Gå til innhold

Problemer med lyd - skurring

Anbefalte innlegg

Hei der.

Sitter med en HP Pavilion dv5000 som jeg nettopp har fikset. Imidlertid så er det skurring i lyden når maskinen starter opp og når jeg prøver å spille musikk. Jeg har kjørt all verdens test programmer og clean programer. Ingenting nytter. Jeg har avinstallert lyddriverene og reinstallert dem. Har sjekket prosesser som går og kjørt spyware sjekk og antivirussjekk. Ingenting nytter. har vært inne på HP og oppdatert alt uten noen endring.

Lyd deler IRQ til skjermdriver, men dette er ikke noe jeg kan endre og burde ikke vært noe problem egentlig.

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres lyden "vrengt" ut, eller er det bare en masse små oppstopp i lydavspillingen?

Du kan i alle fall sjekke om det er noen equalizere påslått, enten i programmet du bruker for å spille av musikk eller i kontrollpanelet for lydkortet/lydkortdriverne.

Lenke til kommentar

Samme hvilket program. Prøver i winamp og windows media player. Musikken hakker mer og mer ettehvert. Er het merkelig. Nå driver jeg å skrur av så mange services som mulig for se om det er noe der.......ingen endring så langt:(

Finner heller ikke noe equalizer på Windows media player.

En ting til er at det hakker skikkelig ved oppstart.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Nei, moderne PC-er støtter PIO-modus for å ha en veldig enkel overføringsmodus å falle tilbake på dersom det oppstår problemer med Ultra DMA. Det skjer av og til at mine disker går i PIO-modus, og jeg tipper det er fordi det oppsto enten overføringsfeil eller lignende som fikk PC-en til å sette diskene i PIO-modus, som man også kan tenke på som en slags 'sikkermodus'. Da trenger jeg bare å sette de tilbake til Ultra DMA i Windows, så er alt i orden igjen.

Men PIO-modus er jo noe som hører til datamaskinens barndom og fungerer på en slik måte at den er direkte ugunstig på moderne datamaskiner, fordi den bl.a krever masse CPU-kraft og har høy prioritet slik at alt annet man kjører (f.eks med multitasking operativsystemer) hakker og at den er langt tregere enn Ultra DMA.

Har du prøvd å endre til "Ultra DMA if available" i Windows?

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Flott det ordnet seg! :)

Den siste, lille hakkinga kan komme av mange grunner, f.eks av equalizere/effekter som jeg sa tidligere, men ofte kan det komme av at lydbufferen er for liten. Du kan se i musikkavspillingsprogrammet ditt om du kan endre bufferstørrelsen for både dekoding (gjøres som oftest i de respektive dekoderne, f.eks MPEG lyddekoder for mp3er og Vorbis lyddekoder for OGG/Vorbis) og for lyd-APIet du bruker (f.eks DirectSound).

Lenke til kommentar

Har guttungen så det var ikke så mye jeg fikk sjekket på en stund:)

Skal sitte og la den spille litt for å se om ikke jeg er i mål. Noen ganger går det fint mens andre ganger så kommer det et hakk eller to. Er ikke mye men skal sjekke litt til og stille litt på bufferene.

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...