Gå til innhold

Internett til PC via mobil

Anbefalte innlegg

Eg jobber på båt i nordsjøen og har begrensa internett tilgang. Så vurdere eg på å bruke mobilen min som modem til min bærbare PC. Men så lurte eg på ein del ting som eg håper å få svar på :)

-ka type mobil må eg ha.

-trenger eg ein spesiell kabel fra mobilen til PC-en?

-går det med vanlig mobil nett?

-tenkte for det meste å spille WOW og lurte på kor mykje båndbreidde det tar med kun spilling.

-kva som er billigast, har nå tele2 champion abb.

-er nettet brukandes til spilling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg kan svare på noen av spørsmålene.

- Du må ha en telefon som kan brukes som modem. Sjekk brukermanualen eller ring produsenten.

- Dersom både telefon og PC har støtte for Bluetooth, kan du bruke dette. Alternativet er f.eks. USB-tilkobling.

- Såfremt du har GSM-dekning kan du koble deg opp på nett.

- NetCom og Telenor har fastpris for internettbruk på kveldstid og i helger. NetCom var billigst sist jeg sjekket. Se www.tele2.no eller ring 02000 for Tele2s priser... kan også være verdt å undersøke andre operatører når det gjelder datatrafikk. Trenger ikke nødvendigvis å portere over nummeret ditt. Kanskje er det bedre å bare skaffe et nytt nummer for kun å bruke til datatrafikk.

- WoW tror jeg skal være spillbart. Vil nok sikkert opplevel en del lagging.

Mvh,

Sitronkake

Lenke til kommentar
Takk skal du ha :)

9655437[/snapback]

Vil ikke annbefale dette med Tele2, da vi ikke har fastpris på datatrafikk kan det fort bli veldig dyrt.

De aller fleste telefoner kan brukes som modem, det trenges bare innstillinger for gprs. Om du kan sende mms så har du allerede disse.

Tror nok du må forvente deg en rimelig høy ping, men om du prøver dette så hadde det vært kjekt om du postet hvordan det gikk :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er kun Telenor Mobil som har eigne basestasjonar på ein del plattformer ute i Nordsjøen, NetCom vil såleis kanskje ikkje fungere så bra for deg. Langs land er nok forskjellen mindre, men har inntrykk av at Telenor kanskje har nokre fleire sendere med utvida rekkevide (extended range).

Som nevt over her, du kan bruke mobilen som modem. Du trenger kun støtte for Edge, då det ikkje er 3G dekning i Nordsjøen (f.eks. nyare nokia). Det er Edge-dekning praktiskt talt alle stader der det er mobildekning (visse unntak for NetCom)

Det er ofte greieare å bruke eit slikt USB-modem som kobles i datamaskinen. Du bruker då (vanlegvis) eit ekstra sim-kort, slik at du kan bruke mobiltelefonen som vanleg. Telenor Mobil har eit slikt modem med 12 mnd avtale til 1kr + 249mnd. Det er då fri bruk på kveldstid og i helgene. Nye priser er imidlertid varsla i løpet av november, mogleg det innføres eit "heilt fri bruk" abo igjen.

Du bør absolutt bruke eit abo med øvre prisgrense pr mnd, viss ikkje kan det bli veldig dyrt. Roaming i andre nett er ekstremt dyrt, ikkje bruk det i andre nettverk.

Hastigheita avheng av dekningskvaliteten. Somregel oppleves det som ISDN hastighet. Farten ligg på 60-160Kbit pr sekund ved god dekning. Ved dårleg dekning er det ikkje uvanleg med 20-30Kbit pr sekund.

Ved god dekning er det heilt greit for surfing, messenger, epost o.l., men nettet føles nok litt treigt. Når du har EDGE dekning, tvilar eg på at det går så bra med online spel, dette fordi det er høg latency (sånn ca 300-600ms, meir også til tider)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...