asjafjell Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Hei! SKal prøve å forklare problemet mitt. Jeg har pirka og sjekka i flere timer og finner ikke ut av det. Jeg har montert flere dusin PC-er, men har aldri opplevd noe som dette. Litt mye tekst, men følte jeg måtte ta med det som var av viktigheter. Jeg skulle sette sammen en ny lydløs stuepc i dag. Den består av Abit Fatality F-190-HD hovedkort med integrert hdmi-utgang Fortron/Source Zen strømforsyning På prosessor har jeg satt en Scythe Ninja Plus Rev B kjøler. Core 2 duo på 2ghz 2 gb kingston ram. Hvis noen ønsker mer informasjon om delene kan jeg skrive dette:) Greia var at jeg skulle få PC-en lydløs... ingen vifter og en vifteløs strømforsyning. Det vil nok fort bli for varmt, så jeg har montert en vifte i bakkant. Jeg starter opp og høyttaleren i kabinettet begynner å ule som et uvær. Jeg aner at prosessortemp er for høy, kommer meg inn i bios og sjekker.. Alt ser fint ut. Prøver å plugge om på høyttaleren, kanskje jeg hadde satt jumperne feil på hk. Neida. Jeg rykker ut høyttaleren og sjekker hva temp ligger på: 7-11 grader på cpu. DETTE kan da ikke være mulig. Den kan umulig være lavere enn romtemperatur. Andre temperatursensorer på hk viser ca 28c. Jeg setter bootrekkefølge til Cd-rom først for å installere windows. Når jeg restarter så slår den seg bare av under boot. Skal prøve å resette bios med jumperen. Den består av 3 pinner og man restarter ved å flytte jumperen fra de to til venstre til de to til høyre. Da ser jeg at de to den er festet til, er bøyd til sides. Jeg la merke til det når jeg satte den sammen, men jeg tenkte ikke noe mer over det da. Jeg bøyde forsiktig på den siste for å få reset'a cmos. Når jeg har gjort det funker alt utmerket. Det oppstår bare feil når jeg endrer bootrekkefølge. Jeg prøvde å plugge ut alt av hdd-er og dvd-rom, men likevel ingen endring. Hver gang jeg endrer bootrekkefølge, ender jeg opp med å resette cmos for å få kommet inn i bios. Så jeg står helt fast her. Hva kan dette være forno? Et mandagshovedkort? Noen som har opplevd noe liknende? Jeg har god peiling på pc og har testa det meste, uten hell. Hadde satt pris på litt hjelp. Det hadde vært supert *EDIT* Prøvde å kaste inn inn system-hdd'en fra PC-en jeg sitter på nå.. Den begynte å loade windows uten problemer, men slår seg av etter testing av harddiskene for feil. Dette er naturlig siden hdd-en kommer fra en pc med helt andre drivere og komponenter. Dette blir bare mer og mer forunderlig Endret 6. oktober 2007 av asjafjell Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Mulige løsninger: *Sjekk RAM (eller prøv med en og en brikke). *Oppdater BIOS. Litt mindre trolige løsninger: *Prøv noen andre sata/ide kabler *Gi minnebrikkene en "dæsh" mer strøm Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 det kan jo ære at hovvedkortet ikke fungerer. et er jo en haug med komponenter som kan være ødelagte. Lenke til kommentar
asjafjell Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Jeg har testa 1 og 1 rambrikke. men den booter fint så lenge jeg ikke endrer noe i bios. Prøvde jo å pakke i en hdd med vista på. den begynte å boote, men da slår den seg selvfølgelig av pga fucka drivere. SÅ det er naturlig. Vurderer å installere windows på en disk og sette den inn PC-en for å sjekke litt med forskjellige programmer. Men for meg virker det som om det er biosopplegget som ikke er helt der det skal være.. Er litt redd for at de cmos pinnene som er bøyde, kan være et godt tegn på at hovedkortet har fått litt røff behandlig ett eller annet sted. Cpu-tempen viser som tidligere nevnt, rundt 7-10 grader... det er ikke bra... Prøvde forresten å clocke ned prosessoren, med samme resultat som når jeg endrer bootrekkefølge.. alt peker tilbake til bios her, men jeg er ikke fan av å fikle med bios så tidlig. Lenke til kommentar
asjafjell Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Mulige løsninger:*Sjekk RAM (eller prøv med en og en brikke). *Oppdater BIOS. Litt mindre trolige løsninger: *Prøv noen andre sata/ide kabler *Gi minnebrikkene en "dæsh" mer strøm 9652919[/snapback] De litt mindre løsningene er nok litt for lite sannsynlig.. jeg prøver disse tingene uten noen som ting koblet til.. bare hovedkort liksom.. ikke engang usb-portene er plugga i. Ikke dum idé likevel Lenke til kommentar
asjafjell Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 TUSEN TAKK til Xantarion for supertipset: flashet bios og alt fungerer... kjempetakk:) Lenke til kommentar
Athikez Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 hehe! Hadde samme problem jeg også... oppdaterte bios og alt fungerte utmerket. Temperaturen blir også lest riktig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå