Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel astra-f og kam føler problem

Mekker`n

Anbefalte innlegg

Motor c18xe... standard 16v motor.

Byttet reg. reim på en sliken opel astra og et par dager etter det begynte motorlampa og lyse. Feilkode på ikke signal fra kam-føler, greit nok. Byttet kam-føleren. det hjalp ikke så jeg satt på en ny veiv føler også. Disse kan forvirre hverandre. det ble ikke bedre og motorlampa lyser fortsatt.

Tar opp igjen og sjekker timingen, den er ok.

Ringte så opel og fikk ikke hjelp. Ringte en gammel trofast opel entusiast kompis og han sa ombygningsats før jeg rakk og si motorkoden. Greit nok. Ringte opel igjen og bestilte denne "satsen". De visste hva jeg snakka om og jeg fikk delene rimelig fort.. hvorfor sa dem ikke det med en gang? idioter...

Etter og ha bygd om kam-føler(ny føler+ ledningsnett) slukker motorlampa helt til du ruser den over 3500 o/min. Da tenner lampa, men når gir den feil på uriktig signal, K92. Den går ikke pent på tomgang lenger. Detter ned mot 3-400 o/min før den henter seg inn igjen hele tiden. Rister mye og med et løst bikkje gitter i bilen bråker det mye! Motoren funker helt fint ellers og går som den skal.

Har ikke pelt av noen av kamdreva så de er ikke bytta om. De har ingen skader. Har rensa innsuget for koks. Kilen på veiva har ikke sklidd.

Hva skjer a?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Opel har en tildens til å vise feilkode på kam/veiv føler når motor ikke er i gang. Prøv blinkdiagnose med motoren i gang. Da har jeg opplevd å få ett annet resultat.

Detter ned mot 3-400 o/min før den henter seg inn igjen hele tiden. Rister mye og med et løst bikkje gitter i bilen bråker det mye! Motoren funker helt fint ellers og går som den skal.

Mål motstanden i kablene til tomgangs stiller, disse har en tildens til å knekke innvendig, i allefall på C20NE, C18NZ osv..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Motorlampe lyser over ca 4000 o/min kan være luftmassemåler. På min fikk jeg feilkode på lambdasensor da denne feilen oppstod.

Lenke til kommentar

Har hatt Vectra A, Astra G, og har en helt ny Vectra nå, og alle har eller har hatt problemer med elektronikken. Man skifter følerene, så kommer det nye feil, og sånn har det holdt på lenge. Vectra A var mest ekstrem, der skiftet vi til slutt ledningsnett, og problemet forsvant.. I 2 år. Så var det tilbake igjen. Lyser for motorlys, bytter føler, så forsvinner det, for og komme tilbake på en annen føler. Akkurat som på de andre bilene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Slike eksempler vil du kunne finne på alle bilmerker, men det er selvsagt veldig irriterende for deg at dette skjer gang etter gang.

Vi har 2 Astra G, en 1999 og en 2000. 1999-modellen har skiftet interiørsensor for fabrikkmontert alarm (ca 60' km), luftmasseføler (ca 90' km) og tomgangsregulator (ca 115' km), 2000-modellen har gått feilfritt over 200' nå.

Totalt sett oppleves ikke Opel som dårligere enn andre merker vi har hatt (Ford, VW, SAAB, Peugeot, Fiat). I tillegg er vi veldig fornøyd med merkeverstedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...