badeanden Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 jeg har hørt at viss vi har en gammal moped så har vi lov til å kjøre i 60kmt, eller er det 45 for alle uansett årstall? Ja, det er en spesiell type moped som går i 60 som er lov til å kjøre i 60 med fortsatt. Siste av de ble vel produsert i 1996 eller noe. Husker ikke hva den het, men det skal sies at det er en av de beste mopedene som er laget med tanke på at de kan kjøre flere 10 talls 1000 km. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Fartsgrensen på 45km\t ble innført sammen med EØS avtalen som trådde i kraft 1. januar 1994. Gamlere mopeder enn dette kan dermed kjøre i 60km\t Ingen regler har tilbakevirkende kraft, og eieren har ansvar for at mopeden går så fort som den kan\ kunne i følge reglene når den ble registrert. Usikker kilde Jeg peiste selv på i 60-70KM\t med en bråkebøtte av en TSX i min tid. Heter ikke gamlere ,men eldere . Du kan ta en telefon til vegvesenet / politi å spørre Haha. Når man først skal kverulere på skrivefeil her inne, så kan man i hvert fall komme med det riktige ordet. :!: Det heter eldre. Det er like feil å skrive eldere som gamlere.. Det er nok korrekt det MailMan13 skriver. I mopedboka jeg hadde for et par år tilbake stod det at EU-godkjente modeller hadde en øvre fartsgrense på 40 km/t, mens en norskregistrert moped hadde øvre grense på 50 km/t. Dervar fartsgrensa 45 km/t. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå