Gå til innhold

Brent SVCD, men vil ikke bli spilt av på DVD

Pug

Anbefalte innlegg

Jeg brente ut en svcd film på cd, og skulle teste den på en dvd spiller som støtter svcd. Da jeg satte den i, stod det "vcd" på dvd displayet, og retter etter kom det frem "pbc play"...

Filmen ville ikke starte. Da jeg brente den ut med nero, fikk jeg beskjed om at nero ikke støttet mpg2/mpeg2, men jeg bare trykka på at den skulle brennes likevel. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Noen spesiell måte jeg skal brenne ut en svcd fil på? Hvilket program?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nero støtter både mpeg1 og mpeg2 (VCD og SVCD). Om filen din var det ene, og du valgte å lage det andre (mpeg1 til -> SVCD) vil dette ikke fungere på en dvdspiller uten at filen blir konvertert til mpeg2.

Eller om du har gjort det riktig, og har en like dårlig dvdspiller som meg, som bare leser noen typer cder. (veldig få)

Lenke til kommentar
så vidt jeg har forstått støtter ikke alle DVD spillere SVCD. Sjekk produsentens hjemmeside.

Fyren skriver da vitterlig at han tester på en DVD spiller som støtter SVCD.

Men det kan hende du må bruke en plugin fra Nero.

Det måtte jeg. Hadde nemlig problemer med å få frem noe på

DVD spilleren min, men med plugin gikk det så det suste.

Lenke til kommentar

Sjekk her du. Prøv dette trikset. Det er mulig at DVD-Spilleren din ikke støtter SVCD.

Som det står så må du ikke bry deg om at filmen ser fukka ut på PC'en. Den vil fungere i en stasjonær DVD-Spiller med VCD støtte. Og beste av alt, ingen kvalitets tap. :D

Men det er anbefalt at du tester først en fil før du begynner på resten.

Har testet det selv og det fungerer kjempefint.

Ignorer denne posten hvis det ikke er snakk om en stasjonær DVD-Spiller.

Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet som deg Pug. Det hendte noen ganger tidligere at jeg brente et svcd-image som fungerte på pc'en, men som ikke dvd-spilleren ville spille av. Etter den tid har jeg alltid rippet mpeg filen fra imaget selv og deretter laget et nytt image i vcdeasy. Det fungerer alltid bra, og svcd'en kan spilles på min dvd-spiller.

Grunnen til at det ikke fungerer med det første imaget er nok måten det er autentisert på (playback-control, inndeling i kapitler o.l.). På min dvd-spiller fungerer det ihvertfall alltid når jeg autentiserer image selv (standard svcd-image uten kapitler). Som Larsc sier har det ingenting å si hvilken plug-in man har i nero, så lenge man bare skal brenne et image.

Selv bruker jeg cdrwin eller blindwrite til å brenne bin/cue - filer.

Anbefaler vcdeasy til både å rippe vcd/svcd - image og til å lage nye. Det er et enkelt og bra program. Se på guidene til www.vcdhelp.com og www.doom9.org. Mye bra info der.

Lenke til kommentar
Har Nero 5. ettellerannetfør 5.5... Vet ikke sikkert, kan sjekke seinere. LarC: Kan du legge ut linker til de tool'sene?

LarsC, takk. :p

http://www.doom9.org/Soft21/svcdtools/VCDE...1.1.4_Setup.exe

http://www.tmpgenc.net/e_download.html

Les guidene på www.doom9.org:

http://www.doom9.org/mpg/svcd-guides.htm

Brenning:

http://www.doom9.org/mpg/burn.htm

PS: Avataren din er for stor, 6KiB er maks. Jeg foreslår at du gjør noe med den før en moderator ser det.

Lenke til kommentar

Du har en .mp*g-fil, ja? Kjør opp TMPEnc, lukk wizarden som muligens popper opp, velg filen det er snakk om i Video Source. Se så hva det står nederst i statuslinjen.

F.eks: MPEG-1 352x240 29,97fps CBR 1150kbps [....]

Det er fps som er det essensielle her. 29,97 = NTSC, 25 = PAL. Capice?

Lenke til kommentar

Du har SVCD-plugin-saken til TMPEnc?

Uansett, du kan kjøre det på en annen, men mer unøyaktig måte. Åpne filen i MediaPlayer, og velg View/Statistics. La filmen gå litt og se hva som står i feltet Frame Rate og Actual Rate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...