Gå til innhold

Post deres levetid på CD-er

Anbefalte innlegg

Kjøpte min første brenner i 1996. Siden den gang har det blitt brent en del CD-er av diverse merker. Problemet er at en del av disse CDene ikke fungerer lenger. Dette gjelder også for CD-er som gjerne bare er et par år gamle. Som oftest er de lesbare opp til ca 65-70% før problemene begynner.

Mitt spørsmål er derfor ... har dere opplevd det samme, og med hvilke merker.

(PS. jeg har ikke tatt med mediacodes på egne CD-er, dette kommer kanskje senere)

Alle CDene mine er minst et par år gamle og det kan derfor ha kommet nye "modeller" siden.

Merker som har dødd:

1. samsung - søppel

2. Eproformance - likeså

3. Sony - Skulle ha trodd disse var bedre.

4. Smartbuy - ikke et så veldig smart buy dessverre

Merker som lever i beste velgående

1. Plextor - TY ikke en eneste død plate

2. TDK - hovedsakelig 74min fungerer perfekt etter mange år

3. Tstore - på kanten, lever enda, men bare såvidt

4. Verbatim - Ingen dø enda

De fleste CDene er brent med plextor 8x, 24 eller 52x cdbrenner

Endret av gammalost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen plater fra Sony og Kodak som ble brent sommeren '99. Ingen feil med dem - leser på full hastighet, akkurat som om de var nybrente. Brent med en HP 8100i-modell (4x2x24x) om jeg husker rett.

Har også noen plater av merket Lead Data brent i samme periode. Disse er det litt bryderi med å få lest TOC'en på, men bortsett fra det fungerer de fint.

Lenke til kommentar

Jeg har samme erfaring som KAS med plater fra Sony. Kjøpte en Sony CD-brenner i 1998(ca2000kr), og den brente platene perfekt.

De platene jeg har fra den tiden er fremdeles lesbare, uten problemer. For min del tror jeg oppbevaring også har en del å si for holdbarheten, mine har vært oppbevart i romtemperatur og skygge hele tiden.

Kjøpte også en del Verbatim-plater fra Komplett(her i Bergen) i den tiden de hadde utsalg i butikker, og de også fungerer perfekt enda. :)

Endret av 9hdoksaet4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...