 motor, etc. Det blir som å si "en rosa sykkel har flere gir enn en grønn". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå