Gå til innhold

Tåler hardisker sub'er?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå her i min lille leilighet og lurer på en ting.

Kompisen min har en subb på ca bare 250watt eller noe. Men det er NOK! Her i den lille leiligheta.

Jeg kjenner bassen bra nok her ved PC-en der jeg spiller av musikk. Tror dere hardiskene vill ta skade av trykket fra sub'en og høytalerne (bass)?

Det blir vell noen G (gravitasjon) egentlig på hardisken.

Vill ikke lesehodet treffe hardiskplaten?

Denne er vell feilplassert, men det er ca 50/50% på valget mello Lyd og harddisk delen av forumet....

Hva tror dere?

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjenner bassen bra nok her ved PC-en der jeg spiller av musikk. Tror dere hardiskene vill ta skade av trykket fra sub'en og høytalerne (bass)?

9651283[/snapback]

Nei, du skal spille rimelig høyt før harddisker tar skade av dette. Eksempelvis tåler Western Digital SE16-diskene 350 G over 2 ms når PC-en er avslått, og 65 G over 2 ms når de er i drift (kilde). Spiller du musikk så høyt at du overskrider dette spiller du musikk trolig mye høyere enn lyden fra en romfergeoppskytning eller et meteorittnedslag, og huset ditt ville nok ta skade først. 65 G er rimelig voldsomt altså, spesielt om dette skulle vært forårsaket av lyd.

Det blir vell noen G (gravitasjon) egentlig på hardisken.

9651283[/snapback]

Ristingen fra lydvibrasjonene vil nok skape bittelitt G, men når harddisker tåler opp mot 50 G under drift, noe som tilsvarer bråstoppet når noe faller i bakken, vil du trolig aldri klare å spille så høyt med et vanlig anlegg at du kan overskrider 50 G fra bare vibrasjoner.

Ellers inneholder subwoofere, og øvrige store høyttalere, veldig sterke magneter. Harddisker lagrer data ved å vende på noe bittesmå, magnetiske blokker som kan vris rundt. Om man introduserer et kraftig nok magnetfelt kan man omstokkere på disse blokkene, og resultatet blir skadet datainnhold. Men harddisker inneholder superkraftige magneter selv slik at armen med lesehodet kan bevege seg, ikke så ulikt et membran beveger seg i en høyttaler. Og disse magnetene er utrolig sterke, så jeg vil tro at magnetfelt fra høyttalere 1m unna er neglisjerbare for harddisker, og har liten eller ingen trussel for evt. datatap.

PS. G i forbindelse med bevegelse og gravitasjonskraft er to forskjellige ting.

Vill ikke lesehodet treffe hardiskplaten?

9651283[/snapback]

Jo, dersom det er et stort nok (mekanisk) sjokk, f.eks om du mister en harddisk i drift i bakken, kan lesehodet treffe lagrinsplatene. Men hos de fleste harddisker må du som regel over 150 G ute av drift, og 50 G i drift, før du er i faresonen.

Hva tror dere?

9651283[/snapback]

Siden høyttalere hverken kan produsere kraftig nok vibrasjoner/mekanisk sjokk, eller har magnetfelter på avstand som kan sammenlignes med de kraftige magnetene inni harddisker, så vil jeg tro at subwoofere utgjør svært liten eller ingen fare for harddisker.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

låner tråden din litt jeg

vil en PC med hdd og alt ta skade av og ligge inntil en subbkasse i bil?

og ja her snakker vi skikkelig trykk

vist det blir som han vil så skal det være en kicker 15" L5

viftene vil vel ikke like dette helt?

og hdd'en vil vel ikke like det :p

hva med cd-rom'en med en cd i ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...