Gå til innhold

Gjør AoE2 gøy igjen! -1000 pop limit!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, teknisk sett så leser jo computerene også ifra samme filen, så de ser den. Dessverre er AI-biten i AoE2 100% scriptet. Den leker smart, men om du åpner gamedata_x1.drs med et program som heter AOK Mod Pack Studio, kan du se at all AI ligger innebygd der, hardkoda, fullt leselig (se sitat). Det betyr at maskinen ikke "tenker", men kun utfører en gruppe kommandoer på rekke og rad (det gjør en AI uansett, men den "lærer" på en måte, og tilpasser seg forholdene, noe denne ikke gjør særlig bra).

#load-if-defined DIFFICULTY-MODERATE

(defrule

(true)

=>

(set-strategic-number sn-percent-enemy-sighted-response 75)

(set-strategic-number sn-consecutive-idle-unit-limit 5)

(set-strategic-number sn-hits-before-alliance-change 25)

(set-difficulty-parameter ability-to-maintain-distance 50)

(set-difficulty-parameter ability-to-dodge-missiles 50)

(disable-self)

)

#end-if

:p

Jeg kan lete litt rundt og se om jeg finner en oppdatert fil, der de har lagt til slik at computeren oppdaterer dette. Ellers får jeg vel legge det til selv en gang.

Sjekk hva jeg oppdaget mens jeg rotet der inne da:

(defrule

(timer-triggered t-chatmore)

=>

(cc-add-resource wood 500)

(cc-add-resource food 500)

(cc-add-resource gold 500)

(cc-add-resource stone 500)

(disable-timer t-chatmore)

(enable-timer t-chatmore 1200)

)

Den ligger under en "#load-if-defined DIFFICULTY-HARDEST".

Jeg tror det betyr at computeren jukser og gir seg selv ressurser på hardest :ohmy:

Oppdaterer førstepost en dag med hvordan jeg sjekker, endrer og slikt med alt det andre.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Hehe det hadde ikke forbausa meg stort. Gikk aldri opp for meg hvordan de klarte og bygge så fort, nå er riktig nok ikke jeg den beste i slike spill.

Veldig synd den ikke lager mer enn 200stk. men det kan da neppe være umulig og fikse på dette.

Lenke til kommentar
Veldig synd den ikke lager mer enn 200stk. men det kan da neppe være umulig og fikse på dette.

Nei, det er det ikke.

Jeg har nå søkt og lett meg igjennom veldig mange linjer med kode (41702 linjer!), og har nå funnet en fil inni en fil (kan kalle det et svært array, om det hjelper noe :p), der alle oppdateringene ligger, hardkodet i rekkefølgen maskinen skal "researche" dem, hvilken prioritet de har, og en haug med andre ting. Filen jeg lette igjennom var AI filen, altså "intelligensen" til spillet.

Tok ikke så lang tid å finne, egentlig, da jeg søkte etter navnet på en oppdatering, og den fantes bare en 20-30 ganger i alle linjene, så sparte meg for mye arbeid :whistle:

Ihvertfall, skal lese litt på nettet, og lære meg syntaksen dette er skrevet i, så kan jeg få lagt inn at computeren skal researche Yeomen.

Nå vet jeg ihvertfall at det befinner seg rundt linje 371 i Resource #60003 i Gamedata_x1.drs i Data mappen til Age of Empires :p

Du kan selv åpne opp filen med notisblokk og se all kode, problemet er visse tegn som notisblokk ikke vet hvordan den skal tolke, men som ikke har noen betydning akkurat for dette. Feel free to try! :innocent:

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hva mener du, jossda?

Dimitrij: Det skal vel funke med 1.0e også(?), men det har jeg ikke prøvd selv. Du må i mappen der AoE ligger, og så gå inn i data-mappen og erstatte filen empires2_x1_p1.dat.

Har du ikke denne? Eller har du flere? Er litt usikker på om e-patchen lager en ny data-fil, for det gjorde c-patchen.

ENDRET: Skrev feil filnavn.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Hva mener du, jossda?

Dimitrij: Det skal vel funke med 1.0e også(?), men det har jeg ikke prøvd selv. Du må i mappen der AoE ligger, og så gå inn i data-mappen og erstatte filen empires_x1_p1.dat.

Har du ikke denne? Eller har du flere? Er litt usikker på om e-patchen lager en ny data-fil, for det gjorde c-patchen.

Jeg har funnet filen empires2_x1_p1.dat. Er dette den samme? Syns det var noen som sa at det ikke funka med 1.0e.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Flott bump, men du har sikkert rett, siden du har 42 i signaturen. :)

Men jeg har ihvertfall en patch som heter det. Man kan uansett bare bruke 1.0e om man føler for det. Poenget er at det virker, og de som skal spille sammen har samme patch + lik empires2_x1_p1.dat-fil.

LAN-et forresten dette. 3stk vs. en del computers. Jeg hadde 900 folk, en annen omtrent det samme og han siste 300-400. Når vi skulle gå i krig krasjet hele spillet :p Men vi saver _ofte_, så ingen fare. Funket da heldigvis etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...