Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tidlig med bil når man er 16?

Joran19

Anbefalte innlegg

Hei. Nå er det ikke lenge til jeg fyller 16år, og skal begynne å øvelsekjøre, og jeg trenger en bil å kjøre med.. Bilen til fattern er automat, og det er ikke noe å kjøre med. Jeg trenger å kjøre med en bil som har manuell giring.

Syns dere at det er for tidlig med bil når man er 16år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo forsåvidt ikke for tidlig med bil når man er 16, men rent økonomisk er det jo mer fornuftig å vente med å kjøpe til du er 18. Da får du jo en nyere bil for mindre penger hvis du utsetter det et par år. Du kan heller lufte idéen om å få faren din til å sponse en grei bil som kan brukes til øvelseskjøring.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er liten vits i å kjøpe noe to år før man har lov til å benytte det.

At "fatterns" bil har automat synes jeg var en dårlig unnskyldning. Problemet til ferskingene på veien er ikke at de ikke kan geare, men mangel på trafikkforståelse. Det lærer de kanskje vel så godt i en bil med automatgear.

Man om du skal jåle opp en bil du ikke har lov til å bruke på gårdsplassen kan det sikker være morsomt, men dyrt...

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Har akkurat samme "problemet" jeg også... Her i hjemmet har vi bare èn bil og den har automat... Ingen i familien som kan låne bort en med manuell heller... Så mamma og pappa snakker om å sponse meg med bil når jeg blir 17... Så kan jeg lære meg veier og sånn ting med automat-bilen, også heller lære meg og gire til neste år! Blir en stund å vente men... Da får jeg hvertfall lært meg å kjøre manuell!

Så jeg sier go for it! Kjøp den selv, spleis med mamma eller pappa (eller begge to såklart) eller bare få den av de :)

Endret av kalli
Lenke til kommentar

Dere som skal ha bil kan kjøpe Lada, da får du mye bil for pengene.

Ryktet om lada som ikke tåler rustfjerner, er laget av papir, eller setter seg fast i tyggis stemmer ikke.

Det finnes endel Lada. Du får en Lada Niva (drittøff terrengbil med 4WD) til rundt 15.000 kroner. Lada Samara er en wannabe familiebil som selges enda billigere, men den har endel problemer med det ekektriske. Og den er heller ingen kultbil, som den råtøffe terrengjeepen Niva.

Med Lada slipper du å betale for merkevaren. Derfor får du en nyere bil for pengene.

her er et bilde av Niva:

33_187557026.jpg

Ikke alltid Finn.no har noen inne, men du må bare sjekke ofte. Den på bildet er en 98-modell til 40.000. Jeg kjøpte nesten en 93-modell til 15.000 en gang, men pappa fikk meg til å velge en annen bil. Angrer i ettertid :-(

Lenke til kommentar

Vil det ikke være gunstig med tanke på opptjening av bonus på forsikring hvis man har bil registert og forsikret på seg selv før man har lappen ? Med tanke på at man ikke kan kjøre den selv burde forsikringen være lav, men du som står på forsikringspapirene får bonusen ?

Lenke til kommentar
  Kerrigan skrev:
Dere som skal ha bil kan kjøpe Lada, da får du mye bil for pengene.

Ryktet om lada som ikke tåler rustfjerner, er laget av papir, eller setter seg fast i tyggis stemmer ikke.

Det finnes endel Lada. Du får en Lada Niva (drittøff terrengbil med 4WD) til rundt 15.000 kroner. Lada Samara er en wannabe familiebil som selges enda billigere, men den har endel problemer med det ekektriske. Og den er heller ingen kultbil, som den råtøffe terrengjeepen Niva.

Med Lada slipper du å betale for merkevaren. Derfor får du en nyere bil for pengene.

her er et bilde av Niva:

33_187557026.jpg

Ikke alltid Finn.no har noen inne, men du må bare sjekke ofte. Den på bildet er en 98-modell til 40.000. Jeg kjøpte nesten en 93-modell til 15.000 en gang, men pappa fikk meg til å velge en annen bil. Angrer i ettertid :-(

9653863[/snapback]

Lada er uaktuelt!:p det er helt sikkert..:p

Lenke til kommentar
  kmfdm skrev:
Koster en del å ha forsikring da... Blir jo kanskje 6-7000 i året første gang

9655719[/snapback]

Så lenge forsikringstager ikke har lappen, så blir forsikringen vesentlig mindre enn dette (i alle fall om man snakker om typisk førtegangsbil som kanskje toppen har delkasko)

Lenke til kommentar

jeg kjøpte min første bil når jeg var 17, den kosta ca 45.000 og det var et skikkelig røverkjøp! Lette lenge på finn, og tilslutt så fant jeg en bil for utrolig bra pris.. Så det er bare å bruke tia på å leite etter gull :D.

Mekka litt på den før jeg ble 18, så den var helt 100%. Øvelseskjørte mye med den og.

Lenke til kommentar
  pc^2004 skrev:
jeg kjøpte min første bil når jeg var 17, den kosta ca 45.000 og det var et skikkelig røverkjøp! Lette lenge på finn, og tilslutt så fant jeg en bil for utrolig bra pris.. Så det er bare å bruke tia på å leite etter gull  :D.

Mekka litt på den før jeg ble 18, så den var helt 100%. Øvelseskjørte mye med den og.

9656306[/snapback]

Hvilken bil var dette?

Lenke til kommentar
  Joran19 skrev:
  pc^2004 skrev:
jeg kjøpte min første bil når jeg var 17, den kosta ca 45.000 og det var et skikkelig røverkjøp! Lette lenge på finn, og tilslutt så fant jeg en bil for utrolig bra pris.. Så det er bare å bruke tia på å leite etter gull  :D.

9656306[/snapback]

Hvilken bil var dette?

9656549[/snapback]

Denne annonsen fant jeg: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=7885127

Lenke til kommentar
  Tt.mrX skrev:
Hva er vitsen med forsikring når trådstarter mest sansynelig ikke kommer til å kjøre den på veien, men å øvelseskjøre hjemme på gården?

9657124[/snapback]

Står det noe om at han kun skal ha bilen til å kjøre med hjemme på gården? Jeg registrerte forsikringen på meg selv fra jeg var 17 år, går helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...