Gå til innhold

Når skal vi bruke oljepenger?

Anbefalte innlegg

Hva er vitsen med å spare når det å pøse inn penger i økonomien ikke er bra uansett når vi gjør det?

Skjønner derfor ikke vitsen med å spare.

Jeg finner bare en grunn og det er imperalisme fordi å kontrolere andre folks næringsliv må vel være uetiskt.

Lurer på hva Nordmenn hadde tenkt hvis OPEc og Russland hadde slukt alt som var av aksjer i dette landet.

Hadde ikke vært mye gøy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke at så mange går på sparebløffen.

Norges utenlandsgjeld er fremdeles større enn oljefondet.

http://www.ssb.no/brutgjeld/

Selv om vi brukte hele oljefondet på veier ville vi ikke klart å få veinettet opp på svensk nivå. Og det er mye annet enn veier vi har latt forfalle i Norge.

Så hvor rike er vi egentlig?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Og det vi har utestående er større enn gjelden...

Vi er så rik at det gjør vondt.

Oljefondet, eller statens pensjonsfond - utland som det heter, skal brukes til å betjene fremtidige pensjonsforpliktelser. Der står vi relativt godt i det, i motsetning de fleste andre vestlige land som ikke er i stand til å innfri sine pensjonsforpliktelser overfor eldrebølgen som begynner rulle innover nå.

Lenke til kommentar

Hvis vi sparer for fremtiden... og ikke kan bruke pengene nå i den globaliserte økonomien og med så stor innenlands aktivitet... hvordan skal noen kunne bruke pengene i fremtiden?

Det blir jo til slutt bare til at vi gir bort hele dritten til Ali og Umbango hver gang det er en naturkatastrofe. Ikke at jeg har noe imot å hjelpe folk i nød, men hva med oss som bor her? ;)

Lenke til kommentar
Der står vi relativt godt i det, i motsetning de fleste andre vestlige land som ikke er i stand til å innfri sine pensjonsforpliktelser overfor eldrebølgen som begynner rulle innover nå.

Vi vil ikke kunne leve lenge av oljefondet alene.

Står vi virkelig godt i det når vi har latt infrastruktur, forskning og utdanning forfalle så lenge?

Lenke til kommentar

Det er noe som heter økonomi som vi helst vil ta vare på.

Tenk kroneverdi, renter, osv.

Hvis vi bruker mer av oljepengene vil vi få for høy inflasjon. Vi har rundt 1,5% inflasjon pr. år, noe som er rundt det optimale. Hadde vi kunne pøst ut med oljepenger så tror jeg faktisk at vi ikke hadde hatt noe særlig problem med statsbudsjettet. Jeg skal ikke begynne å studere økonomi før til neste år, men NHH gutta kan sikkert forklare dette bedre.

Stikkordet er i allefall inflasjon.

Lenke til kommentar

Hver krone forsømt i for eksempel veivedlikehold er en krone mer som fremtidige generasjoner må bruke på å ta igjen etterslepet. Å forsømme vedlikehold er rett og slett tyveri fra de kommende generasjoner. Det hjelper pent lite å ha en fin pensjon, hvis alt som ligner på infrastruktur er ubrukelig. Juks og fanteri.

Lenke til kommentar

Hvor er infrastrukturen så dårlig?

jeg har aldri opplevd problemer verken i Bergen, Oslo, over fjellet, Hedemark, Rogaland, Sogn og Fj., etc. Hvis jeg skal komme meg fra A til B så tar jeg som oftest tog eller fly. f.eks Trondheim - Bodø. Null problem.

Jeg har aldri opplevd noe særlig til køer heller. Utenom på et par strekkninger, men samtlige er under utbedring eller har blitt utbedret.

Dessuten er alle de trange fjellveiene bare kos. Hastigheten skal uansett tilpasses forholdene, så det nytter ikke å si at det er farlig.

Mesteparten av transporten foregår sjøveien, fly, eller langtransport med lastebil. Jeg ser ikke at vi lider. På en annen side så burde ikke små skolebarn gå på trange fjellveier, men det er en annen sak.

De norske oljepengene kunne selvfølgelig vært brukt bedre, men å si at vi holder tilbake penger er bare tøv.

Hvis f.eks FRP skulle ha holdt alt de lover, da ville vi ha sett en vill inflasjon og ustyrlig rente.

Edit: Så da gjenstår det bare å se om det ikke er jeg som bare er totalt hjernevasket.

Endret av Daehli
Lenke til kommentar

jeg har aldri opplevd problemer verken i Bergen, Oslo, over fjellet, Hedemark, Rogaland, Sogn og Fj., etc. Hvis jeg skal komme meg fra A til B så tar jeg som oftest tog eller fly. f.eks Trondheim - Bodø. Null problem.

Jeg har aldri opplevd noe særlig til køer heller. Utenom på et par strekkninger, men samtlige er under utbedring eller har blitt utbedret.

Dessuten er alle de trange fjellveiene bare kos. Hastigheten skal uansett tilpasses forholdene, så det nytter ikke å si at det er farlig.

Mesteparten av transporten foregår sjøveien,  fly, eller langtransport med lastebil. Jeg ser ikke at vi lider.

Du tuller? Dårlige veier bare kos? Det er faktisk endel som har veiene som arbeidsplass eller er avhengige av dem for å komme seg til jobb.

Lenke til kommentar

Du har aldri prøvd å komme deg fra f.eks. Asker til Oslo en hverdagsmorgen, tydeligvis. Eller kjørt Oslo-Tromsø med bil. Eller gamle E18 i Vestfold? Sånn kan man fortsette. Selv om ikke DU har noe problem med dette, så betyr ikke det at INGEN ANDRE reagerer på dette. Man må være passe ignorant for å tro at veistandarden her i landet ikke er under pari.

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/06/22/469626.html

http://www.nordlys.no/nyheter/article2250273.ece

http://www.full-tenning.no/underskrift.html

Edit: Så da gjenstår det bare å se om det ikke er jeg som bare er totalt hjernevasket.

9656694[/snapback]

Eller er det kanskje nettopp du som er blitt "totalt hjernevasket". :whistle:

Lenke til kommentar

Du kommer deg fra A til B, på en hullete, alt for smal tung trafikkert vei.

Nå opplever jeg kø hver dag, men det er pga veiarbeid, så noe skjer ivvertfall.

Men ellers så merker jeg strekninger der det burde ha vert motorvei, med flere enn ett felt hver vei.

Det er ikke kos å kjøre på en trang fjellvei, når du møter på en lastebil, og du må rygge/kjøre ut i grøfta for at dere kan passere hverandre. Og det er enda flere veier enn bare på fjellet som er slik.

Mesteparten av transporten foregår sjøveien,  fly, eller langtransport med lastebil. Jeg ser ikke at vi lider. På en annen side så burde ikke små skolebarn gå på trange fjellveier, men det er en annen sak.

Digre lastebiler på smale veier, hva skjer hvis to slike møtes? Da går det helt fint med smale veier...

Det er også for mange steder der skolebarn må gå langs traffikerte veier. Flere får skysstilbud pga trafikken, men alle får ikke det.

De norske oljepengene kunne selvfølgelig vært brukt bedre, men å si at vi holder tilbake penger er bare tøv.

Man kunne brukt oljepengene til å investert i mye rart som hadde kommet den yngre garde til gode, men istedet så vil man gi dem pengene...

Lenke til kommentar

Mesteparten av transporten foregår sjøveien,  fly, eller langtransport med lastebil. Jeg ser ikke at vi lider. På en annen side så burde ikke små skolebarn gå på trange fjellveier, men det er en annen sak.

Hvis f.eks FRP skulle ha holdt alt de lover, da ville vi ha sett en vill inflasjon og ustyrlig rente.

9656694[/snapback]

Tror du har misforståttt spørsmålet mitt jeg.

Hvis bruk av oljepenger fører til infasjon, hva er da vitsen med oljepenger?

Nytter ikke klage på FrP når andre selv vil bruke penger bare det at det er seinere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...