Gå til innhold

Forbrukerkjøpsloven: Omfattes kjøp av bredbånd?

M-BS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spørsmålet er altså om forbrukerkjøpsloven gjelder kjøp av bredbåndsabonnement, for eksempel bredbånd gjenom kabeltv eller adsl.

Svaret er kanskje enkelt, men jeg ber om juridisk begrunnede innspill  :thumbup:

9648860[/snapback]

mener du noe slikt:

Forbrukerkjøpsloven gjelder:

* Når privatpersoner kjøper noe fra en næringsdrivende (etter 1. juli 2002)

* Når en privatperson som skal selge noe, bruker en mellommann (kjøp av bruktbil er et typisk eksempel)

* Vannleveranser, kjøp av fordringer eller rettigheter

tatt fra artikkel på forbrukerportalen :forbrukerkjøpsloven - dine rettigheter

forbrukerkjøpsloven gjelder alle kjøp mellom privatperson og bedrift sånn som jeg har forstått det.

har også en artikkel som heter: rettigheter bredbånd/internett

*edit* kanskje ikke hlet hva du leter etter men det er t innspill som forhåpentligvis noen eventuelt kan rette på vis de finner feil(som det sikkert er)

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Takk for innspillet stich_it. Jeg har lest artikkelen om bredbånd hos Forbrukerrådet, men den sier ikke noe om forbrukerkjøpsloven får anvendelse ved kjøp av bredbånd/internettilgang.

Forbrukerkjøpsloven gjelder jo kjøp av "ting", og etter forarbeidene skal "ting" forstås videre enn i dagligtalen. Det er videre forutsatt i forarbeidene at kjøp av f.eks. musikk på internett ikke omfattes av loven, men på den annen side omfattes kjøp av strøm. Jeg har spekulert litt i at kanskje bredbåndstilgang er en "rettighet", og derfor omfattes av loven, men her kan man ha ulike meninger.

Spørsmålet mitt er vel egentlig om noen _vet_ om kjøp av bredbånd/internettilgang omfattes av forbrukerkjøpsloven. Står det noen steder, f.eks. i forarbeider eller etterarbeider? Avgjørelse fra FTU? Juridisk teori etc?

Endret av M-BS
Lenke til kommentar
Takk for innspillet stich_it. Jeg har lest artikkelen om bredbånd hos Forbrukerrådet, men den sier ikke noe om forbrukerkjøpsloven får anvendelse ved kjøp av bredbånd/internettilgang.

9649297[/snapback]

Joda, det står ganske tydelig i denne artikkelen: http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...3/1042632539.44

Her kan man lese følgende:

Bredbånd omfattes ikke av forbrukerkjøpsloven, men av vanlig kontraktsrett. Leverandøren er likevel forpliktet til å levere det produktet som er avtalt og kontraktsfestet. Ved klager må flere momenter vurderes, blant annet avviket i forhold til kontrakten, hvor ofte avviket opptrer, og tidspunkt for avvik. Til og med kundens avhengighet av produktet. Dermed er det vanskelig å si nøyaktig hvor stort avviket må være før man har krav på økonomisk kompensasjon eller rett til å heve kontrakten, sier jurist Paal Bjønness i Forbrukerrådet.

Det gir vel svar på ditt spørsmål. Det er da kontraktens innhold som er avgjørende for hvilke rettigheter du har ovenfor leverandøren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Også i Norsk Lovkommentar (note 22 til fkjl.) står det at "tilknytning til kabel-TV, bredbånd og annen digital nettleie (Ïnternett)" faller utenfor.

Lenke til kommentar

Takk takk. Supert!

Gaidaros: Hva tror du jurist Paal Bjønness bygger standpunktet sitt på?

sindres: Er det papirutgaven av Norsk Lovkommentar du bruker? Når jeg går inn på nettversjonen nå er - typisk - note 22 til fkjl. borte! Står det noen kildehenvisninger i noten du har tilgang til?

Lenke til kommentar
Takk takk. Supert!

Gaidaros: Hva tror du jurist Paal Bjønness bygger standpunktet sitt på?

9650649[/snapback]

Ifølge hans egne uttalelser, og den usikkerheten som han fremsetter dem med, så kan man nok utelukke at det foreligger noen dom om emnet. Jeg har en fornemmelse av at forarbeidene ikke går i dybden på spørsmålet jfr. Sindres innlegg. For meg virker det som om det er juridisk litteratur som er kilden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
sindres: Er det papirutgaven av Norsk Lovkommentar du bruker? Når jeg går inn på nettversjonen nå er - typisk - note 22 til fkjl. borte! Står det noen kildehenvisninger i noten du har tilgang til?

9650649[/snapback]

Jeg bruker Norsk Lovkommentar Studentutgave i DVD-versjon. Heller ikke her er note 22 koblet direkte til lovteksten, den ligger mellom 21 og 23 i kommentardelen. Manglende gjennomlesning har skylden, vil jeg anta.

Det finnes ingen kildeangivelser ang. dette i noten.

Lenke til kommentar
Jeg har spekulert litt i at kanskje bredbåndstilgang er en "rettighet", og derfor omfattes av loven, men her kan man ha ulike meninger.

9649297[/snapback]

Har lett litt rundt og kom bla. over dette på Post og teletilsynets sider. Det vil da fremgå (som vi vel har kommet frem til likevel) at du ikke har noen rett til å få bredbåndtilgang. Det er kun et tilbud som du kan akseptere (på deres vilkår) hvis du blir tilbudt tilbudet. (herregud det var mange "tilbudsformer") :)

Har du krav på breiband?

Telenor eller andre aktørar har ikkje plikt til å levere breiband til bustaden eller arbeidsplassen din.

Telenor har plikt til å levere vanleg telefonsamband til husstandar, bedrifter osb. i Noreg. Denne plikta gjeld ikkje for andre produkt, som breiband, verken for Telenor eller andre aktørar. Som brukar har du derfor ikkje krav på å få lagt breiband til bustaden eller arbeidsplassen din. Avgjerdene til Telenor og andre aktørar om til dømes ADSL-tilbod er berre basert på kor vidt dei finn det lønsamt å tilby ei slik teneste eller ikkje. Tilsvarande gjeld i andre EU/EØS-land.

Det kan tenkjast at enkelte leverandørar kan tilby ADSL i område der Telenor ikkje har dekning. Det kan også finnast leverandørar av breiband som brukar andre teknologiar enn vanleg telefonkabel (mellom anna kabel-TV-nett, fiberkabel, trådlaus aksess, satellitt) som kan ha dekning i område der det ikkje er ADSL-dekning. Sjekk derfor www.telepriser.no for å finne ut kven som kan levere i ditt fylke, og ta kontakt med den enkelte leverandør for svar på om akkurat ditt bustadområde kan få breiband.

Lenke til kommentar
Har lett litt rundt og kom bla. over dette på Post og teletilsynets sider. Det vil da fremgå (som vi vel har kommet frem til likevel) at du ikke har noen rett til å få bredbåndtilgang. Det er kun et tilbud som du kan akseptere (på deres vilkår) hvis du blir tilbudt tilbudet. (herregud det var mange "tilbudsformer")  :)

9651498[/snapback]

Det var ikke helt slik jeg tenkte. Jeg tenker at man kjøper en rettighet til å bruke nettverket, og at det derfor kan være en "rettighet" i forbrukerkjøpslovens forstand.

Lenke til kommentar
Også i Norsk Lovkommentar (note 22 til fkjl.) står det at "tilknytning til kabel-TV, bredbånd og annen digital nettleie (Ïnternett)" faller utenfor.

9650418[/snapback]

Jeg har undersøkt med Rettsdata, og note 22 til forbrukerjkøpsloven er "utgått".

Endret av M-BS
Lenke til kommentar
Spørsmålet er altså om forbrukerkjøpsloven gjelder kjøp av bredbåndsabonnement, for eksempel bredbånd gjenom kabeltv eller adsl.

Svaret er kanskje enkelt, men jeg ber om juridisk begrunnede innspill  :thumbup:

9648860[/snapback]

Lovens saklige virkeområde fremgår av §§ 1 og 2. Loven gjelder først og fremst "salg av ting," dvs. fysiske gjenstander; men i § 2 finnes det unntak fra dette i begge retninger (både supplementer og unntak - her er det supplementene som er viktige).

Ingen av disse unntaksreglene omfatter imidlertid bredbåndsabonnement. Og det er nok litt for tvilsomt om disse bestemmelsene kan tolkes utvidende på dette punkt, siden § 2 fremstår som en uttømmende opplisting av aktuelle unntak. Så da skulle vel resultatet bli at bredbåndsavtaler faller utenfor lovens virkeområde.

En annen sak er at mange av fkjl.s bestemmelser vil kunne være retningsgivende for slike avtaler.

Lenke til kommentar
Lovens saklige virkeområde fremgår av §§ 1 og 2. Loven gjelder først og fremst "salg av ting," dvs. fysiske gjenstander; men i § 2 finnes det unntak fra dette i begge retninger (både supplementer og unntak - her er det supplementene som er viktige).

9663822[/snapback]

Men er du sikker på at "ting" uten videre kan forstås som fysiske gjenstander? Etter forarbeidene brukes "ting" i en noe videre forstand enn i dagligtalen, og omfatter blant annet fordringer og rettigheter, som jo ikke er fysiske gjenstander. Dette taler for at ordlyden skal tolkes utvidende, slik at også ikke-fysiske gjenstander - som bredbåndstilknytning - kan omfattes av loven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...