vegge Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Jeg trenger en ny PC! Er så lei av å skru av min nåværende PC hver kveld. Den bråker nemlig for mye til at det går an å sove tilstrekkelig godt.. Derfor har jeg i hovedsak 2 valg; enten kjøpe Mac mini (som er bitteliten og tilnærmet lydløs) eller spikre sammen min egen barebone. Spørsmålet er egentlig om det er mulig å lage en "tilsvarende" maskin som Mac mini til samme prisen og med samme støynivå. Det er ikke sånn at jeg har tenkt til å konvertere helt til Mac. Kommer nok til å legge inn bl.a. Windows på den, men selve boksen synes jeg er genial. Ellers er bruken min typisk kontorarbeid/bilde/video, men ikke noe spilling.. Alternativ 1: Mac mini, 2,0GHz (link til apple.com) CPU: 2,0 GHz Intel Core 2 Duo Minne: 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300) HD: 120 GB S-ATA, 5400 rpm (alt: 160 GB) Optisk stasjon: 8x to-lags SuperDrive-stasjon (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW) Grafikk: Intel GMA 950 med 64 MB DDR2 SDRAM Diverse: 4 USB 2.0-porter, 1 FireWire 400-port, Gigabit Ethernet, trådløst (802.11g), Bluetooth osv. Størrelse (H x B x D): 5,08 x 16,51 x 16,51 cm Vekt: 1,31 kg Prisen for dette blir rett over 7000 kr (da med student/NTNU-rabatt) Alternativ 2: Bygge min egen SFF-barebone PC En slik boks koster vel 2-3000 kr!? Og så må man vel putte inn CPU, RAM, HD og en DVD-brenner kanskje.. Da ender man vel fort opp i 6-7000 kroner eller? Og jeg har en mistanke om at det blir vanskelig å unngå at den vil bråke litt.. Noen som har kommentarer til overnevnte? Personlig heller jeg for øyeblikket mest mot alternativ 1, men 7000 norske kroner er jo litt penger.. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Gå for Mac minien, den er ett kupp uansett hvordan du vrir og vender på det. Eneste minuset er vel mangel på skikkelig skjermkort, og mulighetene for å utvide senere, men det ville ikke jeg brydd meg så mye om. Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Skal du ha det stille så gå for MAC-mini. Du vil plages med å få en barabone stille. Men i en barabone vil du få større harddisk, bedre skjermkort.. Men hvis du bare bruker PC-en i dag til office, sørfing, film, musikk. Så vil MACen være ypperlig for deg. Endret 24. november 2007 av MoDzoNa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå