Gå til innhold

Hjelp til spille-pc, 13-14000.

Anbefalte innlegg

Hei.

Endelig klart å få skrapt sammen penger til å kjøpe meg ny pc, men trenger hjelp og tips da jeg egentlig ikke har noe peiling i det hele tatt på hvordan jeg skal sette den sammen. Har prøvd å sette opp noen system den siste uka, men spesielt hovedkort, strømforsyning og kabinett er jeg helt blank på. Ingen aning hva som passer sammen. Trenger pc og skjerm, og må kjøpe den en plass der de setter sammen delene for meg. Det jeg har funnet ut er:

- En Q6600 prosessor.

- Lyst på et 8800 gtx skjermkort hvis det lar seg gjøre til den prisen. Men ikke peiling på hva forskjellen på de forskjellige produsentene er.

- Tror 2Gb ram holder hvis ikke noen sterkt anbefaler mer.

- Vil heller ha en bra pc og en litt billigere skjerm som jeg heller kan oppgradere senere enn det motsatte.

Håper noen kan hjelpe, klør ordentlig i fingrene etter å få en ordentlig pc i hus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Endelig klart å få skrapt sammen penger til å kjøpe meg ny pc, men trenger hjelp og tips da jeg egentlig ikke har noe peiling i det hele tatt på hvordan jeg skal sette den sammen. Har prøvd å sette opp noen system den siste uka, men spesielt hovedkort, strømforsyning og kabinett er jeg helt blank på. Ingen aning hva som passer sammen. Trenger pc og skjerm, og må kjøpe den en plass der de setter sammen delene for meg.  Det jeg har funnet ut er:

- En Q6600 prosessor.

- Lyst på et 8800 gtx skjermkort hvis det lar seg gjøre til den prisen. Men ikke peiling på hva forskjellen på de forskjellige produsentene er.

- Tror 2Gb ram holder hvis ikke noen sterkt anbefaler mer.

- Vil heller ha en bra pc og en litt billigere skjerm som jeg heller kan oppgradere senere enn det motsatte.

Håper noen kan hjelpe, klør ordentlig i fingrene etter å få en ordentlig pc i hus.

9645143[/snapback]

Heisann

-Quad Q6600 er en fin prosessor til gaiming (om noen månder), Crysis blir vel det store gjennombruddet med bruken av fire kjernes prosessorere, så blir vel de fleste å ta av de.

-8800GTX kort er en av de bedre typen, er store og yter fullt for alle spill nå til dags! Du kan gå for XFX sine 8800 GTX kort, XFX har fabrikert overclocket skjermkortet så det yter det "lille" ekstra, koster en par lapper mere, men du har skjermkortet ekstra lenge forhold til oppgradering igjen om noen år.

- 2 ram holder godt nokk til de fleste, med quad prosessoren vil det ute perfekt, med 4 GB ram må du på 32-bit OS for at PC-en idet hele tatt skal få 4 (du får ellers 3 i 64-bit). kjøp det 800MHZ minnebrikker så yter de veldig bra! Kan anbefale Geil sine brikker som du finner oss netshop.

-du gjør godt i å kjøpe en litt bedre pc enn skjerm, kjøp gjerne en skjerm som kommer under 4ms i reaksjonshastighet.

- Hovedkort kan du gjerne gå for GIGABYTE GA-P35-DQ6 Silent Pipe. Veldig rask og fint hovedkort som er av de nye modeller men god overclocking og en veldig fin pris nå for dagene! (netshop kjører tilbud og gode priser på nesten alle disse komponentene akkurat nå!)

-Strømforsyning MÅ du passe på å kjøpe en som er 500W +, fordi 8800 skjermkortene må ha 500w for i det hele tatt å kjøre! kjøp en 600W som netshop her gode priser på akkurat nå!

-Kabinett: er du ute etter et stille og helt normalt kabinett som bare kjør jobben sin å holde PC-en kjøling og har lite støy, så kjøp et kabinett til 600 kroner uten vindu og alt det der(kan gjerne gå for Lian Li uten vindu, som er utrolig på kvalitet og utsende). Men tenker du på å casemodde og gå for litt kraftig luftkjøling kan jeg anbefale Lian Li sine kabinetter! Utrolige fine å se på og god plass men mye plass for å gjømme bort de ekle ledningene, også som sakt er lian li utrolig god kvalitet noe som du merker når du tar i det, får ikke den plastikk følelsen(de er også ikke noe særlig tynde på de)

Har også kommet innom Netshop! Vil bare si at de er mye bedre enn komplett.no på både service og leveringstid!

Netshop kjører akkurat nå! gode priser på de komponentene du er ute etter og noen jeg har vært inne på. Netshop er også gode på å bygge PC-er og reparere viss noe er feil, jeg fikk PC-en min tilbake etter 2 dager, og det koster bare 370 kroner(fikk gratis hovedkort siden det viste seg å være en feil på det, noe som jeg synes er flott arbeid av de.)

Du burde ikke være redd får å sende mail til salg@netshop med varenummer og spørre om du kunne fått laget et tilbud til deg, er noen kroner å hente og de er veldig flinke på dette siden man kjøper en komplett pc (fikk 2000 avslag).

Håper du finner noe nytte i alt tullet jeg sitter å skriver :p

Hilsen André lykke til videre og ikke nøl med å sende meldinger og spørre om det er noe.

:thumbup:

Lenke til kommentar
- 2 ram holder godt nokk til de fleste, med quad prosessoren vil det ute perfekt, med 4 GB ram må du på 32-bit OS for at PC-en idet hele tatt skal få 4 (du får ellers 3 i 64-bit). kjøp det 800MHZ minnebrikker så yter de veldig bra! Kan anbefale Geil sine brikker som du finner oss netshop.

9645316[/snapback]

Nå har jeg ellers fint lite peiling på det å bygge, men må pressisere at det er omvendt (Skrivefeil?) Hvertfall kan ikke 32-bits OS utnytte 4 GB ram. I teorien skal det klare akkurat 4GB ram, men blir en del borte, blant annet som skjermkortet tar plassen for.I praksis tar 32-bits ca. 3.25± mens 64-bits prosessor og OS vil kunne ha noe som, i dag, virker ubegrenset.

Lenke til kommentar
Andy, har du kilde på det du sier om at Crysis kommer til og utnytte Q6600 fullt ut?

For hvis det er sant kjøper jeg heller den enn E6850!

9645595[/snapback]

HÆ?! Q6600 gjir mere ytelse på Crysis enn E6850 Crysis skal jo utnytte 4 kjerner og E6850 har bare 2 kjerner....

Lenke til kommentar
Andy, har du kilde på det du sier om at Crysis kommer til og utnytte Q6600 fullt ut?

9645595[/snapback]

Det er bekreftet fra Crytek at Crysis støtter 4 kjerner :thumbup: og det er åsså bekreftet at unreal tournament 3 vil fungere best på 4 kjerner :thumbup: kan nesten ikke vente til de kommer :dribble: og bare vent, de kommende store spillene vil de fleste støtte 4 kjerner og da faller plutselig E6850 ned fra tronen :whistle:

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen Andy.

Men med ditt forslag havnet jeg på 13200 kr, litt for mye med tanke på at jeg må ha skjerm i tillegg. Men ser at Club3d 8800gtx koster 1000 mindre enn XFX sitt? Hva er forskjellen, og hvor stor er den? Og hva er egentlig forskjellen på et hovedkort til 750 kroner og et til 1500 kroner?

Og for å ta et siste dumt spørsmål. Er det bare å velge et hvilket som helst hovedkort? Skjønner at det må støtte quad prosessor, men noe annet jeg må passe på? Og med tanke på kabinett, er alle sånn ca like store? Sånn at jeg plutselig ikke velger et som er altfor lite for alt som skal inn i det.

Heh, er helt blank altså, og sikkert mange dumme spørsmål. Men man må jo lære en gang.

Lenke til kommentar

Satt opp noe du kan se på.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=54498

Ny teknologi p35 hovekort bra og OC quad.

Kun slått av ASUS P5K Deluxe.

http://www.techspot.com/article/61-intel-p...rboard-roundup/

Cpu quad ville kjørt [email protected] på dette oppsettet.

Skjemkort ja bare rått.

http://www.guru3d.com/article/Videocards/428/2

Minne 4gb 800mzh [email protected] super pris.

Klokker nok ikke så bra.

Men holder i massevis kan kjøre 1:1 9x400=3.6ghz

Før minnet må over 800mzh.

Stømforsyning veldig bra kvalitet fra corsair.

http://www.jonnyguru.com/review_details.php?id=135

Skjerm.

http://www.hardware.no/tester/skjerm/fem_22-tommere/36215/8

Kabinett.

http://www.overclockersonline.net/index.ph...&num=681&pnum=0

http://video.google.com/videoplay?docid=7494970967421899506

Cpukjøler som greier og holde quad runt 3-3.2ghz 24/7.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

9645316[/snapback]

Nå har jeg ellers fint lite peiling på det å bygge, men må pressisere at det er omvendt (Skrivefeil?) Hvertfall kan ikke 32-bits OS utnytte 4 GB ram. I teorien skal det klare akkurat 4GB ram, men blir en del borte, blant annet som skjermkortet tar plassen for.I praksis tar 32-bits ca. 3.25± mens 64-bits prosessor og OS vil kunne ha noe som, i dag, virker ubegrenset.

9645426[/snapback]

Unnskyld :p satt å så film mens jeg skreiv så blei litt skrivefeil og gale ting her og der

:thumbup:

Lenke til kommentar

9645595[/snapback]

Det er bekreftet fra Crytek at Crysis støtter 4 kjerner :thumbup: og det er åsså bekreftet at unreal tournament 3 vil fungere best på 4 kjerner :thumbup: kan nesten ikke vente til de kommer :dribble: og bare vent, de kommende store spillene vil de fleste støtte 4 kjerner og da faller plutselig E6850 ned fra tronen :whistle:

9646090[/snapback]

Da blir det Q6600 :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror jeg kan like dette, begynner å bli interessant.

Takk for hjelpen Snippsapp. Sett litt på pc-bygging på nettet og lurte nesten på om jeg skulle prøve det selv, blir jo en del billigere.

Så ser dette bra ut? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=56237

Men hva er egentlig forskjellen på et XFX 8800GTX til 4000 kr eller et Inno3d/Gigabyte til 3600 kr?

Og et par siste spørsmål. Har jeg alt jeg trenger i handlevogna nå da? Trenger kanskje et nettverkskort? Og synes det stod at jeg trengte en vifte til cpu-kjøleren. Forstod det slik at jeg ikke trenger å kjøpe ekstra kabler?

Takk for all hjelpen, og tror jeg snart begynner å komme i mål, trenger bare litt til hjelp :D

Endret av Erki_
Lenke til kommentar
Denne skal være god

ADVARSEL! IKKE Vista Home Basic til GAMING!! Jeg hadde det og den greier ikke å kjøre BF2 engang!! Vil ambefale XP Til gaming men vis du absolutts kal ha vista så velg for all del home premium

9649123[/snapback]

Hva med Vista ultimate ?

funker godt som bare det, kommer snart oppdateringer så vista ikke tar så mye resurrser som jeg har hørt fra windows sin side.

også en ting når man først kjøper et DirectX 10 kort så synes jeg man skal spille med full grafikk og DirectX 10 så spillen blir mye finere å se på :)

Men det er også min mening

Hilsen André

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...