SSSø Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Da tok sub'en min kvelden. Spillte helt reint og fint, men plutselig begynte det å lukte svidd. Jeg stoppet bilen og gikk for å sjekke, men det var allerede for seint. Når jeg spiller med den nå er det bare skurring. Jeg trenger derfor en ny sub. Siden jeg allerede har kasse med åpning til 10" så er det nok en 10" jeg er ute etter. Forsterkeren som skal drive dette er en brokoblet Dynabel BF1502 som da blir på 1x480 watt i 4 ohm. Den gamle sub'en var en Dynabel DY9310, jeg var veldig fornøyd med den, så hvis ingen har noen innvendinger så tror jeg nesten jeg går for den en gang til. Eller burde jeg kanskje gå for DY9410? Vil den passe sammen med forsterkeren min, eller blir den for tung å drive? Har også en DLS 2x135 watt (400 watt brokoblet i 4 ohm) som jeg nå bruker på et DLS komponent-sett. Vil denne forsterkeren egne seg bedre til sub'en? Altså, jeg stoler ikke så mye på oppgitt watt, så hvilken av forsterkerne som er sterkest vet jeg ikke. Er en fordel om jeg kan få tak i ny sub på enten bilradiospesialisten (ligger rett ved siden av) eller fra eltek (god erfaring...i motsettning til mange andre). Lurer også på hvordan jeg neste gang kan hindre at suben sprenger/brenner. Spillte høyt da det skjedde, men ikke noe ekstremt (har dradd den lengre før), hørte heller ingen forandringer i lyden før det skjedde. Noe jeg har glemt? edit: ser cossiemk1 har skrevet bokstavene dls i riktig rekkefølge, så jeg tror jeg også gjør det... Endret 6. oktober 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 9410 er nok noe bedre ja, og den dls forsterkeren er meget bra, så du kan jo prøve den og se... eller prøve begge med ny sub, og sammenligne... men du burde kanskje vurdere noe fra resonant også, det er meget bra, selv 10" til rett under 500... www.morel.no Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Takker for svar. Tror jeg går for 9410, da. Også får jeg prøve å bytte om på forsterkerne og se om det blir bedre. Kommer forresten ikke inn på www.morel.no, satser på det går bedre i morgen, så får jeg ta en titt der også. Men hvorfor skjedde dette i utgangspunktet? Er ikke forsterkeren sterk nok? Har mest erfaring med hjemmeanlegg, og der hører jeg fint når forsterkeren sliter med å drive elementet. Vil ikke påstå jeg hørte noe til det her. Bilanlegget mitt har hittil egentlig bare vært stress og ting som ikke har virket, men den ene dagen alt var i orden var det faktisk så gøy at jeg blir nok nødt til å bruke mer penger på dette...merkelig. Endret 6. oktober 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Må du for all del huske at både høytalerne og subben må spilles inn før du vrir volumet på maks... visst ikke går det rett til H........ Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Må du for all del huske at både høytalerne og subben må spilles inn før du vrir volumet på maks... visst ikke går det rett til H........ 9659145[/snapback] Volumet var langt i fra maks da dette skjedde. Det jeg syns var litt merkelig. Tror jeg bestiller meg DY9410 på onsdag (lønningsdag, hurra!), jeg. Lenke til kommentar
Svenn9 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Jeg har en 10' sub høyttaler (vet ikke merke, står ikke noe på den), den er ikke helt tipptopp akkurat men da kan du jo få den veldig billig kansje, 50,- til 100,- kr? bare si ifra hvis du er inntresert. Endret 11. oktober 2007 av Svenn9 Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Neeh, er nok dessverre ikke interessert. Vet på en måte ikke hva jeg skal med den. Vil helst ha noe som står i stil med resten av anlegget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå