suzukiken Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) hva betyr Nm? jeg hvet va det står for, men hva menes med det? på bil Endret 6. oktober 2007 av suzukiken Lenke til kommentar
TronDoZY Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 et norges mesterskap i noe. Kan vell også bety nordisk mesterskap? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 tja nano meter? Hva er sammenhengen? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Nm = newtonmeter og står kort fortalt for kraften motoren yter.... Hvis du har en 1 meter lang fastnøkkel som du legger et lodd på en kg helt utpå tuppen så vil du virke med 1 nm på mutteren du skrur på! Det er jo her man har uttrykket kraft x arm fra.. Edit: Regner med det har med en bil og en motor å gjør?! Edit2: Rettet opp en GROV feil helt i begynnelsen! Endret 6. oktober 2007 av Jotun Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 nm = newtonmeter Det er feil. nm (liten n) er forkortelse for nanometer. Nm (stor N) derimot er forkortelse for Newtonmeter. Nm skrives med stor N fordi Newton er et egennavn. (Og for å skille det fra andre betegnelser). liten m = milli, stor M = Mega liten n = nano, stor N = Newton Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 er vell uansett sikkert Newtonmeter han er ute etter. Siden det er bil det handler om. Nannometer er en ekstremt liten meter^^ Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) nm = newtonmeter Det er feil. nm (liten n) er forkortelse for nanometer. Nm (stor N) derimot er forkortelse for Newtonmeter. Nm skrives med stor N fordi Newton er et egennavn. (Og for å skille det fra andre betegnelser). liten m = milli, stor M = Mega liten n = nano, stor N = Newton 9652208[/snapback] Vet du: I don't give a crap! Trådstarter kan ikke mene noe annet enn Newtonmeter, hvem spør hva som menes med nanometer?? At han ikke vet forskjell på liten og stor bokstav mens du derimot er rene trollmannen med alfabetet betyr mindre for meg enn for deg! Endret 6. oktober 2007 av Jotun Lenke til kommentar
suzukiken Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2007 viss en bil har 200 hk og 300nm og en annen bil har 250hk og 200nm, vill det si at hestekreftene i den første bilen er sterkere en hestekreftene i den andre bilen? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Edit: Nei nå blei eg så usikker Endret 6. oktober 2007 av Jotun Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) viss en bil har 200 hk og 300nm og en annen bil har 250hk og 200nm, vill det si at hestekreftene i den første bilen er sterkere en hestekreftene i den andre bilen? 9652291[/snapback] Nei. En "hestekraft" er en fast definert effekt. 2 hestekrefter er alltid "sterkere" (sterk kan bety så mangt, derfor i fnutter) enn en "hestekraft". En "hestekraft" er definert som den effekten du trenger for å løfte en mann (på 75kg) 1 meter loddrett opp på ett sekund. edit: hestekreft/hestekraft, eg vet da honen om det e et ord engang. edit2: For de engelskkyndige kan kanskje denne klargjøre litt. Torque = dreiemoment (som angis i newtonmeter) http://www.t04r.com/techarticle.php?id=7 Endret 6. oktober 2007 av Ekko Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Ja, hestekrefter går vel over tid! Men skal du løfte tunge ting så er vel kraften viktigere enn effekten? Men de går jo ofte litt hånd i hånd selvsagt! Lenke til kommentar
fAight Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Hestekraft er en definert enhet, som Ekko skriver. Slik som meter, kg etc. 1 meter i Norge er er ikke en kortere meter i Sverige. Det er motorens egenskaper som avgjør hva denne hestekraften skal "brukes til"; styrke som i stort dreiemoment (Nm) eller hastighet (km/t), evt. en kombinasjon. Eksempel: En lastebil har mange hestekrefter, men bruker disse til å utføre tungt arbeid. Mens en sportsbil bruker sine hestekrefter til å oppnå høy hastighet. Lastebilen er tregere enn sportsbilen, og sportsbilen vil ha store problemer med å dra et lass på flere tonn. Biler med høy dreiemoment er sterke, og dette merker du feks i oppoverbakker, tung last etc. Lenke til kommentar
suzukiken Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) så ein pickup har som regel lavere Nm en ein personbil, selv om den har større motor? Endret 6. oktober 2007 av suzukiken Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Nm = newtonmeter og står kort fortalt for kraften motoren yter.... Hvis du har en 1 meter lang fastnøkkel som du legger et lodd på en kg helt utpå tuppen så vil du virke med 1 nm på mutteren du skrur på! Det er jo her man har uttrykket kraft x arm fra.. Edit: Regner med det har med en bil og en motor å gjør?! Edit2: Rettet opp en GROV feil helt i begynnelsen! 9652137[/snapback] Nm er ikke en enhet for kraft, men for moment... og hvis man har en 1 meter masseløs fastnøkkel og henger et lodd på 1 kg ytterst, vil den virke med 9,8 Nm på skruen og ikke 1 Nm. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Crap! og atter crap! Rotet fælt med enheter og litt av kvert nå..... Sorry! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) så ein pickup har som regel lavere Nm en ein personbil, selv om den har større motor? 9652770[/snapback] Jeg vet ikke helt hva som er vanlig, men jeg vil tenke meg at en pickup har høyere dreiemoment (Nm) på lave turtall enn en personbil. Det som er viktig å tenke på med dreiemoment er at det blir angitt for et visst turtall. Vanlige personbiler har lavt dreiemoment på lave turtall og det er ikke før turtallet stiger og motoren begynner å synge at dreiemomentet begynner å komme. Motorers dreiemoment vises derfor lettest på en kurve som angir hvilket dreiemoment de har ved hvilket turtall. På bildet under angis effekten (kw/hestekrefter) og dreiemoment (newtonmeter) som en funksjon av turtallet. Grafen gjelder visstnok en nissan skyline. Tutall og effekt avhenger av hverandre med formelen: Dreiemoment (Nm) x turtall ----------------------------------------- = effekt 7120 EDIT: Om man surfer litt engelske sider vil man finne tallet 5250 istedenfor 7120 da de regner med pound foot istedenfor newtonmeter Endret 6. oktober 2007 av Ekko Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Tutall og effekt avhenger av hverandre med formelen: Dreiemoment (Nm) x turtall ----------------------------------------- = effekt 7120 9652926[/snapback] denne formelen forstår jeg ikke.. dette vil jo si at effekt og dreiemoment henger proporsjonalt sammen.. noe det ikke gjør på figuren din.. kan du utdype denne formelen litt mer? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) denne formelen forstår jeg ikke.. dette vil jo si at effekt og dreiemoment henger proporsjonalt sammen.. noe det ikke gjør på figuren din.. kan du utdype denne formelen litt mer? 9653057[/snapback] Ettersom turtallet ikke er en konstant vil det vel ikke være proporsjonalt? Om man måler konstant effekt over et turtallsintervall vil dreiemomentet i det intervallet synke etterhvert som turtallet stiger. Endret 6. oktober 2007 av Ekko Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Vel.. nå har jeg knotet litt i matlab og kom opp med denne figuren den burde være grei nok til å forklare hvorfor jeg ikke forstår formelen din... Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Vel.. nå har jeg knotet litt i matlab og kom opp med denne figuren den burde være grei nok til å forklare hvorfor jeg ikke forstår formelen din... 9653482[/snapback] Er ikke så rå på den typen figurer. Jeg kan lese den, men skjønner ikke helt hva du er ute etter. Kan du slenge på litt tekst og kanskje noen litt mer konkrete spørsmål? Endret 7. oktober 2007 av Ekko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå