demiurgen Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 jeg har satt opp postfix og courier med mer ved å følge denne guiden: http://www.howtoforge.com/perfect_setup_ubuntu704 alt ser ut til å virke fint. men nå trenger jeg å sette opp en konto slik at jeg kan sende mail fra f.eks thunderbird. hvordan lager jeg en email bruker/konto?? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Vet ikke helt hvordan den guiden gjør det, men om den ikke spesifikt er satt opp til å håndtere brukere på en annen måte, så er det bare å legge til en ny systembruker med 'useradd' o.l. (Som da gjelder for alle tjenester på maskinen, skal du kun bruke den til mail, disable mulighet for login) Lenke til kommentar
demiurgen Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2007 tror det er noe med courier. jeg har satt opp en konto på serveren og får sendt mail ut men ikke motta. jeg har prøvd å sette opp den samme kontoen på en annen maskin men det går ikke... mulig noe galt med hvordan jeg har satt opp mx hos http://freedns.afraid.org slik står det hos dem: 10:mail.morganwaage.no noen som vet hvordan jeg kan teste om courier er satt opp riktig e.l.? Lenke til kommentar
RusleBiff Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 standard er det systembrukerene som vil ha epostkontoer. i tillegg må du ha Maildir på brukeren din. maildirmake ~/Maildir Lenke til kommentar
demiurgen Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2007 jeg kjørte denne kommandoen som det stod i den guiden jeg fulgte (uten egentlig å vite hva jeg gjorde...) postconf -e 'home_mailbox = Maildir/' postconf -e 'mailbox_command =' /etc/init.d/postfix restart Lenke til kommentar
RusleBiff Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 ja, og i tillegg må du opprette en maildir for hver bruker Lenke til kommentar
Richard87 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) hei, jeg har samme problem har lagt til en vanlig bruker, men greier ikke og autentiserer, regner med at det er samme problemet, men si at jeg har en bruker test, og denne har hjemmeplass /home/test m nologin, må jeg bare legge til en /home/test/maildir mappe for og kunne bruke brukeren? (Håper jeg ikke stjal tråden nå:O) [EDIT] (kjørte maildirmake.courier ~/Maildir som hver bruker som skulle ha mail, og det ser ut som det virker:D Good luck;) Endret 7. oktober 2007 av Richard87 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå