Gå til innhold

Diverse problemer med videoredigering

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp begynt med video/videoredigering og har følgende to raske spørsmål:

Jeg har ved prøving og feiling funnet ut at det ikke er særlig lurt å ta ut tapen av videokameraet og så sette det inn på nytt og fortsette opptak Dette ser ut til å skape all slags problemer både med spoling, avspilling og innspilling til PC. Blank search-funksjonen fungerer heller ikke som den skal. Kan noen si noe generelt om dette?

Det ser ut som at filmene blir atskillig mørkere etter overspilling til PC. Er dette et generelt og alment problem eller skyldes dette programmet – jeg bruker Windowa Movie Maker? Eller er det PC-skjermen?

Når jeg ser på mange av de filmene som ligger på Youtube o.l, så forekommer det meg at de fleste virker undereksponerte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har nettopp begynt med video/videoredigering og har følgende to raske spørsmål:

Jeg har ved prøving og feiling funnet ut at det ikke er særlig lurt å ta ut tapen av videokameraet og så sette det inn på nytt og fortsette opptak Dette ser ut til å skape all slags problemer både med spoling, avspilling og innspilling til PC. Blank search-funksjonen fungerer heller ikke som den skal. Kan noen si noe generelt om dette?

Det ser ut som at filmene blir atskillig mørkere etter overspilling til PC. Er dette et generelt og alment problem eller skyldes dette programmet – jeg bruker Windowa Movie Maker? Eller er det PC-skjermen?

Når jeg ser på mange av de filmene som ligger på Youtube o.l, så forekommer det meg at de fleste virker undereksponerte.

9650559[/snapback]

Det er helt klart at din PC skjerm er stilt for mørkt. Hvis filmene fra ditt kamera virker for mørke på din skjerm, samt mange av filmene på Youtube, så vil jeg ihvertfall gjette det. Har du prøvd å brenne noe av det du overfører fra kamera til DVD for så å spille det av på en TV? Da vil du jo fort se om filmene fortsatt er for mørke.

Angående å ta tapen ut av kameraet og inn igjen; Du får da lett et synkbrudd. Det vil si et lite opphold mellom opptakene, der det verken er bilde, lyd eller "synksignal" som forteller kameraet/opptaksutstyret nødvendig informasjon. For å unngå dette etter du har satt inn tapen igjen, spol da tilbake til forrige opptak, og stopp rett FØR det er ferdig. Da vil neste opptak dra med seg synksignalet fra forrige opptak. Eventuelt kan man "stripe" tapen, som går ut på at man setter kameraet på opptak, uten at man har noe å ta opp, og lar det ta opp til tapen er ferdig. Når du nå tar nye opptak på tapen, vil det gamle synksignalet gjelde, og vil da "ta over" om du får slike opphold mellom opptakene. Kan nok løse enkelte problemer.

Denne tråden er for øvrig feilpostet, så jeg flytter den til riktig kategori :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...