Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinene min feiler tidlig i oppstarten

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et stort problem med min nybyggede PC. Etter at jeg hadde levert tilbake en kjøler jeg hadde lånt av en kompis nektet den og starte med den gamle stygge stock-kjøleren. (Vi hadde klokka med kjøleren hans hele kvelden)

Det som skjer er at når jeg slår på PC-en så spinner alt opp, alt starter men etter ca 5-6 sek så stopper alt og maskinene starter på nytt. Sånn fortsetter det om jeg ikke kutter strømmen.

Hva er det som kan ha blitt ødelagd? HK, cpu? kan ikke tenke meg at noe annet kan føre til noe sånt?

Det kan vel ikke nekte og boote etter overklokking når ingen ting hadde høye temper eller spenninger. Max temp på cpu var 49 grader(PC-probe). Derfor burde jeg vel ha garantier? Bytte muligheter?

Takker for svar og forslag til ting jeg kan gjøre. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor langt kommer du i prosessen? Kommer du forbi Bios?

Får du startet opp i sikkermodus? (Trykk F12 under oppstarten?).

Får du trykket F8 (velge hvor du skal boote fra?)

Har du resatt biosverdiene for overklokkingen? Sannsynligvis har du altfor høye verdier, og PC-en rebooter derfor.

Resettes ved å koble ut strøm, ta ut batteriet i 30 sekunder.

Lenke til kommentar

sorry, burde kansje skrevet at den restarer rett før jeg burde fått det første bilde.

Jeg får med andre ord ikke opp noen ting

EDIT: ja jeg satte til default før jeg tok ut kjøleren, og har resatt BIOS med jumper og batteri etterpå.

Endret av hYLeAPe
Lenke til kommentar

Jeg får ikke opp noen verdens ting. Det jeg tenker er f.eks statisk elektrisitet når jeg tok ut igjen kjøleren, at jeg fysisk "slo i stykker" noe? eller lign?

Isåfall, er det størst sjangs for at det er HK eller CPU som må byttes?

Og om det er statisk støt som har korstslutter hk, får jeg et nytt på noen slags garanti da?

Endret av hYLeAPe
Lenke til kommentar
Har du resatt bios? ta ut batteriet i 30 sek, og sett det inn igjen. Då skulle i alle fall bios være klar. Viss ikkje dette funker, så tipper eg at CPU fan ledning er koblet feil/ikkje koblet til.

Fearhan

9653123[/snapback]

Jeg har resatt BIOS, kan ikke skjønne hva som skal være feil med cpu vifta? Den er jo koblet til som bare det den. Kan prøve en prikk lik stock-kjøler jeg har liggende i morra.

Lenke til kommentar

Du bare skiftet cpu kjøler, når kompisen din stakk? Du kobla ikkje fra noen andre ledninger? Tenker da på 12v kontakt fra psu til hovedkort, eventuelt sjekke at alle rambrikker etc står som de skal. Ville ha sjekket at cpufan er koblet i "cpufan" på hovedkortet, og ikkje i "systemfan", for da blir ikkje kjøleren detektert. Spinner cpufan opp når du starter forresten`? Og er litt usikker på om bios er skikkelig resatt, er typisk for maskinen og starte slik etter fail pga overklokk.

Fearhan

Lenke til kommentar

Neineinei, er ikke helt noob heller da :tease:

Jeg har også plukket alt ned igjen etter at dette har skjedd, og bygget opp igjen.

Og ja, cpu fan står nok riktig plassert.

BIOS resatte jeg som manualen sa: Du trenger ikke resette CMOS etter overclocking, det gjør CPU parameter recall.

MEN, det sto jo også hvordan jeg skulle gjøre det, pell ut batteriet, flytt en jumper, vent 10 sek, flytt den tilbake, sett i batteriet igjen.

EDIT: jepp, cpu-fan spinner, som alle de andre viftene.

Endret av hYLeAPe
Lenke til kommentar

prøvde nå uten disker, med 1 RAM brikke, og ingen vifter koblet til HK(kun cpufan)

Samma problem.

Det går 4 sek, så kommer den stygge lyden fra PSU når den slår seg av(vært der siden jeg fikk den). Så prøver den igjen. Og igjen. Helt til jeg slår av PSU

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...