jvc1986 Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Hei! Har akkurat kjøpt en Dlink 380T ADSL2 modem fra Komplett. Så lenge jeg kopler meg opp via bridge mode (altså at PC-en ringer opp internett) virker alt fint. Hvis jeg ber modemet ringe opp og dele ut ip adresser til maskiner tilkoplet via en switch så deler den ut jalla adresser slik som 89.90.204.131 med samme adressen som gateway, selv om jeg har satt opp DHCP pool til 192.169.1.2 - 192.168.1.100. Nettverksmaske 255.255.255.255 DHCP server adressen stemmer (eneste som gjør) den står som 192.168.1.1 DNS servere står som 193.213.112.4 Merkelig nok virker internett med denne adressen hvis jeg kopler PC-en rett i modemet (utenom switchen) og jeg skriver denne meldingen med denne adressen. Jeg har prøvd å resette til factory default, lagt inn firmware (som var samme som den som lå der). Trenger desperat noen tips! Jeg får alt til å virke greit hvis jeg kopler modemet opp via min trådløse router slik at den trådløse ringer opp modemet som da står i bridge mode, men av en eller annen grunn blir hastigheten (egentlig 12Mbps) strupet ned til 2-3 Mpbs når trafikken går gjennom routeren, derfor vil jeg helst slippe å bruke den. Er forøvrig en gammel SMC 2804 (en av de første G trådløse routerne. Hastigheten gjelder for KABLET nett, da jeg for tiden ikke har noen maskiner med trådløs tilkopling tilgjengelig. Endret 5. oktober 2007 av jvc1986 Lenke til kommentar
Konge Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Sitter du nede i frankrike siden du oppgir en ipadresse for t-online france DNS serveren du oppgir er Telenor sin men vil det si at det er Telenor som er din ISP ? DHCP serveren din stemmer nok den for det er modemet ditt sin interne adresse og selv om du sier "Hvis jeg ber modemet ringe opp og dele ut ip adresser til maskiner tilkoplet via en switch så deler den ut jalla adresser" og du faktisk har internettforbindelse så er det Telenor sin DHCP server som deler ut den "jalla" adrssen du oppgir til å ligge i Frankrike noe som selvfølgelig ikke stemmer . Hvorfor du ikke får internett på mere enn en pc er vel enkelt nok forklart med at Telenor ikke deler ut mere enn den ene adressen men du burde selvfølgelig også få nettforbindelse gjennom switchen . Jeg har ett slikt modem selv men siden du ikke ønsker å kjøre den routeren din bak så hadde jeg nok latt modemet til å stå for både autentisering og dhcp pool . Men da får du ikke kjøre bridge mode noe du nå gjør . Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Hvis jeg kjører routeren i ppoe modus så virker ingen av pc'ne som er tilkoplet, den deler da ut sine jalla adresser som ikke virker fordi alle maskinen på nettverket får samme adresse.. selv om jeg setter ip manuelt og slår av dhcp virker det ikke i ppoe modus:/ Kan også legge til at når jeg kjører i bridge modus og ringer opp via pc så virker ikke vg.no, jeg får pinget den og får svar, men kommer ikke inn med verken ip adressen eller vg.no. Har Telenor ja, adsl2 Endret 6. oktober 2007 av jvc1986 Lenke til kommentar
Konge Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Du er helt sikker på at modemet ellers er satt opp korrekt for å fungere mot Telenor . Jeg ser du skriver du får dårlige hastigheter . Hvorfor skal du sette ipadresser manuelt på ett modem som ikke har NAT eller misforstår jeg . Routeren din gammel eller grå som den er må selv i hvilket som helst mode settes opp korrekt . Om vi forholder oss til bridge mode så skal modemet settes opp med de data Telenor trenger på VPI/VCI o.s.v . Routeren skal da settes opp med PPPoE og her bruker nok Telenor som alle de andre Dynamic på adresse moden sin , videre må man huske at den eskterne routeren gjerne sitter i en annen range enn det modemet 192.168.1.1 og da vil man kanskje sette routeren sin til 192.168.0.1 eller hva. Man må også fylle inn den nødvendig DNS adressene på sin egen router da modemet ikke lenger skal inneholde denne informasjonene . Om nå modemet ikke er satt i bridge skal f.eks routeren nødvendigvis vite at DNS er modemets ip og ikke ISP sin adresse form da vil modemet vite hvilke dnstjenere man ønsker å bruke . Om du ringer opp via pc`n din og ikke får kontakt hva sier det deg ? Har pc`n din fått den nødvendig info , har du slettet tempfiler og flusha dns siden det er mange ting som kan gjøre at enkelte sider ikke funker . "Jallaadresser" betyr at noen fra jalla har ikke gjort jobben sin og du kjenner vel ikke noe derfra du ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå