Gå til innhold

canon 2x vs. sigma 2x


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ville valgt den konverteren som er av samme merke som objektivet ditt.

 

Tom

9646500[/snapback]

grunnet?

 

noen som har prøvd begge omhverandre?

9646513[/snapback]

Det er en gammel tommelfinger regel som har ekistert så lenge har fotografert...

Tror årsaken er at når konstruktoren er den samme for begge deler, så kan konverteren designes til å passe bedre sammen med produsentens egne objektiver.

 

De som faktisk har konvertere, kan sikkert utdype/bekrefte/avkrefte dette.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det er riktig som Tom sier at man helst skal bruke samme merke som objektiv og konverter, men jeg tror likevel at det har blitt litt mer likegyldig de siste årene.

 

For det første, hvilket objektiv skal du bruke det på? Det er vesentlig i denne sammenhengen, og ved din problemstilling.

 

For det andre, har du sjekket kompatibiliteten med Canons konverter? Det har seg nemlig sånn at den kun er kompatibel med et utvalg av Canons objektivet - de fleste i dyrere klasse. Sigmas konverter skal støtte flere ulike objektiver.

 

For det tredje - god natt. :)

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt den konverteren som er av samme merke som objektivet ditt.

 

Tom

9646500[/snapback]

grunnet?

 

noen som har prøvd begge omhverandre?

9646513[/snapback]

Det er en gammel tommelfinger regel som har ekistert så lenge har fotografert...

Tror årsaken er at når konstruktoren er den samme for begge deler, så kan konverteren designes til å passe bedre sammen med produsentens egne objektiver.

 

De som faktisk har konvertere, kan sikkert utdype/bekrefte/avkrefte dette.

 

Tom

9646543[/snapback]

 

Stemmer ikke alltid. Eksempelvis passer ikke min Canon 80-200 f/2.8 med Canon's convertere. Derimot passer Kenko. Når det gjelder EF-S objektiver passer vel ingen ting - heller ikke Canon....

Lenke til kommentar

Og i tillegg er det kun svært få objektiver som ikke merkverdig mister i bildekvalitet.

 

Eneste (som jeg har hørt om) som ikke optisk sett faller i kvalitet er 300/2.8 og evt. 70-200/2.8 IS.

 

Så med mindre du har et høykvalitets-objektiv, råder jeg deg til å bruke en annen konverter. Man får de fra 1,4 til 1,7x :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...