The_KaZe Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Dette er en appell som sitter inne med kunnskaper man ikke får over natta. Følger hele tiden med på nyheter innenfor hardware, men alt blir ikke så nyansert når man selv skal gå til innkjøp av en ny maskin. PC-en jeg sitter med i dag har jeg allerede fått tilbud på, og regner med å godta det. Da jeg for ca. tre år siden (pluss/minus) kjøpte maskinen og bygde selv var den en kraftpakke, men i det siste har spill og flere programmer begynt å ta tragisk lang tid. Har derfor tenkt til å investere (finnes vel ikke et slikt begrep når det gjelder datakomponenter lenger) i en pc som holder i alle fall tre år til, gjerne lenger, enda det skal godt la seg gjør i dag. Dette er PC-en min pr. idag - Og dette er mitt foreløpige oppsett av en ny PC (u/ skjerm fordi jeg venter på HW.no sin anmeldelse av 24'' LCD skjermer. Uten tastatur, mus, OS, og div. småting som jeg allerede har). Ting som jeg har ofret flere timer, dager og uker med tenking på står i topp-, og bunnteksten i den siste handlevognen. (Dere får unnskylde rotet i topp-, og bunntekst, tekstformateringen der fungere bare ikke) Legger til at valget av PSU begrunnes med at jeg kommer til å investere i et makent skjermkort, enda to like minnemoduler + mulighet for flere harddisker og kjøling. PS: Jeg har prøvd å sette dB nivået i fokus, da maskinen jeg har nå høres <stygt ord> ut. Setter pris på om dersom dere kommer med forslag til endring uten de altfor store prishoppene, ofrer en tanke på dB-nivået. Har til nå hatt en tommelregel på maks 30dB ved normalt bruk (ikke de mest krevende oppgavene), samt prisen som ikke skal overstige 20.000,- inkl. mva og frakt (Tenkte å gå til innkjøp av en skjerm i løpet av de følgende ukene etter kjøpet). Så har dere noen kommentarer til oppsettene er jeg meget takknemlig, håper derfor på mange fornuftige svar! PPS: Dette oppsettet har jeg brukt delvis lang tid på, og endret/oppdatert det ettersom forumtråder både her på HW.no og div. andre anerkjente nettsteder har delt sine erfaringer. Har også vært i kontakt med flere for spesifikasjoner leverandører. Som avslutning på innlegget mitt vil jeg presisere at dette er et foreløpig oppsett. Dersom rykteflommen ang. DX 10.1 som Microsoft nevnte på SIGGRAPH stemmer. Må man jo da i løpet av første kvartal 2008 oppgradere igjen om man skal henge med de neste årene innenfor spillfronten. Derfor kan det være fornuftig å holde ut litt til. Mvh, Eirik Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Da jeg for ca. tre år siden kjøpte maskinen og bygde selv var den en kraftpakke, men i det siste har spill og flere programmer begynt å ta tragisk lang tid. Har derfor tenkt til å investere i en pc som holder i alle fall tre år til, gjerne lenger, enda det skal godt la seg gjør i dag. Legger til at valget av PSU begrunnes med at jeg kommer til å investere i et makent skjermkort, enda to like minnemoduler + mulighet for flere harddisker og kjøling. Dersom rykteflommen ang. DX 10.1 stemmer, må man jo da i løpet av første kvartal 2008 oppgradere igjen om man skal henge med de neste årene innenfor spillfronten. Derfor kan det være fornuftig å holde ut litt til. Mvh, Eirik 9646919[/snapback] Først et lite utdrag fra saken Håvard Røste skrev om DX10.1 - For å dra nytte av DX 10.1-funksjonene trengs hardware-støtte. De første skjermkortene med hardware-støtte for DX 10.1 ventes til neste år. Naturlig nok, da DX 10.1 heller ikke kommer før til neste år. Og selv når den tid kommer vil trolig de færreste spill dra nytte av teknologien. Med andre ord innebærer ikke DirectX 10.1 at ditt nyinnkjøpte DX10-kort plutselig blir umoderne over natta, og uansett ikke på en god stund enda. Det første du kan slå fra deg er å kjøpe en maskin som holder i 3 år til. Eller det er vel en sannhet med modifikasjoner. Det kommer hele tiden ny maskinvare (ergo holder den ikke i 3 år til sånn sett), men det betyr ikke (slik mange later til å føle det) at maskinen din plutselig blir helt ubrukelig. Med mindre du vil være "den tøffeste gutten i klassen" og ha det aller beste systemet til enhver tid Hvis du er skremt av at din gamle kraftpakke sliter med å holde følge i dag, så tror jeg ikke du skal forvente samme rivende utviklingen de neste 2-3 årene (blir jeg slått i hodet her nå?? ) som i tillegg kommer til å slå knock-out på et system i den prisklassen du opererer i. Den største påkjenning en pc kan bli utsatt for er spill. Det vil si at du i lang tid vil klare å løse alle andre oppgaver med den maskinen du planlegger her. Det eneste du dermed trenger å passe på når du nå kjøper, er at det går an å bytte ut komponenter når den tid kommer. Og det gjør det helt sikkert med det prosjektet du holder på med. Det er også alt du kan gjøre for å hele tiden være oppdatert på datafronten. Du er i en litt høyere prisklasse enn det jeg vanligvis strekker meg til, så selve hardwaren og hva som er den aller beste løsningen for deg, må noen andre ta seg av. Som du selv avslutter med; "i løpet av første kvartal 2008 oppgradere igjen om man skal henge med de neste årene innenfor spillfronten. Derfor kan det være fornuftig å holde ut litt til." Hvis man skal tenke sånn hver gang det kommer en nyhet på datafronten så kan du like godt vente til 2010. Tok du den? La oss si du bruker 20-25.000,- på en maskin i neste uke. Du er da helt oppe og snuser på kategorien "extreme-gamer". Om ett år kommer det da en prosessor og et skjermkort som er ekstremt mye bedre enn det du kjøper nå. Og kanskje må du da også bytte minne og/eller hovedkort. Jeg vil tro det kommer til å koste mer enn du vil bruke så kort tid etter du har brukt nesten 25.000,-. Med andre ord vil du da automatisk vente noen mnd (et halvt år?) før prisen er akseptabel og du bytter ut. Bare med det argumentet har du "kjøpt deg" 18 måneder. Dette var sikkert en hel haug av selvfølgeligheter, men av og til føler jeg folk stresser altfor mye med det å tenke langsiktig og hele tiden ha det aller groveste utstyret. Det går rett og slett ikke an for oss med en normal lommebok. Når det er sagt så er vel du en av de som ligger best an på det området med tanke på prisen du legger opp til Lykke til med investeringen iallfall, og vær ikke i tvil om at du kommer til å bli fornøyd med et oppsett på 20.000 ++! Endret 6. oktober 2007 av cheeba33 Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Prøvd og holde det så billig som mulig. Uten at det går utover ytlesen. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=56223 Abit p-35 veldig bra pris. Det var så vidt asus p5k delux greide og slå det på oc. http://www.techspot.com/article/61-intel-p...rboard-roundup/ Får du G0 på q6600. Kan du nok kjøre 3.6ghz. Runt 3.2-3.4ghz for 24/7 Minnet er utrolig billig. Vil nok ikke OC så bra på 4GB. Men 1:1 kan du klokke 9x400=3.6ghz Før minnet må over 800mzh. Corsair 550 drar dette greit. Karakter 9.5 av jonny guru. http://www.jonnyguru.com/review_details.php?id=135 Skjemkort ja bare rått. http://www.guru3d.com/article/Videocards/428/2 Ja vil si dette er mere for 15k. Her er også en 24" med i prisen. Endret 6. oktober 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
The_KaZe Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2007 Takker for svarene så langt! Har noen kommentarer til det SNIPPSAT skrev: Prøvd og holde det så billig som mulig.Uten at det går utover ytlesen. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=56223 Abit p-35 veldig bra pris. Det var så vidt asus p5k delux greide og slå det på oc. http://www.techspot.com/article/61-intel-p...rboard-roundup/ Får du G0 på q6600. Kan du nok kjøre 3.6ghz. Runt 3.2-3.4ghz for 24/7 Minnet er utrolig billig. Vil nok ikke OC så bra på 4GB. Men 1:1 kan du klokke 9x400=3.6ghz Før minnet må over 800mzh. Corsair 550 drar dette greit. Karakter 9.5 av jonny guru. http://www.jonnyguru.com/review_details.php?id=135 Skjemkort ja bare rått. http://www.guru3d.com/article/Videocards/428/2 Ja vil si dette er mere for 15k. Her er også en 24" med i prisen. 9647099[/snapback] - Jeg ser gjerne at hovedkortet har 2x PCIe x16 (x16 SLI), da jeg antakeligvis kommer til å investere i et makent kort når støtten for SLI er ordentlig etablert. Chipsetkjølinga bør også være en passiv løsning med heatsinks. Flott at du foreslo et (betraktelig) billigere hovedkort enn Asus Blitz Extreme kortet. Når det gjelder andre spesifikasjoner er det ikke stort som jeg kommer på, SATA, USB, 4x minneplasser med 8GB maks er jo vanskelig å komme utenom pr. i dag. - Skjermkortet du har lagt ved er som mange sier; nVidias flaggskip, enda et overklokket GTX kort (tenker på eVGA kortet jeg har i oppsettet) ligger på samme ytelse. Er heller ikke sikker på hvor mye jeg vinner på å kjøpe et ultra kort fremfor et gtx kort. (Vet meget godt at eVGA kortet jeg har i handlevogna ligger på ultra-pris, men som sagt er jeg ikke sikker på om det er verdt det.) Lurer derfor om det vil lønne seg å kjøpe et ultra kort fremfor et gtx kort, og i så fall hvilket? - Når det først er pris vi snakker om, ville det ikke være fordelaktig å kjøpe 2x 500gb disker fra Samsung (Samsung SpinPoint T166 500GB S-ATA)? Er klar over at to disker støyer og varmer mer enn èn, men du får jo trossalt 1TB. - Ser også du har byttet ut OCZ (4gb) minnet med GeIL (2gb). Holder her også en knapp på 2x 2048mb minnemoduler slik at jeg har mulighet til å investere i enda to minnemoduler for å oppnå 8gb ram. Når det gjelder merket så hadde jeg GeIL black dragon 4gb i handlevogna før jeg ringte rundt til de forskjellige nettstedene, og hørte leveringstida. Dersom noen har tips ang. minne, om jeg burde starte på 4gb eller kjøpe en minnemodul på 2gb med lav CAS-latency, så setter jeg pris på dette. Til Cheeba33: Skjønner at det vil ta mye lengre tid enn frem til lanseringsdatoen av DX10.1, før det vil bli aktivt brukt av spilldesignere. Bør da være trygt å kjøpe et DX10 kort. Jeg la lista litt høyt, da jeg sa "en maskin som holder tre år til", det forstod jeg kort tid etter jeg skrev innlegget. Det jeg heller mente, var en maskin som ikke trenger og oppgraderes med hovedkort, psu, og minne. Jeg skrev også at PC-en jeg bruker nå i det siste har begynt å tape ansikt. Med dette mener jeg at: Det kort tid etter kjøpet av denne maskinen kom spill som jeg absolutt ikke kunne spille på maks innstillinger, men at jeg gradvis senket kravene og kjørte de problemfritt. Det er vel en lignende situasjon jeg er ute etter nå også. Problemet nå er jo at selv på de laveste innstillingene opplever jeg dårlig prestasjon. Derfor vil jeg oppgradere. Innser også at som en følge av at man må oppgradere komponenter med jevnlige mellomrom, er prisklassen på 20.000-25.000 latterlig dersom man ikke tjener godt fra før av. Bestemmer meg derfor for å prøve meg i arbeiderprisklassen på rundt 15.000,- inkl. monitor. Kravet er fremdeles: En støysvak PC, en Allsidig PC, og en PC med oppgraderingsmuligheter til rundt 15.000,- evt. m/ skjerm. (Grunnen til at jeg har hengt meg opp i dette med at PC-en skal kunne ha fremtidsutsikter er at ca. én mnd. etter det forrige pc-kjøpet (som var basert på AGP) kom PCIe x16 på banen, og jeg befant meg fra da av i et hjørne uten utsikt. Med tanke på overklokking er jeg ikke så begeistret for det og ser heller at dere ser på ut-av-esken ytelsen. På toppen av det hele kommer spørsmålet om jeg trenger å endre PSU (dersom dere tipser om andre deler), og hvor mye støy det vil bli. På forhånd takk! Mvh, Eirik Lenke til kommentar
Pest^N Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Mine kommentarer til oppsettet: Strømforsyning Du bør kjøpe deg en strømforsyning som du vet kommer til å holde med tanke på ditt nye oppsett om 2-3 år også slik at du slipper å investere i dette på nytt. Her ville jeg gått for kvalitet, høy effektivitet og mange watt. Merkene jeg vil anbefale her er Seasonic, Enermax (Alienware bruker dette), Corsair eller Fortron Source. Kjenner ikke OCZ noe særlig her, men mulig den PSU'en du har valgt er svært bra. Siden du planlegger SLI ville jeg ikke gått for mindre enn 800 Watt uansett. Skjermkort Her hadde jeg uten tvil gått for en Club 3D versjon av Geforce 8800GTX. For så å klokket den opp. Denne koster tusenlappen mindre. Eventuellt gått for ett billig 8800GTS kort, klokket det opp, i påvente av det nye flaggskipet til Nvidia. (8800 serien har jo vært ute over ett år nå). Her er det vel usikkert hvordan dette blir i SLI, og hvordan det eventuellt blir i SLI på P35 hovedkortet, og hvordan det eventuellt blir i SLI i PCI-e 1.0 spor. Gå for et enkelt 8800GTS eller GTX kort og vent på flaggskipet du. Det blir jo også spennnende å se hva ATI klarer å komme opp med her. Godt mulig du kan kjøpe deg to HD 2900X2X kort i januar/februar slik at du får quad-gpu. Kabinett Gå heller for en Antec P182. (Les review på silentpcreview.com). Er du sikker på at disse kabinettene er ok for SLI? Hovedkort Jeg ville nok holdt meg unna Asus basert på P35 brikkesettet ihvertfall. De har hatt mye problemer med kortene sine, spesiellt P5K serien. Hva med ett Gigabyte P35-DQ6 kort? Eller X38-DQ6 med PCI-e 2.0 støtte? Er du garantert SLI støtte siden med disse kortene siden det ikke er Nvidia brikkesett? De støtter jo bare Crossfire nå. Tror du Nvidia sine proprietære drivere vil åpne opp for SLI på andre brikkesett enn sine egne? (Mulig jeg er litt uoppdatert her hvis det motsatte er tilfelle). CPU kjøleren Dette er uten tvil det beste valget. Du vil nok enkelt få en Q6600 G0 opp i 3,6 GHz. Gå for en papst vifte til denne. Harddisk Samsung? Nei nei, gå for Western Digital eller Seagate. RAM Avhengig av hvilket hovedkort du velger. Leverandørene har lister over anbefalte RAM-brikker på hjemmesidene sine. Det har også RAM-leverandørene. Jeg vil nok tro at PC6400 med Cas 4 er det beste valget her. (Jeg har best erfaring med Corsair da, men tror ikke de har Cas 4 på 2x2048 brikker enda...) Ehh... jeg har hørt om SLI-sertifiserte RAM brikker, men vet ikke om dette egentlig er nødvendig. Uff, kanskje jeg bare gjorde deg forvirra nå... jeg er forvirra selv med tanke på pc-kjøp så du bør kanskje bare ignorere denne posten :!: :!: :!: Selv velger jeg å vente til november/desember. Jeg har samme CPU som deg forresten Endret 6. oktober 2007 av Pestilence Lenke til kommentar
The_KaZe Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Takk for kommentarene Pestilence! Nå har jeg tatt alt dere har sagt i den store tankeboksen, og har kommet frem til dette oppsettet Minnemodulene er valgt som følge av eVGA's anbefalinger av produsenter. Er det noen som råder meg til noe annet, fraråder meg fra noe? Valgte en såpass kraftig PSU med tanke på SLI i fremtiden + evt. flere harddisker. Etter å ha brukt PSU kalkulatoren endte jeg på 600w blankt, og da er dette uten SLI. Altså regner jeg 250w i margin for enda et skjermkort til SLI siden. På forhånd takk! Mvh, Eirik Endret 6. oktober 2007 av The_KaZe Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Så bra ut det oppsettet der. Eneste jeg vil plukke på er at 4 GB ram er litt bortkastet med mindre du kjører et 64 bits operativsystem (som f eks Windows XP-64), da den "vanlige" 32 bits varianten normalt sett ikke kan bruke mer enn 3-3,2 GB av dette. Ellers så det som sagt meget brukbart ut. Lenke til kommentar
The_KaZe Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2007 Takker for svar Raven_Heart! Så bra ut det oppsettet der. Eneste jeg vil plukke på er at 4 GB ram er litt bortkastet med mindre du kjører et 64 bits operativsystem (som f eks Windows XP-64), da den "vanlige" 32 bits varianten normalt sett ikke kan bruke mer enn 3-3,2 GB av dette. Ellers så det som sagt meget brukbart ut. 9649885[/snapback] Kommer naturligvis til å investere i Vista Ultimate 64-bit versjonen. Er vel bare å kaste seg inn i Vista-helvete før det er for sent. Takk for all hjelp, da gjenstår det bare at nettstedene får de forskjellige delene inn på lager! Mvh, Eirik Lenke til kommentar
Pest^N Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Er det noen som råder meg til noe annet, fraråder meg fra noe? Dette så meget bra ut. Det eneste jeg fraråder deg fra er å kjøre 4 x 1GB minnebrikker. Mange som har hatt problemer med 4 stk brikker på hovedkort generellt. Gå heller for 2 x 2GB brikker hvis du først skal ha 4 GB RAM. Endret 6. oktober 2007 av Pestilence Lenke til kommentar
tOREEE Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Bare så det er sagt, 8800ULTRA-kjøleren er en god del bedre enn GTX sin når det gjelder kjøling, og ikke minst viftestøy som du selv snakker om her.. Lenke til kommentar
Eirikii Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Her er et oppsett jeg lurer på om jeg skal gå for... Noe slik du kunne tenkt deg? . Prøvd å balansere det sånn passe... Kanskje gå for vanlig p5k isteden, så du kan oppgradere til 2 skjermkort senere, men personlig så foretrekker jeg å oppgradere hele skjemkortet... Endret 7. oktober 2007 av Eirikii Lenke til kommentar
The_KaZe Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Takk for forslaget Eirikii, men føler meg mer tilfreds med komponentene jeg har valgt ut! Da tror jeg oppsettet begynner å nærme seg mitt endelige mål. Har dessverre et par spørsmål vedr. komponentene: For det første, er det overkill med den PSU'en jeg har valgt? Merk at jeg skal ha mulighet til å kjøre SLI og enda en SATA disk samt. en lik minnemodul ved en senere anledning Og for det andre, er den CPU-kjøleren jeg har satt opp overkill dersom jeg egentlig ikke er interessert i å overklokke? Merk at støynivået er det som kommer først, dernest kjøleevnen (skal naturligvis ikke grille CPU'en) Til slutt, er Samsung diskene virkelig de mest støysvake harddiskene? Merk at kabinettet er av type Antec P182b med støyreduserende skumgummi Her er oppsettet PS: dB > Kraftig kjøling Mvh, Eirik Endret 11. oktober 2007 av The_KaZe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå