Fredrik- Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Hvilken lovgivning er norske ISP'er (internettlevrandører) under med tanke på utlevering av logget data om brukere? Er det lov for norske ISP'er å utgi persondata som navn og adresse og knytte dette opp mot en IP? Vil selskaper kunne kreve informasjon av en ISP basert på logger som viser at en kunde hos nevnt ISP har hatt en kobling mot kopibeskyttet data? Endret 5. oktober 2007 av Fredrik- Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Ingen har vell rett til å overvåke deg i Norge. Det går vell under avlytting? Så lenge man ikke har retten på sin side da. Tror jeg Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 Å 'overvåke' en IP-adresse er ikke det samme som å overvåke en person. Det er ikke snakk om overvåking i den forstand du tenker på. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 IP-adresser knyttet opp mot personer kan kun politiet få spørre om, så vidt jeg vet. Jeg tror det finnes muligheter for at selskaper lager avtaler så ISP'en stenger tilkoblinga di om du skiter hardt nok på leggen, men jeg er litt usikker her. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Politiet kan ikke kreve logger utlevert sånn uten videre, de må ha en rettskjennelse. Mange selskaper har prøvd å "true" ISP-er til å utlever informasjon om hvem som er tilkoblet en IP, eller stenge ned linja til vedkommende, men så langt så har slike henvendelser stort sett gått i makuleringsmaskina til ISP-ene. Enkelte har videresendt forespørselen til rette vedkommende, men det har ikke gitt noen form for reaksjoner utover at enkelte fjortiser har pissa i buksa. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 Det jeg i all hovedsak er interessert i å vite er om norske brukere (per lovgivning) er i effekt 100% beskyttet fra å bli knyttet opp mot en IP med navn fra alle andre enn politiet/myndighetsinstans? Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Er det noen spesifikk lengde ISP skal kunne utlevere slike logger for, 2mnd, 1år? Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Det jeg i all hovedsak er interessert i å vite er om norske brukere (per lovgivning) er i effekt 100% beskyttet fra å bli knyttet opp mot en IP med navn fra alle andre enn politiet/myndighetsinstans? Taushetsplikten i ekomloven § 2-9 innebærer så vidt jeg kan se en sterk beskyttelse i denne sammenhengen. Dog har man ingen beskyttelse mot innsyn fra politiet/påtalemyndigheten som har en ubetinget rett til å kreve personopplysninger i tilknytning til IP-adresse. Lenke til kommentar
Icy Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Har lest en del på datatilsynet om akkurat dette emne her. Det jeg lurer på er hvor alvorlig må det blir før politiet ber om å få utlevert info av en ISP? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Har lest en del på datatilsynet om akkurat dette emne her. Det jeg lurer på er hvor alvorlig må det blir før politiet ber om å få utlevert info av en ISP? Drap, terrorisme o.l? Tror ikke de gidder å bry seg ENDA med piratkopiering. Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Politiet trenger ikke å oppgi noen grunn for å kreve personopplysninger i tilknytning til IP-adresse utlevert. Det er derfor vanskelig å si noe om hvor alvorlig sakene må være for at politiet skal kreve slike opplysninger. Det vil sannsynligvis være et spørsmål om ressurser og prioritering, men i prinsippet er det tilstrekkelig at de kjeder seg en formiddag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå