Tor Haakon Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Er det ikke slik at de fleste (i allefall kvalitets) forsterkere har kondensator innebygd? Kondensator ved siden av forsterkeren blir da overflødig. Kondensatoren sørger for å holde spenningen oppe, slik at forsterkern kan levere mer "strøm". Det er ganske stor forskjell på målt effekt ved 12 Volt sammenlignet med 14,4. Selv kjører jeg uten kondensator, og har aldri hatt noe problemer med spenningen. Menner jeg har mer igjen for å legge igjen pengene i en tykk og god kabel (50`). Ett godt batteri er heller ikke å forakte. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Hvorfor vil mange oppsett som er akkurat på kanten av de dynamoen greier å levere ha godt av en kondensator? Fordi en dynamo produserer ikke maks effekt uten at det trekkes maks effekt. Og den er ofte ikke rask nok til å guffe opp for hvert bass-slag. Med en kondensator vil du glatte ut spenningen og få et mer gjevnt strømtrekk fra dynamoen. På mitt anlegg har jeg følgende målinger. Før kondensator: 13,9V når bassen ikke slo, og ned i 12V når bassen slo. Med kondensator: ganske beint 13V hele tiden, litt høyere hvis det går lengre tid mellom bass-slagene. Det som skjedde før, var at hvis gain sto på fullt, falt spenningen under 12V, og forsterkeren gikk i protect. Dette har enda ikke skjedd etter at jeg koblet til kondensatoren. Men det jeg hadde likt, var om kondensatormotstanderene kunne gi en elektrisk forklaring på hvorfor kondensator er noe tull. Endret 29. oktober 2007 av Yngvejos Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 På mitt anlegg har jeg følgende målinger. Før kondensator: 13,9V når bassen ikke slo, og ned i 12V når bassen slo. Med kondensator: ganske beint 13V hele tiden, litt høyere hvis det går lengre tid mellom bass-slagene. Det som skjedde før, var at hvis gain sto på fullt, falt spenningen under 12V, og forsterkeren gikk i protect. Dette har enda ikke skjedd etter at jeg koblet til kondensatoren. Så skal ikke Gain stå på fullt heller da, resulterer jo i full klipp... Jeg ligger på 13,8 volt hele veien, nede i 13,2 ved skikkelig trøkk Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) På mitt anlegg har jeg følgende målinger. Før kondensator: 13,9V når bassen ikke slo, og ned i 12V når bassen slo. Med kondensator: ganske beint 13V hele tiden, litt høyere hvis det går lengre tid mellom bass-slagene. Det som skjedde før, var at hvis gain sto på fullt, falt spenningen under 12V, og forsterkeren gikk i protect. Dette har enda ikke skjedd etter at jeg koblet til kondensatoren. Så skal ikke Gain stå på fullt heller da, resulterer jo i full klipp... Jeg ligger på 13,8 volt hele veien, nede i 13,2 ved skikkelig trøkk Det klipper ikke hos meg. Hvorfor skal den ikke stå på fullt? Er ikke gain en volumkontroll? En effektforsterker burde da tåle å stå på max og få volumet regulert av signalet? Endret 29. oktober 2007 av Yngvejos Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hvorfor vil mange oppsett som er akkurat på kanten av de dynamoen greier å levere ha godt av en kondensator? Fordi en dynamo produserer ikke maks effekt uten at det trekkes maks effekt. Og den er ofte ikke rask nok til å guffe opp for hvert bass-slag. Med en kondensator vil du glatte ut spenningen og få et mer gjevnt strømtrekk fra dynamoen. På mitt anlegg har jeg følgende målinger. Før kondensator: 13,9V når bassen ikke slo, og ned i 12V når bassen slo. Med kondensator: ganske beint 13V hele tiden, litt høyere hvis det går lengre tid mellom bass-slagene. Det som skjedde før, var at hvis gain sto på fullt, falt spenningen under 12V, og forsterkeren gikk i protect. Dette har enda ikke skjedd etter at jeg koblet til kondensatoren. Men det jeg hadde likt, var om kondensatormotstanderene kunne gi en elektrisk forklaring på hvorfor kondensator er noe tull. Sier mer om forsterkeren din dette her dah, enn det gjør med kondensatoren. En får det en betaler for... Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Sier mer om forsterkeren din dette her dah, enn det gjør med kondensatoren.En får det en betaler for... Det forandrer fortsatt ikke det faktum at kondensatoren gjør nytte for seg i mitt anlegg, og at forsterkeren fungerer tilfredstillende så lenge kondensatoren er koblet til. Og hvordan i huleste greier du å rakke ned på en forsterker pga spenningsfall? Betyr ikke det at den trekker strøm kanskje? Kanskje jeg har missforstått, men har ikke strømforbruket innvirkning på effekten ut? Såvidt jeg vet, er det ikke normalt at den bilforsterker skal fortsette å spille på 11V. Endret 29. oktober 2007 av Yngvejos Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Ja det er sant. Men nå er det ikke jobben til forsterkeren å lever strøm til elementett. Det skal stå i stil med signalet inn også. Har du sett inni forsterkeren din og sammenlignet med en bedre en, hadde du nok skjønt hva vi prøver å si deg. Men det viktigste er at du er fornøyd. Denne tråden handler ikke bare om ditt anlegg. Det er andre på forumet her som lett kan bli forvirret, å tro at det er bare å hekte på en kondensator så blir alt bra. Du retter noe, men ikke alt. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Ja det er sant.Men nå er det ikke jobben til forsterkeren å lever strøm til elementett. Det skal stå i stil med signalet inn også. Har du sett inni forsterkeren din og sammenlignet med en bedre en, hadde du nok skjønt hva vi prøver å si deg. Men det viktigste er at du er fornøyd. Denne tråden handler ikke bare om ditt anlegg. Det er andre på forumet her som lett kan bli forvirret, å tro at det er bare å hekte på en kondensator så blir alt bra. Du retter noe, men ikke alt. Hvis forsterkeren sin jobb ikke er å levere strøm til elementene, hva skal man da bruke den til? Jeg har ikke påstått at en kondensator gjør alt bra. Det jeg sier er at en kondensator glatter ut spenningen, og at det hjalp godt på i mitt tilfelle. Jeg er fullt klar over at forsterkerene mine ikke er top of the line. Jeg påstår heller ikke at den spiller verken pent eller høyt i forhold til dyrere merker. Jeg prøvde heller ikke å få tråden til å handle om mitt anlegg. Det jeg gjorde, var å legge ut spesifikasjone til anlegget mitt. Og dette resulterte i at jeg ble angrepet av 100 fjortissjævler som sitter hjemme på PC-en og venter på at de en gang skal bli gamle nok til å kjøre rundt med stereoanlegget sitt. Det må da være lov å forsvare seg selv når det kommer sånne meningsløse innlegg som "Hiv anlegget ditt", "Hiv bilen din", "surr tauet rundt hodet og hopp fra balkongen". Jeg har ikke påstått til noen her at jeg har bedre anlegg enn dem. Jeg sa heller ikke noe om at anlegget mitt var bra. Bare ved å se på sub, høyttalere og forsterkerene så sjønner dere at dette ikke er et SQ oppsett, og at det heller ikke er et DB-drag oppsett. Det er et stereoanlegg som skal gi litt countrymusikk til meg og mine passasjerer når jeg er ute å slurer. Og jeg er fornøyd med lyden, det er tross alt det viktigste. Endret 29. oktober 2007 av Yngvejos Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Yngvejos... hør nå her. Du virker som en som ikke har noe peiling overhodet, og når noen som faktisk har det prøver å veillede deg, så fyrer du av med kanoner og krutt. Nei, gain er IKKE en slags volumkontroll. Den skal justeres for å matche innsignalet. Og hvordan VET du at du kjører uten klipping? Har du målt det? Lenke til kommentar
Hifonic Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det klipper ikke hos meg. Hvorfor skal den ikke stå på fullt? Er ikke gain en volumkontroll? En effektforsterker burde da tåle å stå på max og få volumet regulert av signalet? Beklager å måtte si dette.. Men du har nok tapt alle diskusjoner når du kom med dette, Om du vrir gain på maks så trekker forsterkeren MYE strøm og gir absolutt ikke ut rent signal. Gain er der for å få forsterkeren til å gi maks når cd-spillerens lavnivå-utgang gir maks signal ut. Om du da har en cd-spiller med høy spenning på utgangene og du jokker opp gain så spiller du maks av det hva forsterkeren har strømforsyning til ved kanskje volum 12 av 40.. Og så vrir du videre til 40.. Da klarer ikke forsterkeren og holde følge og klipper signalet og dette er ikke noe som verken forsterker eller høyttaler liker. Har i flere tester også sett at forsterker som trekker f.eks 100A ved maks uten klipping kan trekke godt over det dobbelte med klipping... Lenke til kommentar
Defus Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Kondensator er jo bare tull spør du meg.... Jeg har brukt store amper i bilen min på ett skikkelig batteri uten problemer. Var derfor jeg spurte Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Yngvejos... hør nå her. Du virker som en som ikke har noe peiling overhodet, og når noen som faktisk har det prøver å veillede deg, så fyrer du av med kanoner og krutt. Nei, gain er IKKE en slags volumkontroll. Den skal justeres for å matche innsignalet. Og hvordan VET du at du kjører uten klipping? Har du målt det? Jeg VET ikke at jeg kjører uten klipping, men noe som man må måle for å finne ut om man har, er uinteressant for meg. Missforstå meg rett. Jeg mener ikke at all klipping er uhørbart, men i mitt tilfelle med en jallaforsterker og to skurrvin vega basser, er ikke jeg i stand til å høre noe klipping. Noen med mer trente ører hører det gjerne. Så lenge jeg får mer lyd av å ha gain på max, og ikke er i stand til å høre forskjell, så står den på max. Jeg svarte ikke i denne tråden for å få veilleding, jeg la inn oppsettet mitt, og spurte ikke etter noen tips til forbedringer. Hvis gain ikke er en volumkontroll, hva er den da? Greit nok, jeg forstår hva du mener, på forsterkeren til høyttalerene må jeg ha gain veldig lavt for å få ren lyd når signalet er på maks. Men volumet endrer seg når man skrur på gainpotensiometeret. En bryter som kan justere volumet liker jeg å kalle for "volumkontroll". Jeg kunne også tenkt meg at du kom med eksempler på hvorfor det virker som jeg ikke har peiling, så jeg vet hva jeg må jobbe med. Når det kommer til utskiftning av komponenter, vil ikke det bli gjort med det første. Den største flaskehalsen i mitt system er kablingen og batteriet. Jeg vil ikke få noe ekstra glede av kraftigere komponenter før dette blir dimmensjonert korrekt. Kabling og batteri har jeg klart for meg hvordan skal være, så jeg trenger ikke noen veilledning der heller. Endret 30. oktober 2007 av Yngvejos Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg VET ikke at jeg kjører uten klipping, men noe som man må måle for å finne ut om man har, er uinteressant for meg.Missforstå meg rett. Jeg mener ikke at all klipping er uhørbart, men i mitt tilfelle med en jallaforsterker og to skurrvin vega basser, er ikke jeg i stand til å høre noe klipping. Noen med mer trente ører hører det gjerne. Å kjøre 24/7 med klipping er ikke spesielt heldig. På grunn av den kantete bølga, så vil det bli levert større effekter, noe som kan brenne spolene dine. Spolene blir varmere på grunn av mer tilført effekt, samtidig vil de ikke få så bra kjøling på grunn av det rare signalet. Ikke sikker på om jeg husker rett, men er det ikke slik at en forsterker som leverer 100W RMS, leverer 200W når den klipper på fullt? Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Jeg VET ikke at jeg kjører uten klipping, men noe som man må måle for å finne ut om man har, er uinteressant for meg.Missforstå meg rett. Jeg mener ikke at all klipping er uhørbart, men i mitt tilfelle med en jallaforsterker og to skurrvin vega basser, er ikke jeg i stand til å høre noe klipping. Noen med mer trente ører hører det gjerne. Å kjøre 24/7 med klipping er ikke spesielt heldig. På grunn av den kantete bølga, så vil det bli levert større effekter, noe som kan brenne spolene dine. Spolene blir varmere på grunn av mer tilført effekt, samtidig vil de ikke få så bra kjøling på grunn av det rare signalet. Ikke sikker på om jeg husker rett, men er det ikke slik at en forsterker som leverer 100W RMS, leverer 200W når den klipper på fullt? Er klipping at den begynner å levere "likespenning" (samme metoden som på en "switching" strømforsyning?)? Kan man måle seg frem til dette uten oscilloskop? Jeg har kjørt med gain på max i et par måneder, tror du det vil være lang nok tid til at spolene burde takke for seg hvis det er klipping? Jeg setter pris på at du skrev en forklaring på hva som skjer og hvorfor. Det får deg til å virke som om du har peiling, og gjør deg troværdig. Alle andre her slenger jo ut påstander i øst og vest uten å begrunne dem i det hele tatt. Endret 30. oktober 2007 av Yngvejos Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Så lenge jeg får mer lyd av å ha gain på max, og ikke er i stand til å høre forskjell, så står den på max. Faktum er jo at du faktisk hører forskjell, problemet med lyd er at det kan fort lure deg. Lyd med mye støy i vil alltid høres mye høyere ut enn ren lyd. Lydnivået målt i dB kan være helt likt, men renere lyd vil fremdeles virke lavere i ørene. Sånn ellers, når det gjelder gain så er det egentlig rimelig godt forklart her. Men sånn for enkelhetens skyld. Har du høyt utgangsnivå på spilleren vil du ofte måtte gå endel ned på gain for å slippe klipping. Har du lavt utgangsnivå må du litt opp i gain for å spille maks ved fullt nivå ut på spilleren. Så til min mening om kondensator, det faktum at du må bruke kondensator peker egentlig bare på ett problem i selve oppsettet. Ofte vil det være i første omgang snakk om jording fra dynamoen, + kabelen til forsterkeren og ikke minst batteriet. Som oftest er det her dimensjonene som er under dimensjonert fra fabrikken. Ingen bil fabrikant regner med at forbrukeren skal slenge inn utstyr som trekker 3-400W utenom det bilen bruker til vanlig, og ihvertfall ikke den type belastning en forsterker representerer. Det finnes forresten hybrid kondensatorer nå, opp til 25 Fahrad og høyere(sånn i tilfelle du vil ha mer ). Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Faktum er jo at du faktisk hører forskjell, problemet med lyd er at det kan fort lure deg. Lyd med mye støy i vil alltid høres mye høyere ut enn ren lyd. Lydnivået målt i dB kan være helt likt, men renere lyd vil fremdeles virke lavere i ørene.Sånn ellers, når det gjelder gain så er det egentlig rimelig godt forklart her. Men sånn for enkelhetens skyld. Har du høyt utgangsnivå på spilleren vil du ofte måtte gå endel ned på gain for å slippe klipping. Har du lavt utgangsnivå må du litt opp i gain for å spille maks ved fullt nivå ut på spilleren. Så til min mening om kondensator, det faktum at du må bruke kondensator peker egentlig bare på ett problem i selve oppsettet. Ofte vil det være i første omgang snakk om jording fra dynamoen, + kabelen til forsterkeren og ikke minst batteriet. Som oftest er det her dimensjonene som er under dimensjonert fra fabrikken. Ingen bil fabrikant regner med at forbrukeren skal slenge inn utstyr som trekker 3-400W utenom det bilen bruker til vanlig, og ihvertfall ikke den type belastning en forsterker representerer. Det finnes forresten hybrid kondensatorer nå, opp til 25 Fahrad og høyere(sånn i tilfelle du vil ha mer ). Den mest positive tingen med kondensatoren er at lysene ikke blinker. Og så lenge man ikke har for kraftige forsterkere i forhold til kapasitansen, (at kondensatoren blir helt tømt og må stjele strøm som ellers ville gått til forsterkeren for å lade seg opp) vil den ivertfall ikke gjøre noe negativt for anlegget. Om jeg ikke husker helt feil, vil vel en kondensator redusere støy også? El anlegget skal oppgraderes uansett, og kondensatoren ble ikke kjøpt som en erstatning for et dimmensjonert ledningsnett. Kjøpte den helst for å teste om det hadde noe for seg, og for å ha noe å bedrive tiden med. Svakhetene i mitt elanlegg er + fra dynamo til torpedovegg, og fra dynamo til karosseri. Dette skal byttes til 50 kvadrat når jeg får ånden over meg, og kabelen har jeg liggende. Utsetter egentlig dette så lenge som mulig, fordi de originale kablene ligger så fint i strømper og sånt. Er fan av et helt og urørt ledningsnett. Ellers er det greit, med 50 kvadrat fra torpedovegg og bak, 25mm2 til forsterkerene, jorda rett i batteriet. 50 kvadrat fra batteri til karosseri. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Jeg VET ikke at jeg kjører uten klipping, men noe som man må måle for å finne ut om man har, er uinteressant for meg.Missforstå meg rett. Jeg mener ikke at all klipping er uhørbart, men i mitt tilfelle med en jallaforsterker og to skurrvin vega basser, er ikke jeg i stand til å høre noe klipping. Noen med mer trente ører hører det gjerne. Å kjøre 24/7 med klipping er ikke spesielt heldig. På grunn av den kantete bølga, så vil det bli levert større effekter, noe som kan brenne spolene dine. Spolene blir varmere på grunn av mer tilført effekt, samtidig vil de ikke få så bra kjøling på grunn av det rare signalet. Ikke sikker på om jeg husker rett, men er det ikke slik at en forsterker som leverer 100W RMS, leverer 200W når den klipper på fullt? Er klipping at den begynner å levere "likespenning" (samme metoden som på en "switching" strømforsyning?)? Kan man måle seg frem til dette uten oscilloskop? Jeg har kjørt med gain på max i et par måneder, tror du det vil være lang nok tid til at spolene burde takke for seg hvis det er klipping? Jeg setter pris på at du skrev en forklaring på hva som skjer og hvorfor. Det får deg til å virke som om du har peiling, og gjør deg troværdig. Alle andre her slenger jo ut påstander i øst og vest uten å begrunne dem i det hele tatt. Blir nok ikke likespenning nei. Når du spiller med rent signal følger spenninga en perfekt sinusbølge. Når forsterkeren klipper, blir signalet klippet av, bokstavelig talt, og blir seende sånn ut (hvitt): Effekten er avhengig av (gjennomsnitts-)spenninga, så når den øker, øker (gjennomsnitts-)effekten (RMS). Kan vel beskrive det sånn at jo større areal du har under grafen, jo større effekt yter forsterkeren. Om du kan se dette uten scop, er jeg ikke helt sikker på. Hvis du har noen form for opptaksutstyr kan du vel det. Slik at du kan ta opp lyden gjennom mic og så kjøre den inn på et program der du får se frekvenskurvene etc. Glemte bildet Endret 30. oktober 2007 av ManagHead Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Takker for god forklaring på klipping. Kanskje jeg skulle lånt meg et scop å undersøkt det. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Vi bruker scope til å sjekke dette både med og uten last.. Er ikke så mange andre måter å se det på, bortsett fra at man av erfaring vet at det stort sett går greit med gain på 3/4.. Hvorvidt du da får klippet signal er opp til spilleren og ikke forsterkeren, mens hvis gain står på maks så er det forsterkeren som klipper signalet, uten at volumet på spilleren trenger å være særlig høyt oppe. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Som drives av: Bedre bilder kommer etterhvert. Har blant annet høytalere i hattehylla fra Alpine, høytalere i døra + diskant i døra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå