suzukiken Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 jeg har hørt at viss vi har en gammal moped så har vi lov til å kjøre i 60kmt, eller er det 45 for alle uansett årstall? Lenke til kommentar
duligot Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) jeg har hørt at viss vi har en gammal moped så har vi lov til å kjøre i 60kmt, eller er det 45 for alle uansett årstall? 9645425[/snapback] Hvis du kjører moped har jeg hørt at man er selv annsvarlig å holde sykkelen under 45 . selv om sykkelen går raskere org. Endret 5. oktober 2007 av duligot Lenke til kommentar
suzukiken Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 vil det si at man har ikke lov til å kjøre mer en 45kmt uansett modell? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Fartsgrensen for knallert er 45 km/t. Du må selvfølgelig overholde lavere fartsgrenser også... Endret 5. oktober 2007 av jij1984 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 hva faen dem tenker med, når vanlig er 50 zone og dem skal ha ned ulykker.i tillegg unng trimming, me denne idiotiske loven av de uvitne politikerene så blir det sånn. mer trimming, mer ulykker, mer forbikjøring, mer utgifter for helsevesen etc. helt idiotisk, hvis dem ble laget for 55 så hadde mindre trimmet og mere heldige mindre forbislidinger. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 hva faen dem tenker med, når vanlig er 50 zone og dem skal ha ned ulykker.i tillegg unng trimming, me denne idiotiske loven av de uvitne politikerene så blir det sånn. mer trimming, mer ulykker, mer forbikjøring, mer utgifter for helsevesen etc. helt idiotisk, hvis dem ble laget for 55 så hadde mindre trimmet og mere heldige mindre forbislidinger. 9647022[/snapback] Det er nok ikke farten på de trimmeden mopedene som er problemet. Det er heller de idiotene som kjører mopedene som er årsakene til ulykkene... Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 hva faen dem tenker med, når vanlig er 50 zone og dem skal ha ned ulykker.i tillegg unng trimming, me denne idiotiske loven av de uvitne politikerene så blir det sånn. mer trimming, mer ulykker, mer forbikjøring, mer utgifter for helsevesen etc. helt idiotisk, hvis dem ble laget for 55 så hadde mindre trimmet og mere heldige mindre forbislidinger. 9647022[/snapback] Det er nok ikke farten på de trimmeden mopedene som er problemet. Det er heller de idiotene som kjører mopedene som er årsakene til ulykkene... 9647625[/snapback] Hadde det vært en oppkjøring på moped tror jeg alt hadde blitt mye bedre.... Sende 16 åringer ut i veien uten trafikk erfaring i det hele tatt... når jeg tok mopedlappen, så kjørte vi rundt i 2 timer så var all praktisk kjøreoppløring ferdig.. Kunne sikkert hatt en toppfart på 60 km/t.. synts jeghadde vært passende om det hadde vært obligatorisk oppkjøring Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 (endret) hva faen dem tenker med, når vanlig er 50 zone og dem skal ha ned ulykker.i tillegg unng trimming, me denne idiotiske loven av de uvitne politikerene så blir det sånn. mer trimming, mer ulykker, mer forbikjøring, mer utgifter for helsevesen etc. helt idiotisk, hvis dem ble laget for 55 så hadde mindre trimmet og mere heldige mindre forbislidinger. 9647022[/snapback] Det er nok ikke farten på de trimmeden mopedene som er problemet. Det er heller de idiotene som kjører mopedene som er årsakene til ulykkene... 9647625[/snapback] Hadde det vært en oppkjøring på moped tror jeg alt hadde blitt mye bedre.... Sende 16 åringer ut i veien uten trafikk erfaring i det hele tatt... når jeg tok mopedlappen, så kjørte vi rundt i 2 timer så var all praktisk kjøreoppløring ferdig.. Kunne sikkert hatt en toppfart på 60 km/t.. synts jeghadde vært passende om det hadde vært obligatorisk oppkjøring 9647693[/snapback] Når jeg tok mopedlappen for tre år siden hadde vi skikkelig opplæring. Jeg tok lappen på ungdomsskolen. Vi hadde en del teori og kjøregård, samt bykjøring og landeveiskjøring. Jeg syns denne opplæringen var god nok, men jeg veit mange kjøreskoler nærmest bare gir folk lappen etter en halvtime teori og en tur opp og ned gata på moped.. Men allikevel, det er også veldig mange på lettsykkel som kjører som noen idioter (kanskje de virkelig er det, hvem vet?). Når man fort får trimmet mopeden, får mange det for seg at de eier veien. Fartsgrensene gjelder ikke for dem lenger, de kan kjøre forbi akkurat hvor de vil, i lyskryss, i svinger, over sperrelinjer, på høyre side osv. Da er det ikke rart det oppstår mange ulykker. Hadde grensa blitt økt til 60 km/t trur jeg flere folk som i dag kjører som noen idioter hadde kjørt bedre. Da hadde også ulykkestallet gått ned. Endret 6. oktober 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Tror selv de mest forsiktige pesoner går dritlei 45 km/t etter et par timer. Hadde ikke mopeden min gått i 60 originalt skulle jeg nok ikke tvilt så lenge på å trimme. Men uansett hvor mye ungdom argumenterer mot 45km/t grensa, driter politikerne loddrett i det, kjører hjem i bilene sine og eter middag. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Har selv hatt lettsykkel... og vet at det er en del som kjører som idioter, (inkl meg selv ) men de har ihvertfall hatt en ordentlig oppkjøring.. de vet risikoen av å kjøre i 120km/t.. kjører du 120 km/t og kræsjer er med en motgående bil er du så og si sikra en plass på kirkegården... en fyr uten mye erfaring på en moped og ubertrimming har ikke den typen kontroll vil jeg si da... er mye lettere og "stivne" hvis du ikke tilsrekkelig erfaring... har selv feilberegnet en sving en gang i litt høy hastighet, kom meg unna ved og legge meg helt ned, så fothvilerne fikk noen skrubbsår.. jeg mener at hvis jeg ikke hadde hatt den treningen jeg hadde hatt, så hadde det gått rett vest... men,men er vel litt individuelt Lenke til kommentar
CFM Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Ha heller bedre opplæring og la mopedene kjøre uten plombe, så slipper vi farlige forbikjøringer i 60-sona.. De nyere mopedene er laget for hastigheter på 80km/t.. Kjørte litt under 1 år i 50. Da trimma jeg den, siden jeg ikke ville bli tvunget av veien lenger av desperate bilførere som _SKAL_ forbi mopeden koste hva det koste vil! var faktisk en bil som kjørte forbi mellom meg og en trafikkøy! da var det 10cm mellom mopeden og speilet til bilen.. Hadde han venta 20m så hadde det vært trygt Idiot! Men nå som jeg har tatt plomba(eff.anlegg hehe )har så og si ingen kjørt forbi lenger.. Bare et par i 80-sona som absolutt skal kjøre forbi alt og alle på veien... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Den loven er moden for kirkegården. Hvis dere stemmer meg fram som statsminister, skal jeg love å avskilte alle de 45-vrakene. På femti-tallet: moped = sykkel med plenklippermotor På 2000-tallet: moped = lett motorsykkel med sabotert motor. Lite skiller dagens mopeder fra motorsykler. Jeg har sågar sett dem med ABS-bremser! Mangelfull opplæring rettferdiggjør ikke 45-grensa. Grunnen? Det er overhodet ikke tryggere å kjøre seint! En ungdom har godt syn og raske reflekser. Det er heller pensjonistene som kunne tjene opp litt marginer ved å ligge i 45 i 90-sonen. Mopedopplæringen er mangelfull. Løsningen er ikke å sabotere motoren, men å gi eleven skikkelig opplæring. Jeg kjenner mange mopedeiere, og ingen av dem synes det er vanskeligere å kjøre i 80 enn i 45. tvert om. du sparer deg for mange livsfarlige forbikjøringer. Har du mangelfull opplæring, burde du ikke kjøre i det hele tatt! Fartsgrensa står på trafikkskiltet, IKKE i vognkortet! Vil egentlig oppfordre folk til å drite i moped, og gå rett på lett MC. Men mange av oss har en moped i garasjen som i praksis ER en lett MC. Lag en lov om bedre opplæring, uten tilbakevirkende kraft, og la oss fjerne plombene. Eller i det minste gi oss en realistisk plombe, som 60 km/t. 45 er en vits, og loven er 60 år gammel. Jeg møtes ofte med argumentet "vil du kjøre fort, kan du gjøre det på en moped-bane!" Saken er at jeg kjører ikke fordi jeg liker det, men for å komme på jobb! Hvis jeg skal ha noe nytte av en slik bane, må de lage mopedbaner langs alle veiene over hele landet som har høyere fartsgrense enn 45. Når skal staten bygge sykkelstier for uplomberte mopeder? Endret 7. oktober 2007 av Kerrigan Lenke til kommentar
suzukiken Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 kvifor skal vi bruke penger på leie en bane? jeg blir bare sint nor jeg tenker på alle de dumme lovene som finnes. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Ja, Norge er som sagt et spesiellt land, før jeg begynte å kjøre på scooteren regnet jeg med at jeg ville klare meg med 45 km/t, men nå er det ikke snakk om en gang, blir så forbannet når folk absolutt SKAL forbi, selv på gamleveien... Lenke til kommentar
CFM Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Men over til topic.. Hvis du titter bak på førerkortet ditt (der du ser hvilken klasse du har) Så ser du "M" som er klassen for moped, datoen du tok førerkortet, datoen førerkortet utgår, og bak der står det "146" som er en "merknad" som sier at du ikke har lov til å kjøre fortere enn 45km/t. Selv om sykkelen går fortere. Det står også i vognkortet(hvertfall på nyere mopeder) at maks hastighet på kjøretøyet er nettopp 45km/t Lenke til kommentar
oluf91 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 men denne merknaden du snakker om.. vi som har lettmc-lappen har også m på førerkortet, men vi har ingen merknad bak :!: så viss jeg skulle fulgt låven din så kan jeg følge fartsgrensen på mopen.. det jeg har fått inntrykk av denne merknaden er, er om du har lov å kjøre moped med 2 eller 4hjul Lenke til kommentar
Steina Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Fartsgrensen på 45km\t ble innført sammen med EØS avtalen som trådde i kraft 1. januar 1994. Gamlere mopeder enn dette kan dermed kjøre i 60km\t Ingen regler har tilbakevirkende kraft, og eieren har ansvar for at mopeden går så fort som den kan\ kunne i følge reglene når den ble registrert. Usikker kilde Jeg peiste selv på i 60-70KM\t med en bråkebøtte av en TSX i min tid. Lenke til kommentar
duligot Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Fartsgrensen på 45km\t ble innført sammen med EØS avtalen som trådde i kraft 1. januar 1994. Gamlere mopeder enn dette kan dermed kjøre i 60km\t Ingen regler har tilbakevirkende kraft, og eieren har ansvar for at mopeden går så fort som den kan\ kunne i følge reglene når den ble registrert. Usikker kilde Jeg peiste selv på i 60-70KM\t med en bråkebøtte av en TSX i min tid. Heter ikke gamlere ,men eldere . Du kan ta en telefon til vegvesenet / politi å spørre EDIT: eldre Endret 1. november 2007 av duligot Lenke til kommentar
Steina Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Heter ikke gamlere ,men eldere . Jupp.. Et sånn typisk ord jeg kan skrive feil på om jeg ikke tenker over hva jeg skriver. edit: pirke pirkpirk Heter ikke gamlere ,men eldere . Du kan ta en telefon til vegvesenet / politi å spørre Heter ikke gamlere, men eldre. Du kan ta en telefon til vegvesenet\ politiet og spørre. Endret 1. november 2007 av Steina Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Fartsgrensen på 45km\t ble innført sammen med EØS avtalen som trådde i kraft 1. januar 1994. Gamlere mopeder enn dette kan dermed kjøre i 60km\t 1. Førerkortdirektivet fra EU som reduserte hastigheten for mopeder ble innført i 2001 2. Fartsgrensen før det var 50kmt/t, og det hadde den vært lenge. Min lærebok var trykket på begynnelsen av '90 tallet og spesifiserte 50, det samme gjør min fars lærebok fra '73. 3. Slik det praktiseres er man ikke pliktig å plombere eldre mopeder ytterligere, men det er førers ansvar å holde fartsgrensen, som er 45km/t for moped. Det gjelder på samme måte som man ikke har lov til å kjøre fortere enn 80km/t med bil med tilhenger selv om kjøretøyet under omstendighetene klarer å kjøre fortere og fartsgrensen på stedet er høyere. Endret 31. oktober 2007 av MailMan13 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå