Gå til innhold

Når skal vi bruke oljepenger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er politikerne som faktisk må prioritere og iverksette.

Kostanden faller selvsagt, som alle andre ting, på skattebetalerne eller oljeinntektene.

Bortsett fra at det er dyrt i seg selv er det allerede et ekstremt press på entrepenørbransjen for tiden, med tilhørende lønns- og prisstigning. Å pøse på med oljepenger for å bygge/fikse veier vil være veldig dyrt og sansynligvis gå på bekostning av annen entrepenørvirksomhet.

At ikke et flertall av politikerene ønsker å gjøre det er fordi vi har valgt politikere som ønsker å prioritere andre ting.

Lenke til kommentar
Det har jeg dessverre ingen stor tro på.

Du har ingen tro på at man kan leve på oljefondet om det blir tilstrekkelig stort? Skal man kun leve på oljefondet må størrelsen være enorm, men slik er det naturlig nok ikke. Hadde det blitt tilstrekkelig stort skulle det uansett gå ganske så greit å leve av det.

Realavkastninen fra SPU (Statens Pensjonsfond - Utland) skal dekke en del av økningen i pensjonsutgifter vi vet vil komme, for å unngå sterke skatteøkninger/reduserte pensjonsutbetalinger. I og med at det er realavkastningen av fondet som brukes, ikke realavkastningen fra petroformuen, er vi nå i ferd med å få en gradvis innfasing av bruk. Etter hvert som fondet øker i størrelse blir realavkastningen større, og forbruket kan etter handlingsregelen øke tilsvarende.

Det sentrale er uansett at SPU er omplassering av formue, ikke inntekt.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg helt forstår alt dette med oljefondet :p

Oljefondet kan vi ikke bruke av fordi dette skal finansiere eldreomsorgen?

Hvert år blir det overført masse penger til oljefondet, mao går vi i stort overskudd selv om eldreomsorg koster masse penger? Hvorfor skal dette endres i fremtiden? Ser forsåvidt det med eldrebølgen, men er det noen som vet når eldreomsorg vil bli så dyrt at vi må bruke av oljefondet?

En siste ting er jo at dette ikke er verdier vi "har", men verdier som er plassert i utenlandske firmaer. Hva hvis verdensøkonomien bryter sammen? Da har vel ikke lenger oljefondet noen verdi? Da ville det vel vært bedre å ha investert disse pengene i veier osv. her i landet?

Men så er det jo dette med inflasjon osv. igjen :p

Lenke til kommentar
Ja - og da skyves utgiftene over på kommende generasjoner. Det er jo det jeg sa til og begynne med.

Og jeg er fortsatt ikke overbevist. Det blir ikke billigere å bytte parkett hver gang hvis jeg gjør det hver gang den begynner å bli litt slitt i stedet for når den er veldig slitt.

Lenke til kommentar
Og jeg er fortsatt ikke overbevist. Det blir ikke billigere å bytte parkett hver gang hvis jeg gjør det hver gang den begynner å bli litt slitt i stedet for når den er veldig slitt.

Men det er gjerne billigere å vedlikeholde parketten jevnlig, så trenger du ikke bytte den helt ut så ofte ;)

Lenke til kommentar

Store deler av oljepengene bør brukes på å bygge opp en bærekraftig industri som gjør at Norge greier seg på egenhånd den dagen oljen tar slutt evt at det ikke lenger er lønnsomt å pumpe den opp. Første steg her er å øke lærerlønninger drastisk, pusse opp samtlige skoler i landet, gratis skolebøker i vgs, gi høyskoler og universiteter de byggene og midler til de stipendiatene de vil ha osv osv osv.

Lenke til kommentar

Behov for vedlikehold av offentlige bygg etc. er veldig reelt, og mangelen på vedlikehold øker uten tvil totalkostnadene. Problemet her er vel gjerne at det er mer attraktivt for politikere å skulle vedta et nybygg enn å vedta sårt tiltrengt oppgradering av gamle bygg. Et herlig eksempel på dette er Universitetet i Oslo som nå stedvis har fått montert innendørs takrenner.

monzilla: Hvordan henger dette sammen med all finansteori og -empiri som tilsier at norske bedrifter, om noe, investerer for mye heller enn for lite? Hvorfor skal det være mer å tjene på å putte enda mer penger inn i norsk næringsliv enn å plassere pengene i effisiente kapitalmarkeder? Vi trenger ikke økte investeringer for å tjene penger i Norge – om noe burde noe av det som investeres i dag allerede vært flyttet ut.

Lenke til kommentar

Problemet dersom vi investerer pengene i kapitalmarkeder er at det ikke skaper arbeidsplasser i Norge. Hva skjer dersom det plutselig ikke lønner seg å pumpe opp mer olje? Jo, flere hundre tusen mennesker står plutselig uten arbeid. Hadde vi økt investeringene i utdanningssektoren ville vi vært bedre rustet til å ta de utfordringene når de en dag kommer. For de kommer.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker en tusenlapp på parkettlakk hvert 5. år, så holder kanskje parketten i 50 år, istedet for at du må betale 50.000 for ny parkett hvert 10. år pga slitasje. :)

Lenke til kommentar

Qatar har 0 % inntektsskatt. Landet bruker oljepengene i store prosjekter i samfunnet og alle lege-tjenester er gratise for folk. All utdannelse er gratis fra barnehage til universitet. Landet får 70 % av inntektene sine fra oljen, men satser enormt på high-tech forskning og service-industri.

Et par bilder av Qatar.

Qatars største prosjekt, Lusail City

lusail8iu.jpg

Lusail City e under produksjon.

http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...s%3Dnb%26sa%3DG

doha%20sport%20city%20tower11.jpg

clicky

pr_doha_intl_large.jpg

clicky

en norsk sak om qatar

Kan noen forklare meg hvorfor litt fornuftig investering av olje-pengene er dumt? Det private næringsliv må styrkes i Norge hvis vi skal leve av det etter oljen. Investeringer er viktige her. Hvorfor vi ikke kan bruke noen milliarder mer er rett og slett uforståelig, særlig når pengene kan brukes på utenlandske arbeidere som ikke vil ha en innvirkning på norges inflasjon.

Og hvis noen lurer, Qatar har en inflasjonsrate på rundt 6 %.

Endret av cFc
Lenke til kommentar

Problemet er vel at lønnsnivået i Norge er for høyt, så vi kan ikke konkurere med andre på annet enn kvalitet. Man vil da bruke veldig mye penger på veldig lite.

Sett fra et økonomisk synspunkt, så burde Norge tømme Nord-Norge og store deler av Vestlandet og fjellområdene i Midt-Norge. Dette vil ikke skje fordi dette ikke ville blitt akseptert. Dette er et godt eksempel på at man ikke alltid kan tenke økonomi og se ting fra andre perspektiver også.

Lenke til kommentar

Der svarte du ikke på noe som helst. Luksusbiler, som i skikkelig luksus, står for 20 % av all bilsalg i Qatar, så jeg lønnsnivået er høyt der også. Ifølge Morgenbladet er de nå verdens rikeste befolkning hvis man ser på faktiske formuer og lønn til innbyggerne. Dessuten så kan man i Norge, akkurat som i Qatar, importere arbeidskraft for oppgavene, også sende de hjem igjen etterpå. Da blir det billig lønn. Så hva er problemet med noe investering nå?

Endret av cFc
Lenke til kommentar
Der svarte du ikke på noe som helst. Luksusbiler, som i skikkelig luksus, står for 20 % av all bilsalg i Qatar, så jeg lønnsnivået er høyt der også. Ifølge Morgenbladet er de nå verdens rikeste befolkning hvis man ser på faktiske formuer og lønn til innbyggerne. Dessuten så kan man i Norge, akkurat som i Qatar, importere arbeidskraft for oppgavene, også sende de hjem igjen etterpå. Da blir det billig lønn. Så hva er problemet med noe investering nå?

Bare fordi noen tjener syyyyyyykt mye, så har de veldig mange som jobber for veldig lite. I Norge så har vi Statoil og Hydro som drar inn sykelig mye penger, mens i Qatar så har de Sjeik Ditt og Sjeik Datt som tar alle pengene. Disse menneskene drar opp gjennomsnittet noe helt sinnsykt.

For at Norge skal kunne få et akseptabelt veinett, eldreomsorg og utdanning må man få samlet flere folk på mindre områder. Se på arealet i Qatar og antall mennesker. Evnt antall km vei i forhold til innbyggere i forhold til innbyggere. Qatar har f.eks ingen fjell som man må komme seg igjennom, de har heller ikke et klima som spiser i filler veiene.

Lenke til kommentar

Nå snakket jeg ikke om at Norge skal begynne investeringen i den klassen, men at vi skal faktisk investere mer enn 4 % av overskuddet til pensjonsfondet. 4 % er latterlig lite med tanke på statusen på sykekøer, kriminelle som går rundt i gatene, eldre-hjem som har stoppeklokke-mentalitet osv. Jeg vet at Norge og Qatar har forskjellige økonomiske situasjoner, men Qatar er generelt sett, bortsett fra gjestearbeiderne, et ekstremt rikt land der innbyggerne jevnt over tjener veldig godt. Så der er situasjonen ganske lik.

Norge kunnet investert mye mer i forskning, eventuellt latt private ta over forskningsfeltet for bedre og mer effektiv styring her. Dette må vi for å komme opp på USA, Japans eller Tysklands nivå. (liste over land med Veiarbeidere kan importeres fra for eksempel tidligere øst-blokk land uten at dette er "rovdrift" eller påvirker inflasjonen i nevneverdig grad. Betaler man ikke lønnen før de har kommet hjem igjen, så er problemet ute av verden. Skolen's myndigheter bør se til Finland samt investere stort. En god skole er ekstremt viktig for økonomien i landet. Nå er skolen mer en oppbevaringsplass enn en læringsplass. Litt om Finlands skole (resultater som fører til... )

Politiet trenger mer ressurser, og kraftig opplæring, Politiet har en latterli oppklarerings prosent, samt at alvorlig organsiert kriminalitet blir mer og mer aktuelt.

Dette samt skattelettelser spesielt for bedrifter bør kunne finansieres av oljepengene. Oljefonder er ikke engang to statsbudsjetter nå og brukertiden i fremtiden vil nok være relativt kort. Jeg tror at vi kan tjene mer langsiktig ved å investere pengne nå enn hvis vi bare setter pengene på bok.

At vi investerte en del i dette ville nok ikke skadet norsk økonomi særlig som jeg ser det. Noe inflasjon ville vi fått, men for å få et samfunn som skal være konkurransedyktig og kan finansiere statens utgifter etter at oljen tar slutt så er dette nødvendig.

Endret av cFc
Lenke til kommentar
Jeg tror at vi kan tjene mer langsiktig ved å investere pengne nå enn hvis vi bare setter pengene på bok.

At vi investerte en del i dette ville nok ikke skadet norsk økonomi særlig som jeg ser det.

De fleste økonomer både i inn- og utland ser ut til å mene at du tar feil, og skryter den norske handlingsregelen opp i skyene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...