Gå til innhold

Mennesket og uendelig liv?


Anbefalte innlegg

Jeg tror fåtallet av de som ønsker seg evig liv virkelig tar innover seg hva dette måtte innebære. "Jo, men det finnes alltid noe nytt å finne på, det kan umulig bli kjedelig." For en som finner tanken latterlig skremmende, virker det lite gjennomtenkt, kanskje litt vel ukritisk og følelsesladet.

 

Vi snakker ikke tusen år, ikke hundre år, ikke millioner, ikke milliarder av år - vi prater om noe som aldri tar slutt, noe som er for alltid.  I redelighetens navn kan da vel ikke dette være ønskelig. "Jo, men jeg elsker familien min, mine nærmeste, dette er jo alt jeg har."

 

Det er nok følelsene som vinner for den som ønsker dette, realiteten og den faktiske konsekvens som følger er nok i moderat grad tilstede.  :)

9664219[/snapback]

 

 

Uten uendelig liv blir du jo gammel før du vil det selv, men hvis du _kan_ leve evig bestemmer du jo også når du vil dø, så lenge du ikke dør i en ulykke e.l.

Endret av GW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uten uendelig liv blir du jo gammel før du vil det selv, men hvis du _kan_ leve evig bestemmer du jo også når du vil dø, så lenge du ikke dør i en ulykke e.l.

9664672[/snapback]

 

Du fleiper nå, sant?

 

evig a2 (fra lty, besl med norr ævi '(leve)tid')

1 som varer alltid, tidløs;

Lenke til kommentar
Uten uendelig liv blir du jo gammel før du vil det selv, men hvis du _kan_ leve evig bestemmer du jo også når du vil dø, så lenge du ikke dør i en ulykke e.l.

9664672[/snapback]

 

Du fleiper nå, sant?

 

evig a2 (fra lty, besl med norr ævi '(leve)tid')

1 som varer alltid, tidløs;

9664918[/snapback]

 

Når det er snakk om evig liv, så betyr jo det at du har muligheten til å leve evig. (les. du dør ikke av alderdom, slitasje e.l) Du kan jo fortsatt hoppe foran et tog, hoppe ut fra et fly osv. Altså bestemmer su når du vil dø, da blir ikke livet for langt.

Lenke til kommentar
Når det er snakk om evig liv, så betyr jo det at du har muligheten til å leve evig. (les. du dør ikke av alderdom, slitasje e.l) Du kan jo fortsatt hoppe foran et tog, hoppe ut fra et fly osv. Altså bestemmer su når du vil dø, da blir ikke livet for langt.

9665132[/snapback]

 

Correct

 

Jeg sa det kanskje på en litt mer tungvin måte

Endret av GW
Lenke til kommentar
Når det er snakk om evig liv, så betyr jo det at du har muligheten til å leve evig. (les. du dør ikke av alderdom, slitasje e.l) Du kan jo fortsatt hoppe foran et tog, hoppe ut fra et fly osv. Altså bestemmer su når du vil dø, da blir ikke livet for langt.

9665132[/snapback]

 

Her er det visst mange egendefinerte tolkninger i sving.

 

Evig liv forutsetter en evig sjel, en seperat del av vårt fysiske legeme (som det så fint foreskrives). Da er det ikke så enkelt å hoppe foran et tog og tro at det hele er over.

 

:roll:

Lenke til kommentar
Når det er snakk om evig liv, så betyr jo det at du har muligheten til å leve evig. (les. du dør ikke av alderdom, slitasje e.l) Du kan jo fortsatt hoppe foran et tog, hoppe ut fra et fly osv. Altså bestemmer su når du vil dø, da blir ikke livet for langt.

9665132[/snapback]

 

Her er det visst mange egendefinerte tolkninger i sving.

 

Evig liv forutsetter en evig sjel, en seperat del av vårt fysiske legeme (som det så fint foreskrives). Da er det ikke så enkelt å hoppe foran et tog og tro at det hele er over.

 

:roll:

9665191[/snapback]

 

Det er din tolkning.

 

Evig liv kan og bety at din fysiske kropp ikke eldes. Hvis du blander inn sjelen så kan du jo like godt blande inn religion, og da finnes jo evig liv allerede.

Endret av GW
Lenke til kommentar
Evig liv kan og bety at din fysiske kropp ikke eldes. Hvis du blander inn sjelen så kan du jo like godt blande inn religion, og da finnes jo evig liv allerede.

9665246[/snapback]

 

Hvor stammer dette synet fra om jeg får spør, og hvordan vil du bygge evig liv med et svakt utgangspunkt som en menneskekropp, uten en ikke-legemlig sjel?

Lenke til kommentar
Hvor stammer dette synet fra om jeg får spør, og hvordan vil du bygge evig liv med et svakt utgangspunkt som en menneskekropp, uten en ikke-legemlig sjel?

9665306[/snapback]

 

Du sier 'svakt utgangspunkt'.

Det er jo mye av det denne tråden handler om. At vi kan finne teknologi som gjør det fysisk mulig å leve "evig".

 

Hvorfor skulle det ikke gå ann?

Endret av GW
Lenke til kommentar
Hvor stammer dette synet fra om jeg får spør, og hvordan vil du bygge evig liv med et svakt utgangspunkt som en menneskekropp, uten en ikke-legemlig sjel?

9665306[/snapback]

 

Du sier 'svakt utgangspunkt'.

Det er jo mye av det denne tråden handler om. At vi kan finne teknologi som gjør det fysisk mulig å leve "evig".

 

Hvorfor skulle det ikke gå ann?

9665321[/snapback]

 

Vi er en dødelig art på lik linje med andre dyr. Vår tid på jorden er begrenset, vår tid strekker seg ikke lenger enn vi har kropper til å bære. Vår anatomi og kroppslige forutsetninger setter klare begrensninger.

 

Det virker mer som om du opprettholder sjansen for overlevelsesteknologi (forskning på organer, gener osv.), fremfor evig liv (som i det hele avhenger av hjelp fra en sjel eller noe liknende). Uten en ikke-legemlig "hjelpemaskin" stopper det nemlig rimelig kjapt hos meg, men kanskje du har en bredere forklaring på hvordan dette skal være mulig?

Endret av AKF
Lenke til kommentar
Vi er en dødelig art på lik linje med andre dyr. Vår tid på jorden er begrenset, vår tid strekker seg ikke lenger enn vi har kropper til å bære. Vår anatomi og kroppslige forutsetninger setter klare begrensninger.

 

Det virker mer som om du opprettholder sjansen for overlevelsesteknologi (forskning på organer, gener osv.), fremfor evig liv (som i det hele avhenger av hjelp fra en sjel eller noe liknende). Uten en ikke-legemlig "hjelpemaskin" stopper det nemlig rimelig kjapt hos meg, men kanskje du har en bredere forklaring på hvordan dette skal være mulig?

9665409[/snapback]

 

Føles som om vi bare gjentar hverandre her nå, men, men.

 

Jeg spør igjen; hvorfor skal det ikke være mulig å leve evig v.h.a. overlevelsesteknologi som du kaller det?

Funker det å endre et gen eller å bytte ut et gammelt organ med et friskt et èn gang, hvorfor skal det ikke funke hver gang? Man kan jo bare gjenta det i en evighet.

 

Eller man kan, som jeg sa tidligere i tråden, flytte bevisstheten sin inn i en virtuell verden. Ser heller ikke noe problem med at det blir teknologisk mulig en gang. Da lever man jo så lenge maskinene lever, noe som kan være evig med riktig teknologi.

Endret av GW
Lenke til kommentar
Jeg tror fåtallet av de som ønsker seg evig liv virkelig tar innover seg hva dette måtte innebære. "Jo, men det finnes alltid noe nytt å finne på, det kan umulig bli kjedelig." For en som finner tanken latterlig skremmende, virker det lite gjennomtenkt, kanskje litt vel ukritisk og følelsesladet.

 

Vi snakker ikke tusen år, ikke hundre år, ikke millioner, ikke milliarder av år - vi prater om noe som aldri tar slutt, noe som er for alltid. I redelighetens navn kan da vel ikke dette være ønskelig. "Jo, men jeg elsker familien min, mine nærmeste, dette er jo alt jeg har."

 

Det er nok følelsene som vinner for den som ønsker dette, realiteten og den faktiske konsekvens som følger er nok i moderat grad tilstede. :)

 

Man har ikke evig kapasitet i hjernen, når du har gjort alt som kan gjøres. kan du begynne på nytt igjen, og siden det da har gått en milliard år eller noe rundt der husker du ingenting av det du gjorde første gangen, så det er like spennende.

Endret av Lafs
Lenke til kommentar

to kjappe motsigelser:

 

For det først tror jeg naturen finner en måte å ta knekken på oss før vi rekker bli særlig eldre enn det vi er idag... F.eks mye større sjans for kreft som nevnt over og andre sykdommer vil sikkert utvikle seg som følge av at vi lever lengere og gjør ikke naturen det så vil vi lære såpass mye fortere at vi vil ta knekken på hverandre mye før dermed kommer vi til motsigelse to; Vi vil sikkret ikke leve mer enn 20-30 år lenger enn vanlig før vi har lært så mye at vi blir sinnsjuke.. Noe som de fleste veit man kan bli om man overbelaster hjernen.. De dummeste vil kansje leve 100 år lenger;)

Lenke til kommentar

Denne tråden fikk meg til å tenke på hvor langt mennesker egentlig har kommet. Hvis vi greier å utvide levealderen såpass mye som flere hundre år. Så vil det bety undergangen for menneskeheten. Vi er allerede på overtid, og planeten vår greier snart ikke å holde flere mennesker. Er glad jeg er død om ca 70 år, for jeg vil ikke leve den dagen vi blir kasta tilbake til steinalderen.

Lenke til kommentar

jeg håper vi blir kasta tilbake ditt så fort som mulig.. Bli kvitt hele samfunnet vi lever i nå og forsvinne opp på skauen med akkuratt det man trenger av redskaper=) Selvfølgelig vil mange dø og sjansen for at det blir akkuratt jeg som overlever er liten.. men tenk deg hvordan hverdagen ville blitt! Håpet er stort også, nå har vi nådd oljetoppen, vi har bare 20års forbruk av uran om vi skal erstatte all olje energien.. Kansje vi er heldige=)

Lenke til kommentar
Vi vil sikkret ikke leve mer enn 20-30 år lenger enn vanlig før vi har lært så mye at vi blir sinnsjuke.. Noe som de fleste veit man kan bli om man overbelaster hjernen..

 

Hehe, hvem har sagt at vi blir sinnsyke av 30 års mer kunnskap?

 

Eller er det bare meg som ikke tar ironien?

Lenke til kommentar
De skal visstnokk ha funnet aldrings genet hos oss mennesker , men hva de klarer å gjøre med det er en annen sak .

Et problem som dukker opp er jo at ingenting på oss mennesker varer evig , skulle vi leve evig måtte vi ha byttet organer med 40-50 års mellomrom om vi skulle kunne ha beholdt 'ungdommen'.

 

Jeg tror ikke vi kunne ha husket så lenge tilbake , hvis ikke de klarer å gjøre noe vitenskapelig med vår hukommelse. Den har sin grense det er ikke evig lagringsplass, og den husker ikke forevig.

 

I teorien kan en menneskehjerne lagre flere minner enn det finnes atomer i universet.

Lenke til kommentar
I teorien kan en menneskehjerne lagre flere minner enn det finnes atomer i universet.

Nå kan man jo diskutere rundt definisjonen av et minne. Er et minne den gangen du var på hytta når du var 5 år og fikk en blå ballong, eller var det et minne at du var på hytta, et annet at foreldra dine var der, et tredje at du fikk en ballong, et fjerde at den var blå osv osv.

Lenke til kommentar

det jeg mener er at med noen ekstra år vil vi forstå mer, jo mer vi forstår jo mer er det holde styr på, vi lærer og se ting på en annerledes måte.. Hva med når vi forstår mer enn det vi klarer og holde styr på? eller når vi forstår at alt rundt oss er noe helt annet enn det vi alltid har trodd.. Vi kan jo ikke engang se for oss dette nå fordi ingen har prøvd å leve lenge nok til å forstå så mye, men vi har mange tilfeller av det.. Folk som lærer veldig fort og som det en dag tilter over for... Det finnes mange sånne rundt oss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...