Myagos Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Iraks befolkning har frihet til å gjøre som dem vil med landet sitt nå, dessverre ødelegger religiøse konflikter alt sammen. Saddam klarte å holde de religiøse konfliktene i sjakk for hvis dem gjorde noe galt ble de ganske enkelt drept. Om en stund vil situasjonen i Irak roe seg og befolkningen vil bli lei av å krige mot hverandre, først da har Irak en sjangse til å bli et bedre land. Uten Saddam har Irak hvertfall et håp. Sønnene til Saddam som skulle regjere etter hans død er etter min mening mye værre en Saddam selv... Media er også utrolig flinke til å sette et negativt bilde av hva som skjer i Irak også. Endret 6. oktober 2007 av Myagos Lenke til kommentar
pengolf Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2007 Media er også flinke til å ignorere det faktum at religion er hovedproblemet. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Iraks befolkning ba ikke USA om å innvadere. Demokrati er noe man skaper selv, man burde ikke "få" det. Hvis Irakere hadde gått i protest ut i gatene og hvis store mengder eksilirakere hadde tryglet verden om å gjøre noe med Saddam så hadde visen vært en annen... Slik var ikke situasjonen. 9652787[/snapback] Tror du Saddam ville latt befolkningen i Irak marsjere rundt i gatene å protestere? Saddam hadde et enormt nettværk av hemmelig politi og spioner som tar alt som sa noe negativt om regime. En slik organisering hadde vært umulig å gjøre og ekstremt farlig for dem som sto bak Husk også at Saddam brukte et ekstent hjernvaskingsprogram mot befolkningen som selv Groebbels ville vært stolt over. Lenke til kommentar
pengolf Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2007 Jepp, det er nok ikke så enkelt som at man bare kan gå ut og protestere i gatene, hehe. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Nei, jeg er ingen fan av Saddam. Jeg synes bare ikke "han er en fæl diktator og måtte fjernes" rettferdiggjør krigen. Posten angående demonstrasjoner og lignende var ment som ett eksempel på hva som kunne ha rettferdiggjort krigen. Mao: Hvis Iraks befolkning overveldende hadde bedt om frigjøring, så synes jeg de godt kunne ha fått det i form av at verdenssamfunnet grep inn og satte en stopper. Dette skjedde ikke. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Er du enig i at juntaen er fæle og bør fjernes? Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Ja, jeg skulle gjerne sett for meg at verdenssamfunnet tar ett oppgjør med slike diktatotere. Jeg er veldig enig med det du skriver generelt Myagos, jeg bare kommer med noen egne innspill =) Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Merkelig hvordan dette kan foregå i en verden hvor man skulle tro at man hadde lært litt etter utallige år med krig, virker som historien blir ignorert igjen og igjen. Lenke til kommentar
pengolf Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Den som ikke lærer av historien, er dømt til å gjenta den. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 - Bildet er fjernet da dette er for støtende - Døde maltrakterte mennesker er noe vi ikke trenger å se her på forumet, derimot kan enhver ta en titt på facebookgruppa, om man ønsker - Lenke til kommentar
pengolf Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Jaja. Fælt syn, men nødvendig, spør du meg. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Nei, jeg er ingen fan av Saddam. Jeg synes bare ikke "han er en fæl diktator og måtte fjernes" rettferdiggjør krigen. Da vet du lite om Saddam. Problemet med verden er ikke USAs invasjon av Irak. Problemet med verden er det faktum at det er så utrolig mange Saddamer rundt om i verden, og så jævlig få som har mulighet eller evne til å gjøre noe med det. Og når USA alikevel faktisk gjør noe med dette krypet så klarer fårehuene i Europa og resten av verden å støtte opp om kriminelle terrorister og religiøse ekstreme muslimer fra Saudi-Arabia, Syria, Iran og andre steder i verden, istedet for å backe' det irakiske demokratiet og de fredsbevarende styrkene i Irak. DET er synd. DET er skam. DET er umoralsk. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Vel, det er jo ikke et ukjent faktum at det faktisk var USA som hjalp Saddam til makten. Ikke ukjent at de hjalp han med matriell. Kurderene ble gasset ved hjelp av amerikanske helikopterene. Det er heller ikke et ukjent fenomen at USA har støttet opp om de fleste høyrevridde diktatur som verden har sett etter andre verdenskrig. Når det gjelder Burma vil ingen stater gå til krig der. 1. For mange andre uroligheter man må ha kontroll over. 2. Det er dyrt. 3. Man har økonomiske interesser i landet. 4. Juntaen har ikke truet andre land med våpen, ei heller har de ABC våpen som er truende mot stormakter. 5. Kina og Russland er deres støttespillere. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Vel, det er jo ikke et ukjent faktum at det faktisk var USA som hjalp Saddam til makten. Bare for å gjøre et poeng angående dette med ultimate konsekvenser og moralsk ansvar... hvor mange diktatorer har ikke sosialister i Norge og Europa hjulpet til makten? Hvor mange mennesker drepte forresten Stalin, Mao, Pol Pot med flere? Ikke ukjent at de hjalp han med matriell. Kurderene ble gasset ved hjelp av amerikanske helikopterene. Palestinere, afghanere, irakere, tyrkiske kurdere og andre skytes omtrent daglig med norske våpen. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Vel, det er jo ikke et ukjent faktum at det faktisk var USA som hjalp Saddam til makten. 9654508[/snapback] Saddam klarte fint å komme til makten selv ved å drepe og torturere alle som var politisk imot han. At USA har støttet Saddam fordi dem var imot Iran er riktig og noe som jeg ikke støtter, men det betyr ikke at Saddam burde sitte på tronen sin forde. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Alle sider driver med spill ala "min fiendes fiende er min venn". Og det kommer sjelden noe godt ut av det, enten det er Taliban, kommunistiske diktatorer eller dødsskvadroner i Sør-Amerika. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Finner ikke bildene på Facebook. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Vær glad for det. De bildene var av typen og karakter som minner om strogg ombygginga i quake4 bare IRL. Eller de maskinene som blei brukt til å drepe fanger med i QuakeII bare enklere metoder. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Nei, jeg er ingen fan av Saddam. Jeg synes bare ikke "han er en fæl diktator og måtte fjernes" rettferdiggjør krigen. Posten angående demonstrasjoner og lignende var ment som ett eksempel på hva som kunne ha rettferdiggjort krigen. Mao: Hvis Iraks befolkning overveldende hadde bedt om frigjøring, så synes jeg de godt kunne ha fått det i form av at verdenssamfunnet grep inn og satte en stopper. Dette skjedde ikke. 9653194[/snapback] Saddam Hussein's Repression of the Iraqi People UNSCR 688 (April 5, 1991) "condemns" Saddam Hussein's repression of the Iraqi civilian population -- "the consequences of which threaten international peace and security." UNSCR 688 also requires Saddam Hussein to end his repression of the Iraqi people and to allow immediate access to international humanitarian organizations to help those in need of assistance. Saddam Hussein has repeatedly violated these provisions and has: expanded his violence against women and children; continued his horrific torture and execution of innocent Iraqis; continued to violate the basic human rights of the Iraqi people and has continued to control all sources of information (including killing more than 500 journalists and other opinion leaders in the past decade). Saddam Hussein has also harassed humanitarian aid workers; expanded his crimes against Muslims; he has withheld food from families that fail to offer their children to his regime; and he has continued to subject Iraqis to unfair imprisonment. ... Saddam Hussein has repeatedly refused visits by human rights monitors and the establishment of independent human rights organizations. From 1992 until 2002, Saddam prevented the UN Special Rapporteur from visiting Iraq. ... Former UN Human Rights Special Rapporteur Max Van der Stoel's report in April 1998 stated that Iraq had executed at least 1,500 people during the previous year for political reasons. The government continues to execute summarily alleged political opponents and leaders in the Shi'a religious community. Reports suggest that persons were executed merely because of their association with an opposition group or as part of a continuing effort to reduce prison populations. In February 2001, the Government reportedly executed 37 political detainees for opposition activity. In June 2001, security forces killed a Shi'a cleric, Hussein Bahar al-Uloom, for refusing to appear on television to congratulate Qusay Saddam Hussein for his election to a Ba'th Party position. Such killings continue an apparent government policy of eliminating prominent Shi'a clerics who are suspected of disloyalty to the government. In 1998 and 1999, the Government killed a number of leading Shi'a clerics, prompting the former Special Rapporteur in 1999 to express his concern to the government that the killings might be part of a systematic attack by government officials on the independent leadership of the Shi'a Muslim community. The government did not respond to the Special Rapporteur's letter. There are persistent reports that families are made to pay for the cost of executions. ... Amnesty International reported that Iraq has the world's worst record for numbers of persons who have disappeared or remain unaccounted for. In 1999, the UN Special Rapporteur stated that Iraq remains the country with the highest number of disappearances known to the UN: over 16,000. ... In practice, Saddam Hussein does not permit freedom of speech or of the press, and does not tolerate political dissent in areas under its control. In November 2000, the UN General Assembly criticized Saddam Hussein's "suppression of freedom of thought, expression, information, association, and assembly." The Special Rapporteur stated in October 1999 that citizens lived "in a climate of fear," in which whatever they said or did, particularly in the area of politics, involved "the risk of arrest and interrogation by the police or military intelligence." He noted that "the mere suggestion that someone is not a supporter of the President carries the prospect of the death penalty." In June 2001, the Human Rights Alliance reported that Saddam Hussein had killed more than 500 journalists and other intellectuals in the past decade. Saddam Hussein frequently infringes on citizens' constitutional right to privacy. Saddam routinely ignores constitutional provisions designed to protect the confidentiality of mail, telegraphic correspondence, and telephone conversations. Iraq periodically jams news broadcasts from outside the country, including those of opposition groups. The security services and the Ba'th Party maintain pervasive networks of informers to deter dissident activity and instill fear in the public. Foreign journalists must work from offices located within the Iraqi ministry building and are accompanied everywhere they go by ministry officers, who reportedly restrict their movements and make it impossible for them to interact freely with citizens. http://www.whitehouse.gov/infocus/iraq/decade/sect4.html Dette er bare bittelitt av listen. Og dette er kun innenlandsk terror og helvete mot sin egen befolkning. Min "favoritt" er dog det 3 uker lange treningskurset for unger mellom 10 og 15 år, hvor de fikk opplæring i våpen, kampsport, rappelering fra helekopter og infanteritaktikker. Minner meg sterkt om Hitlers eget program for små barn. Utsagnene dine minner om sterk naivitet, og at du avfeier dette spørsmålet alt for lett. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Og fra nå av er dette en tråd om henrettelser i burma. USA, irak og annet har dere nok av andre tråder å diskutere i . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå