Lilac1 Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Hei, har et problem jeg håper dere kan hjelpe meg med. Etter å ha montert PC-en i et nytt kabinett, får jeg ikke opp post engang. Alle komponenter på hovedkortet får strøm, og statuslampen er grønn (P5N-E, SLI) Stort sett er det ikke mer å si, alle deler er forholdsvis nye, strømforsyning er av høy kvalitet, og alle kabler sitter der de skal. Spørsmålet er som følger: Kan det være noe galt med prosessoren, ikke nødvendigvis hovedkortet, eller ville jeg bootet til post uansett om sokkelen hadde vært tom? Håper på svar:) *LØST* Defekt HK. Endret 12. oktober 2007 av Lilac1 Lenke til kommentar
Decoy^ Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Har hittil ikke opplevd en død CPU faktisk, har fått et intrykk av at det er slikt som skjer i all hovedsak med overklokkere... Men har opplevd å prøve å starte et hovedkort som ikke støttet Merom-kjernen, med en Merom-CPU. Ingen post, intet liv, men heller ingen pip/feilmeldinger. Monterte en Yonah-CPU, oppdaterte til BIOS som støttet Merom og prøvde på nytt. Alt fungerte som det skulle. Så svaret er vel, tja... Maskinen kan nekte å boote hvis CPU ikke virker, men det er også et ganske sjeldent problem med en ny CPU som er riktig montert. Tar det for gitt at strømforsyningen virker, slik du beskriver det? Altså at viftene i strømforsyningen, på CPU og evt. skjermkort eller kabinett, starter? Får du signal på skjermen? Grønt statuslys, ikke gult. Ikke feilmeldinger av typen "No signal"? Prøvd å koble fra alt som ikke er viktig? Start med bare hovedkort med RAM og CPU, eventuelt skjermkort. Hvis det virker, plugg ting i til det ikke gjør det... Fikle, ta ut RAM og CPU, blås støv og sett tilbake. Flytt PCI/PCI-e kort til andre spor enn de står i, etc. Du får se hva du får ut av eliminasjonsprosessen... Lenke til kommentar
Foxhound Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Hele greia startet med at vi flyttet alt av komponenter over ifra et kabinett til et nytt og bedre kabinett. Installerte ny kjøler og plugga i og starta opp, men der var det svart gitt. Vi saumfarte hele kabinettet, alt har strøm og er kobla rikig. Alt av vifter starter opp og alt ser ut som det er helt normalt. Men den står liksom bare der og går. Skjermen slår seg ikke på og den booter ikke eller viser noen tegn til liv bortsett fra viftene som går. Veldig frustrerende for å si det mildt. ;/ Edit: Og ja vi har sjekka at skjermen er kobla i! Endret 6. oktober 2007 av Foxhound Lenke til kommentar
Foxhound Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Liten oppdatering: Dro ut CPU'n og testa den i en annen PC og den funka fint der. Starta opp uten noen problemer. Så da vil det vel egentlig si at det kun er hovedkortet igjen som er problemet da? Ram, PSU, GPU, CPU er alle utelukket. Hadde ikke forventet at et defekt hovedkort skulle resultere i svart skjerm da, fordeler jo alt av strøm til kompoentene. Også rare greier at et hovedkort ikke skulle tåle å flytte til nytt kabinett. Trodde de tålte LITT da. Lenke til kommentar
Rootin Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hei. Har vært borti litt av hvert med dataer den tid jeg har jobbet med dataservice. En ting du kan prøve er å resete bios til fabrikkinnstillinger. Hvordan dette gjøres kan du lese i manualen for hovedkortet. En annen ting du først skal prøve, er å ta ut hovedkortbatteriet, la det stå ute i 30 sekunder før du setter det inn igjen. Kan tenkes problemet løser seg. En kamerat av meg kjøpte en heftig gamingpc som han skulle montere selv. Da pc`en ikke ville starte kontaktet han meg. Pc`en nektet kun å starte når skjermkortet var i maskinen, og skjermkortet var da helt nytt. Bios ble da resetet, og maskinen kom fint igang. Du kan også prøve en annen prosessor i hovedkortet. Om du får maskinen i gang ville jeg oppgradert til siste bios, som kanskje løser konflikt med den aktuelle cpu. Du sier at du har prøvd cpu på et annet hovedkort, og at denne virker. Fint det, men har du sjekket status for andre deler på samme måte? Kan jo tenkes at en minnebrikke er gåen. Og det kan hende at det nye hovedkortet trenger en biosoppdatering for å jobbe fint med de nye minnebrikkene dine. Håper det løser seg Lenke til kommentar
Rootin Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hei igjen. Så først nå at delene hadde virket fint før du byttet de over til et annet kabinett. Jeg holder fremdeles en knapp på å resette systembios, da skjermkort og det meste annet har vært ute av hk under flyttingen. En annen ting du skal sjekke, er hvordan hovedkortet ligger i kabinettet. Sporene (stolpene) i kabinettet for skruene som fester hovedkortet vil skape et problem om de har en annen posisjon enn på det andre kabinettet. De (stolpene) kan kanskje ha ett eller flere punkter som har kontakt på baksiden av hovedkortet. I verste fall vil dette kunne ødelegge hk. Sjekk om det ligger noen løse skruer der også. Om dette er årsaken får du bare krysse fingrene for at hovedkortet enda fungerer... Lenke til kommentar
tebjune Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Edit: Og ja vi har sjekka at skjermen er kobla i! 9646963[/snapback] Har du sjekka noe så enkelt som en annen skjerm? Hadde ganske likt problem for en stund tilbake. Alt startet, men skjermen forble svart... Prøvde en annen skjerm, som jeg viste virket. Og da ble det bilde igjen. Var panelet på LCD skjermen som hadde sluttet å virke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå