Gå til innhold

Speilrefleks i prisklassen 0-4500 kr?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan anbefale noen kameraer til meg? Hva er egentlig fordelen med speilrefleks? Kan man få det på vanlig digitalkamera?

9649488[/snapback]

responsitiviteten, den større sensoren (snevrare DOF, mindre støy samt større dynamisk omfang ++) og valgfriheita som du har mellom ulike objektiv, blits og liknande er vel dei største fordelane.

alle speilrefleks på markedet passer til kriteria dine, med mulig unntak av ''normal'' pris.

Lenke til kommentar
Canon Powershot S5 IS- Ultrazoomkamera - 2576,- (Er ikke ultrazoomkamera speilrefleks?)

Nikon D40- 4098 ,- (Har også hørt om Nikon D40x, er den mye bedre, et bedre valg?)

Canon EOS 350D- 4855,-

Må nok si jeg har en liten knapp på sistnevnte..

9649488[/snapback]

Canon powershot s5 IS:

Dette er ikkje et speilrefleks, dette har søker, men den er elektronisk (dvs det er en liten skjerm inne i søkeren), noko som ikkje er heilt optimalt.

Nikon D40:

Tja, ikkje godt nok i mine auge, for lite fotografiske funksjonar (som DOF-knapp, få fokuspunkt og man får ikkje bruke autofokus på ''gamle'' kremobjektiver fra nikon, såkalla nonAF-s objektiver, og synest det kjennest litt for plastikk ut, enda meir enn til dømes 350d og 400d, men grepet er bedre å holde i.

Canon 350d:

Etter mine preferanser er dettte det beste av desse tre, blant anna pga DOF-knappen, fleire fukuspunkter, og fordi sjølv om det er laga av plastikk, kjennest det ut som om det er plastikk av -litt- høgare kvalitet enn D40.

Men også:

Nikons kitobjektiv er av en del høgare kvalitet enn canons tilsvarande, og du bør kjøpe eit anna dersom du går for Canon 350d. Du kan også tjene en god del på å kjøpe en brukt 350d, desse går dritbillig på bruktmarkedet for tiden.

Edit: olympus og pentax har også nokre kjempekamerar i denne prisklassa, blant anna pentax k100d og olympus E-410. sjekk dei ut-

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar

Edit: olympus og pentax har også nokre kjempekamerar i denne prisklassa, blant anna pentax k100d og olympus E-410. sjekk dei ut-

9651511[/snapback]

Nå har jeg sjekket ut Olympus E-410, det virket jo kjempe bra. Men, er det veldig tregt å ta bilde med??

Lenke til kommentar
Nå har jeg sjekket ut Olympus E-410, det virket jo kjempe bra. Men, er det veldig tregt å ta bilde med??

9652122[/snapback]

Såvidt jeg har skjønt, så er Olympus like raskt som de andre; ihvertfall i praksis. Og uansett mye bedre enn en kompakt.

E-410 er absolutt et alternativ som bør vurderes skikkelig.

Tom

Lenke til kommentar

Siterer meg selv vedrørende E400, som i praksis er likt E410 med noen få småting, mer om det i selve teksten.

Hei!

Jeg har modellen som kommer før E410, nemlig E400. Det er ganske få forskjeller mellom disse, og egentlig er det nok LiveView som utgjør den største forskjellen. LiveView gjør det mulig å bruke skjermen som søker, noe man tradisjonelt ikke har kunnet gjøre med digitalt speilrefleks.

Før du kjøper E400/E410, bør du prøve om det passer i dine hender. For mange blir det for lite, selv om jeg personlig mener det er en vanesak, jeg har ikke akkurat små hender selv.

Et kit-objektiv er et objektiv som følger med selve kamerahuset når du kjøper det. Det er spesielt vanlig når vi snakker om billige kamera.

Med E410 følger et Olympus Digital 14-42mm f/3.5-5.6. Byggekvaliteten er upåklagelig, selv er jeg stormende fornøyd med bildekvaliteten. Jeg har også prøvd kamera som EOS 350D og 400D med kit-objektiv, uten å bli imponert over dem (det gjelder også Nikons budsjettmodeller), og som et lite pluss, Olympus-objektivet føles mye mer solid.

Når det kommer til hastighet bør du heller kjøpe kamera fra Canon eller Nikon, selv om jeg enda ikke har hatt behov for mer enn 3 bilder i sekundet, eller 17 på 10 sekunder, kan det hende du trenger et raskere kamera. Da bør du kanskje heller se på Nikon og Canon.

Når det kommer til bildekvalitet kommer ofte E400/E410 godt ut mot Canon/Nikon, men det er verdt å nevne at det ofte kan ha sammenheng med kitobjektiv. Bildekvalitet er subjektivt, jeg vet likevel at jeg ikke vil bort fra det lysspektret jeg får med mitt lille Oly.

Hva kan jeg si? Har selv E400, ikke prøvd E410, men det er jo ikke annet enn en oppgradering av E400, så hvorfor ikke? Kjør på. ;)

9654984[/snapback]

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

E-400 fra Olympus nevnes også her. 350D er jo nå en "gammel" modell, det er en stund siden det ble erstattet av 400D. E-400 er da også forrige modell, men allikevel nyere enn 350D. Dessuten har jeg sett Preus annonsere det med 14-42-objektivet til latterlige 3900,-. Det er faktisk rimeligere enn flere ultrazoomkamera, og dermed en svinbillig inngangsbillett til speilrefleksverdenen. Har selv denne og er meget fornøyd. Tror ikke LiveView er noe trådstarter bør henge seg altfor mye opp i, iallfall så lenge det er usikkerhet mht. forskjell på ultrazoom og speilrefleks.

Da ville jeg faktisk heller anbefale å starte med et ultrazoom, og lære seg å bruke de manuelle funksjonene skikkelig, og da med et svært anvendelig objektiv man ikke trenger byttte om til stadighet. Etter la oss si et par år med et slikt kamera vil du kanskje snuse litt på speilrefleks, men allikevel ikke noe krav. Man kan ta supre bilder med et ultrazoom av god kvalitet. Canon, Panasonic og Fuji har flere modeller med utmerkede egenskaper.

Det som etter min mening er den viktigste forskjellen på speilrefleks og kompakt er størrelsen på bildebrikken (les f.eks. her), som i praksis betyr at der speilrefleks kan kjøre opp ISO-verdi (lysfølsomhet) til 400 og 800 uten særlig plagsom støy, vil de aller fleste kompakte slite med støy i bildet allerede ved ISO 200. Når det er sagt går det utmerket an å låse ISO til 100 på kompakte, og innrette seg deretter m.h.t. eksponeringen. Benytter det med hell selv på mitt ultrazoom.

Påstanden fra flere om at speilrefleks er en garanti for alltid perfekte bilder er nemlig en smule overdreven, man må uansett gjerne lære å krabbe før man kan gå. Jeg "krabbet" selv i 6 år med ultrazoom, men har allikevle ikke kvittet meg med det siste selv om jeg har kjøpt E-400, de brukes hvert til sine områder.

Lenke til kommentar
Nikon D40:

....og synest det kjennest litt for plastikk ut, enda meir enn til dømes 350d og 400d....

Akkurat DET er bare tull. D40 kjennes nesten likt ut som D80/D70. 350 og 400D kjennes i forhold ut som lekekameraer. Plasten er grusom, og virker billig. Se og prøv selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...