Gå til innhold

Trenger litt hjelp angående fil-typer.

varmit

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har noen videofiler som var komprimert med winrar, men når jeg skulle pakke dem ut ble det plutselig IMG. Dette er litt irriterende, vil heller ha AVI eller noe litt mer håndterbart :) Noen som vet noe jeg kan gjøre her?

9649959[/snapback]

Vet ikke om jeg skjønte spørsmålet: Er dette .avi-filer du har pakket i en rar-fil, som plutselig har blitt til .img-filer? Eller er det noe snusk du har lastet ned fra internett? :hmm:

On topic: .img-filer er ofte disc-images, og du må enten brenne dem på CD/DVD (f eks med Nero) eller bruke en CD\DVD-emulator (f eks Deamon Tools). :)

Lenke til kommentar

En fikk filmen av en venn, men den var komprimert med Winrar. Da jeg pakket den ut, var det IMG-filer. Går det an å gjøre dette om til andre filer, som AVI?

Eventuelt fra pakket tilstand?

Jeg prøvde å spille av IMG-filen i VLC, dette gikk fint..

Endret av varmit
Lenke til kommentar
IMG er ikke det imagefil a?

9650351[/snapback]

Jo, IMG er et format som kan ligne på ISO og BIN/QUE, og er på sett og vis en kopi av en CD- eller DVD-plate lagret som ei .IMG-fil. Heldigvis, for trådstarter og mange andre, så kan VideoLAN lese slike formater og behandle .IMG-fila som om det var en helt vanlig DVD-plate som står i en helt vanlig DVD-stasjon. En annen mulighet er som sagt å mounte .IMG-fila i Daemon Tools. Da lurer man Windows til å tro at man har opptil 4 fysiske DVD-stasjoner hvor man kan laste opp slike .IMG/.ISO/.BIN/osv-filer, og Windows vil tro dette er ekte, fysisk DVD-plater som står i ekte DVD-stasjoner. Da kan man f.eks bruke PowerDVD til å spille av disse virtuelle/kunstige "DVD-platene".

En siste mulighet er jo å brenne ut .IMG-fila på ei DVD-plate, og se den på f.eks DVD-spilleren man har i stua.

Fillern, det er VOB-filer. Da er det vel ikke lett å gjøre om til AVI?  :(

9650412[/snapback]

.VOB-filene er filformatet DVD-formatet bruker, hvor videoen er enkodet i MPEG-2 og lyden kan være i f.eks Dolby Digital (AC3), DTS, osv. Å lager .AVI-filer ut av DVD-er kaller man "å rippe DVD-er", og det finnes en kjekk info-tråd om ripping av DVD-plater her.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Det jeg har tenkt til er å gjøre videoen om til 3GP, men da må man ha den i et annet filformat en VOB først. F.eks AVI. skal prøve med Dr. DivX?

Prøver nå med Divx, skal se om det går. Håper det.

Endret av varmit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...