Gå til innhold

En drøy uke siden jeg investerte i speilrefleks...

Ickx

Anbefalte innlegg

Det har blitt noen hundre bilder på disse dagene. De fleste av de er nok ikke noe å skrive hjem om, men jeg har plukket ut noen som det hadde vært hyggelig å fått tilbakemelding på. Dere trenger ikke gjennomanalysere alle. Bare gi meg noen tips på hva som er brukbart og på hva jeg absolutt ikke må gjøre.

Kamera: Canon EOS 400D

Alle bilder tatt i manuel modus og lagret i beste JPEG-kvalitet

post-117401-1191696589_thumb.jpg

post-117401-1191696626_thumb.jpg

post-117401-1191696691_thumb.jpg

post-117401-1191696713_thumb.jpg

post-117401-1191696741_thumb.jpg

Endret av Ickx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde vært greit å vite hvilket kamera du bruker, og hvilke innstillinger du bruker (Program, manuelt, grønn firkant) og om du skyter i RAW eller JPEG.

9651409[/snapback]

Har lagt til litt info i første post. Det er snakk om et 400D i manuel modus og beste JPEG-kvalitet.

Lenke til kommentar
Har lagt til litt info i første post. Det er snakk om et 400D i manuel modus og beste JPEG-kvalitet.

9651464[/snapback]

Tenkte meg det var Canon. Standard innstillingene til Canon gir dempede farger og litt myke bilder.

Du kan skru opp skarphet og fargemetning i kamera-innstillingene, eller gå over RAW og finjustere i Canons Digital Photo Professional.

Tom

Lenke til kommentar

Tenkte meg det var Canon. Standard innstillingene til Canon gir dempede farger og litt myke bilder.

Du kan skru opp skarphet og fargemetning i kamera-innstillingene, eller gå over RAW og finjustere i Canons Digital Photo Professional.

Tom

9651528[/snapback]

Skru opp skarphet og fargemeting, på kameraet? Må vel gjøre det i PS? litt ot, men men kan jeg gjøre det på mitt EOS 30D?

Lenke til kommentar

Vel.

Det er en grunn til at mange ignorante tar ettpar bilder med DSLR og tror at enkelte kompaktkamera tar bedre bilder. DSLR kameraene er som regel innstillt til å ikke gjøre for mye med bilde for deg (for å gi deg som fotograf mer kontroll) Du kan selvsagt stille inn speilrefleksen din til å gjøre de samme tingene med rett fra kamera bildene (les: jpg) som kompaktene gjør. Men da forsvinner vel litt av vitsen med speilrefleks også. :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Ickx - Likte bilde nr.3 og Gress, Trær, Skog, Fjell og til slutt himmelen.

Fin balanse, om man kan si det slik, kansje noe å hente på justering.

Bilde 1 - Kunne vært en anelse skarpere og føles litt flatt på fargene.

Bilde 2 - Tror kansje jeg ville rettet den opp slik at hoisonten lå vannrett, samtidig er du litt uheldig med himmelen som ble kjedelig, bildet var ikke spesielt spennende.

Bilde 4 - Ikke min type bilde, men ellers OK, faller nok i smak hos enkelte.

Bilde 5 - Denne ble rotete, mye som ligger halveis i fokus om du skjønner. Kansje prøve å finne deg en gruppe trær hvor det er lengre avstand til bakgrunn i forhold til avstanden mellom deg og motivet. Tips, eksperimenter mye med brennvidde, blender og distanse til motivet/bakgrunn, lær deg hvordan disse påvirker hva/hvor mye som er fokus.

Lenke til kommentar

Heihei!

Jeg tittet litt på bilde 1. I starten så det noe uklart ut, men så ser jeg at du så flott har fått bare elven sånn og landskapet rundt er krystallklart. Flotte farger!

Ellers så er bildekomponeringen på bilde 3 og 5 veldig bra etter min smak. Bilde 3 skaper fantastisk gode linjer. bare litt synd med litt svake farger. Du kan lage dine egne moduser i EOS'en, som du kan bruke. For slike landskapsbilder har jeg selv prøvd meg frem med følgende:

Skarphet 4, Kontrast 1+, fargemetning 1+ og fargetone 0.

(Noen kommentarer til dette forresten?)

På bilde 5 viser du dette med perspektiv (tøft!) og forgrunn, midtgrunn og bakgrunn.

Stå på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...