Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rettigheter på skolenett

Anbefalte innlegg

Heio!

Nå i høst byttet jeg skole og fikk møte med det trådløse elevnettet skolen tilbyr. Elever har ikke underskrevet noe ang hva skolenettet skal brukes til og hva som er blokkert og ikke av innhold fra nettet. Er derfor nyskjerrig på hvilken rett skolen har til å blokkere alt innhold de ikke syns er passende, og hvilke rettigheter skolen har til å blokkere porter og sette inn ordfilter en rekke ting uten å være i samtykke med elever og muligens andre folk på skolen.

Det har gått litt over grensa etter min mening med ordfilteret, hvor jeg ikke engang får sjekket g-mailen min. Hotmail og andre mail-tjenester går fint. Dette har noe med port 443 fikk jeg på feilmelding i Opera browseren (snodig..) Har prøvd å nå data-administrasjonen, men det blir vel etter høstferien.

Har lest noen steder ang hva som er ulovlig og ikke med trådløse nett osv. Husker ikke i farta kilden, men om noen har noe å kommentere er det flott :) Har enkelte ganger hatt behov for å konfigurere serveren hjemme via skolen gjennom SSH, noe som er temmelig knotete slik ting er nå.

Noe helt annet:

Finnes det noe som en nettleser som "kryptere" innholdet som går ut/inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal ikke eieren av et nettverk bestemme hvordan det skal brukes..? Hvem skal pålegge skolen å tillate deg å SSH-e hjem? Kunne egentlig skrevet masse god argumentasjon mot innlegget ditt, men det er så åpenlyst hvorfor du ikke har noe å fare med at jeg ikke orker å kaste bort tiden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...