Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av første moped, hvilken?


hYLeAPe

Anbefalte innlegg

Scooter:

 

+ Elstart (noen mopeder har det nå)

+ God kjørekomfort, rett og slett god å kjøre

+ "Automatgir", Her er det bare å gi gass, samtidig som du bremser med hendene

+ Noe billigere enn moped

+ De aller fleste scootere har separat oljetank (2-takt)

 

- Kan fort bli kjedelig å kjøre.

- Fordelen med å ikke ha el-start er at man slipper å oppleve problemer med det (mange får problemer med el-starten etter kort tid).

- Jeg for min del syns moped har bedre kjørecomfort. Jeg føler at jeg har mye bedre kontroll over mopeden under kjøring, samtidig som jeg ikke kjenner hver eneste dump i veien siden hjula på mopeden er mye større, og jeg slipper å sitte å hoppe ved kjøring over fartsdempere og lignende dumper.

- At man bare sitter og gasser og bremser er jo ufattelig kjedelig.. Men dette er jo en smakssak.

- Daelim Mesage er rimeligere enn SMX PRO ja, men Peugeot Speedfight er dyrere enn Rieju RR. Det kommer helt an på hvem man kjøper. man får både ny girmoped og scooter mellom 12 og 30k kroner.

- Så og si alle nyere kjøretøy har separat oljetank, samme om det er girmoped eller scooter.

 

Moped:

 

- Mer vedlikehold enn på en scooter, her går ting lettere i stykker.

- Her skal kjedes strammes X antall ganger i måneden, spesiellt hvis du er typen som ofte spinner og leker deg

- Noe dyrere enn scooter

- De fleste har ikke separat oljetank (correct me if i'm wrong)

- Det eneste som er av mer vedlikehold med en girmoped er at kjeden må strammes noen ganger i året, noe som ikke tar mer enn 5 minutter og er veldig enkelt. Samt bør man spraye på kjedevoks noen ganger i måneden. Begge deler er veldig enkelt, noe alle kan klare, og holder ikke som et argument for å ikke kjøpe girmoped.

- Hvis du må stramme kjedet mange ganger i måneden, hvor langt trur du kjedet ditt er etter ett år da? Nei, det holder med et par ganger i året.

- Om det er dyrere enn scooter kommer jo an på hvem modell du skal ha som jeg skrev tidligere. Så det blir ikke helt riktig å si at en girmoped er dyrere enn en moped.

- Det begynner å bli ganske mange år siden man måtte blande bensina sjøl...

 

- En girmoped tåler nok en god del mer herjing og velter enn en scooter.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 år senere...

Ok hør her:

 

Cross - Cross er egentlig unødvending med mindre du liker å leke deg med cross mopeden din i skogen, veiene osv. De fleste som kjøper cross kjøper det av den grunn. Jeg sier ikke at alle gjør det, men de fleste ;) Det er forskjellige meninger om dette, men jeg er ganske sikker på at de fleste ville vært enige med meg om dette. Min mening om cross-mopeder er det at de er den nest kuleste moped typen. Girmopeder (gjelder cross og racing) går man aldri lei av å kjøre. BTW: Det er mye større utvalg av cross-mopeder ;)

Anbefalinger: Derbi senda x-race, Derbi drd (pro), Yamaha DT, Rieju (rrx, rr, smx og smc), Aprilia sx, Motorhispania Furia.

 

Scooter - Scootere er mest brukt av feminister. Altså jenter. Hvis du som gutt kjører en scooter, så vil du nok høre at folk roper etter deg. Og det er som regel ikke alltid koselige ting. Har hørt flere folk ropt etter "guttescootister"; Homsetralle osv osv..

Scootere blir også VELDIG kjedelig å kjøre etter en stund.

Min mening om scootere er det at det ser helt tragisk ut med mindre du er jente.

Anbefaling: Yamaha Aerox.

 

Racing - Racing burde du kjøpe hvis du vil ha kjøreglede, kjørekomfort og sist men ikke minst; Ha den feteste mopeden i gata ;) Racing mopedene er de diggeste mopedene å kjøre etter min erfaring. Racing mopedene har bedre toppfart også hvis du trimmer den enn cross og scootere. Dette har noe med at racingmopedene har større forgasser og har bedre aerodynamikk. Min mening om racing-mopeder er at de ser kulest ut.

Anbefalinger: Yamaha TZR, Derbi GPR.

Lenke til kommentar

Scooter - Scootere er mest brukt av feminister. Altså jenter. Hvis du som gutt kjører en scooter, så vil du nok høre at folk roper etter deg. Og det er som regel ikke alltid koselige ting. Har hørt flere folk ropt etter "guttescootister"; Homsetralle osv osv..

 

Kanskje i de innavlede delene av landet.

 

Racing - Racing burde du kjøpe hvis du vil ha kjøreglede, kjørekomfort og sist men ikke minst; Ha den feteste mopeden i gata ;) Racing mopedene er de diggeste mopedene å kjøre etter min erfaring. Racing mopedene har bedre toppfart også hvis du trimmer den enn cross og scootere. Dette har noe med at racingmopedene har større forgasser og har bedre aerodynamikk. Min mening om racing-mopeder er at de ser kulest ut.

 

Hvorfor skulle racingmopedene kunne ha større forgasser enn scooter og crossere?

 

Bedre aerodynamikk har de nok, men om det spiller en stor nok rolle i såpass lave farter at det gjør opp for den ekstra vekten er ikke godt å si.

Lenke til kommentar

Ok hør her:

 

Cross - Cross er egentlig unødvending med mindre du liker å leke deg med cross mopeden din i skogen, veiene osv. De fleste som kjøper cross kjøper det av den grunn. Jeg sier ikke at alle gjør det, men de fleste ;) Det er forskjellige meninger om dette, men jeg er ganske sikker på at de fleste ville vært enige med meg om dette. Min mening om cross-mopeder er det at de er den nest kuleste moped typen. Girmopeder (gjelder cross og racing) går man aldri lei av å kjøre. BTW: Det er mye større utvalg av cross-mopeder ;)

Anbefalinger: Derbi senda x-race, Derbi drd (pro), Yamaha DT, Rieju (rrx, rr, smx og smc), Aprilia sx, Motorhispania Furia.

 

Scooter - Scootere er mest brukt av feminister. Altså jenter. Hvis du som gutt kjører en scooter, så vil du nok høre at folk roper etter deg. Og det er som regel ikke alltid koselige ting. Har hørt flere folk ropt etter "guttescootister"; Homsetralle osv osv..

Scootere blir også VELDIG kjedelig å kjøre etter en stund.

Min mening om scootere er det at det ser helt tragisk ut med mindre du er jente.

Anbefaling: Yamaha Aerox.

 

Racing - Racing burde du kjøpe hvis du vil ha kjøreglede, kjørekomfort og sist men ikke minst; Ha den feteste mopeden i gata ;) Racing mopedene er de diggeste mopedene å kjøre etter min erfaring. Racing mopedene har bedre toppfart også hvis du trimmer den enn cross og scootere. Dette har noe med at racingmopedene har større forgasser og har bedre aerodynamikk. Min mening om racing-mopeder er at de ser kulest ut.

Anbefalinger: Yamaha TZR, Derbi GPR.

 

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om, så å komme her å si "Ok, hør her:" blir bare for dumt. Jeg tipper du er en 15-16åring som just har fått seg racing moped og tror du kan alt. Du skal være temmelig usikker på deg selv hvis du dropper scooter fordi andre kanskje kaller deg bøg en gang.

 

Dessuten så er tråden gammel, ser ikke hvorfor du postet i den.

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar

Dropp DRD'n, bare tap av penger!

 

Hadde tatt en titt på Derbi Senda X-Race, Yamaha DT, Gilera SMT, Rieju SMX / MRX Pro, Motorhispania Furia og om du vil ha Racing, Derbi GPR eller Yamaha TZR. :)

Endret av MusiQ
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok hør her:

 

Cross - Cross er egentlig unødvending med mindre du liker å leke deg med cross mopeden din i skogen, veiene osv. De fleste som kjøper cross kjøper det av den grunn. Jeg sier ikke at alle gjør det, men de fleste ;) Det er forskjellige meninger om dette, men jeg er ganske sikker på at de fleste ville vært enige med meg om dette. Min mening om cross-mopeder er det at de er den nest kuleste moped typen. Girmopeder (gjelder cross og racing) går man aldri lei av å kjøre. BTW: Det er mye større utvalg av cross-mopeder ;)

Anbefalinger: Derbi senda x-race, Derbi drd (pro), Yamaha DT, Rieju (rrx, rr, smx og smc), Aprilia sx, Motorhispania Furia.

 

Scooter - Scootere er mest brukt av feminister. Altså jenter. Hvis du som gutt kjører en scooter, så vil du nok høre at folk roper etter deg. Og det er som regel ikke alltid koselige ting. Har hørt flere folk ropt etter "guttescootister"; Homsetralle osv osv..

Scootere blir også VELDIG kjedelig å kjøre etter en stund.

Min mening om scootere er det at det ser helt tragisk ut med mindre du er jente.

Anbefaling: Yamaha Aerox.

 

Racing - Racing burde du kjøpe hvis du vil ha kjøreglede, kjørekomfort og sist men ikke minst; Ha den feteste mopeden i gata ;) Racing mopedene er de diggeste mopedene å kjøre etter min erfaring. Racing mopedene har bedre toppfart også hvis du trimmer den enn cross og scootere. Dette har noe med at racingmopedene har større forgasser og har bedre aerodynamikk. Min mening om racing-mopeder er at de ser kulest ut.

Anbefalinger: Yamaha TZR, Derbi GPR.

 

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om, så å komme her å si "Ok, hør her:" blir bare for dumt. Jeg tipper du er en 15-16åring som just har fått seg racing moped og tror du kan alt. Du skal være temmelig usikker på deg selv hvis du dropper scooter fordi andre kanskje kaller deg bøg en gang.

 

Dessuten så er tråden gammel, ser ikke hvorfor du postet i den.

 

Lol, vet at tråden er gammel.. Og har du ikke noe bedre å argumentere med at jeg sier "ok hør her" osv?.. Har dessuten ikke racing moped, jeg har en derbi senda x-race.. Nesten alle racing mopedene har større forgasser (opp til 18mm) mens cross mopedene har rundt 14mm... Det at racing mopedene har bedre aerodynamikk har jævlig mye å si hvis du har trim opp mot 120km/t osv... Og det jeg sa om scootere er faktisk ganske sant.. Og det jeg skrev ovenfor er basert på mine erfaringer..

Lenke til kommentar

Ok hør her:

 

Cross - Cross er egentlig unødvending med mindre du liker å leke deg med cross mopeden din i skogen, veiene osv. De fleste som kjøper cross kjøper det av den grunn. Jeg sier ikke at alle gjør det, men de fleste ;) Det er forskjellige meninger om dette, men jeg er ganske sikker på at de fleste ville vært enige med meg om dette. Min mening om cross-mopeder er det at de er den nest kuleste moped typen. Girmopeder (gjelder cross og racing) går man aldri lei av å kjøre. BTW: Det er mye større utvalg av cross-mopeder ;)

Anbefalinger: Derbi senda x-race, Derbi drd (pro), Yamaha DT, Rieju (rrx, rr, smx og smc), Aprilia sx, Motorhispania Furia.

 

Scooter - Scootere er mest brukt av feminister. Altså jenter. Hvis du som gutt kjører en scooter, så vil du nok høre at folk roper etter deg. Og det er som regel ikke alltid koselige ting. Har hørt flere folk ropt etter "guttescootister"; Homsetralle osv osv..

Scootere blir også VELDIG kjedelig å kjøre etter en stund.

Min mening om scootere er det at det ser helt tragisk ut med mindre du er jente.

Anbefaling: Yamaha Aerox.

 

Racing - Racing burde du kjøpe hvis du vil ha kjøreglede, kjørekomfort og sist men ikke minst; Ha den feteste mopeden i gata ;) Racing mopedene er de diggeste mopedene å kjøre etter min erfaring. Racing mopedene har bedre toppfart også hvis du trimmer den enn cross og scootere. Dette har noe med at racingmopedene har større forgasser og har bedre aerodynamikk. Min mening om racing-mopeder er at de ser kulest ut.

Anbefalinger: Yamaha TZR, Derbi GPR.

 

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om, så å komme her å si "Ok, hør her:" blir bare for dumt. Jeg tipper du er en 15-16åring som just har fått seg racing moped og tror du kan alt. Du skal være temmelig usikker på deg selv hvis du dropper scooter fordi andre kanskje kaller deg bøg en gang.

 

Dessuten så er tråden gammel, ser ikke hvorfor du postet i den.

 

Lol, vet at tråden er gammel.. Og har du ikke noe bedre å argumentere med at jeg sier "ok hør her" osv?.. Har dessuten ikke racing moped, jeg har en derbi senda x-race.. Nesten alle racing mopedene har større forgasser (opp til 18mm) mens cross mopedene har rundt 14mm... Det at racing mopedene har bedre aerodynamikk har jævlig mye å si hvis du har trim opp mot 120km/t osv... Og det jeg sa om scootere er faktisk ganske sant.. Og det jeg skrev ovenfor er basert på mine erfaringer..

Lenke til kommentar

Du lever vist i din egen lille boble..

 

Og dessuten; Tråden var igjen blitt gammel før du postet i den.

Derfor jeg skrev "Vet at tråden er gammel" + at det innlegget jeg la inn her for flere mnd siden var det første innlegget jeg la inn på forumet.. Så jeg sjekka ikke hvor gammelt det var.. Og igjen har du ikke noe mer å argumentere med?

 

Edit: Grunnen til at jeg postet her igjen er fordi jeg irriterer meg over folk som begynner å angripe en person som kommer med sin egen mening..

Endret av monstererdigg
Lenke til kommentar

The one and only.... Honda mt5! :new_woot: , enkel å skru på, starter altid og går som en klokke hele året. Hadde aldri noen store problemer med dem før jeg fikk meg bil lappen.

 

Henger meg på den :)

Hadde "storebroren" Honda MTX.

 

 

Veldi grei å skru på, og startet som oftest (untatt når det regnet, ikke sjangs til tider :p )

Måtte leve med 4 gir da.. :p

Uansett ser jeg ingen grunn til å kjøre en ny moped til 20-30 tusen.. Du får ingen erfaring ved å skru, og du skal jo selge den om 2 år og taper mye..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg vil anta at de som kjøper seg ny moped, kjøper den ikke for å skru. Eller? Behandler man mopeden pent så er det nødvendigvis ikke så mye man taper. Da har man også garanti/reklamasjonsrett, og ikke minst følelsen av å ha kjøpt noe nytt. :)

 

Det å skru er jo absolutt en fin bieffekt av å ha moped. Alle har godt av å få litt innsikt i det tekniske.

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at de som kjøper seg ny moped, kjøper den ikke for å skru. Eller? Behandler man mopeden pent så er det nødvendigvis ikke så mye man taper. Da har man også garanti/reklamasjonsrett, og ikke minst følelsen av å ha kjøpt noe nytt. :)

Jeg har en ny moped, men det betyr ikke at den ikke er til å skru på. Har gjort en del med den. Man behandler jo selfølgelig mopeden fint men litt skal den tåle. ;)

Er en god følelse av å kjøpe en ny sykkel. Suger jo at man taper mye, når jeg skal selge min kommer jeg til å tape rundt 15.000,- ca. Disse type syklene faller svært fort i pris når man skal selge, koster jo såpass mye. Men det er bare slikt man må regne med når man kjøper nytt. :)

Lenke til kommentar

syns det er så morsomt at folk skriver scooter er kjedelig å kjøre. er fordi dere har kjørt original eller MEGET mildt trimmet. da er det drittkjedelig. og hva er enda kjedeligere? original gir moped, men fleste har derimot kjørt trimmet gir moped og da er det gøy mens scooter er kjedelig.

 

kjører selv scooter med toppfart på 120, det er IKKE kjedelig. vrir jeg om gassen fult i lav fart letter framhjulet UTEN å dra i styre. er og mye mer behagelig å kjøre i stopp/start trafikk.

 

men alikevell, hadde jeg bodd litt utpå landet hadde jeg sikkert valgt gir moped med litt større hjul.

 

men er ikke å stikke under en stol at girkassen på gir moped er tragisk dårlig(am6) og kjører du derbi rister du ihjel :p

 

det er IKKE femi å kjøre scooter lenger heller, dem som sier det er gammeldagse og henger langt etter. faktisk er vell norge et av dem få landene som enda gidder holde på med gir mopeder. alle andre land er scooter MYYYYYE større.

 

siden du skal kjøpe brukt er det somregel mye tryggere å kjøpe scooter da dem SOMREGEL ikke er skrudd så mye på og tatt jalla løsninger. mens VELDIG mange gir mopeder har vært igjennom det med mindre du betaler dyrt. noe som allerede er skrudd mye på er veldig kjedelig å skru på(og eie).

Endret av Markelure
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...