Gå til innhold

Mistet lappen - førerrett på moped?

Sovesofa

Anbefalte innlegg

Heisann..

er i den posisjon at jeg har mistet førerkortet mitt for 25 måneder :(

Er jo rimelig langt tid så derfor lurte jeg på om jeg har lov til å søke om å kjøre moped uten lappen?, fikk høre dette av advokaten min, men erunder 20 år så jeg ble litt skeptisk...

:hmm:

folk over 20 år har jo lov til å kjøre moped uten førerkort...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordningen med at alle som er over 20 fikk kjøre moped er fjernet.

Denne forsvant i 2005, noe som betyr at du må ha fyllt 20 år før 1/1 2005 for å få ervervet bevis for moped uten å ha hatt opplæring.

Men ja, du kan søke om å få lov til å erverve førerkort for moped, men det er ikke sikkert du får lov.

Lenke til kommentar
Ordningen med at alle som er over 20 fikk kjøre moped er fjernet.

Denne forsvant i 2005, noe som betyr at du må ha fyllt 20 år før 1/1 2005 for å få ervervet bevis for moped uten å ha hatt opplæring.

Men ja, du kan søke om å få lov til å erverve førerkort for moped, men det er ikke sikkert du får lov.

9644651[/snapback]

hmm, så det gjelder for meg også selv om jeg ikke er fylt 20?

Lenke til kommentar
Sånn er det imidlertid ikke. Jeg kjenner selv en mann som fikk lov til å kjøre mopeden slik at han kunne komme seg på jobb. Han mistet lappen på en ganske så brutal måte i en 60-sone.. Dette er ikke lenge siden heller.

9647359[/snapback]

Du kan få tillatelse til å få erverve/ kjøre motorvogner i andre førerkortklasser som f.eks. kl. T og M (moped).

Dette må da søkes særskilt om, akkurat som du må søke om å få lov til å øvelseskjøre.

Edit: Mente øvelseskjøre etter at man mistet førerkortet.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Sånn er det imidlertid ikke. Jeg kjenner selv en mann som fikk lov til å kjøre mopeden slik at han kunne komme seg på jobb. Han mistet lappen på en ganske så brutal måte i en 60-sone.. Dette er ikke lenge siden heller.

9647359[/snapback]

Du kan få tillatelse til å få erverve/ kjøre motorvogner i andre førerkortklasser som f.eks. kl. T og M (moped).

Dette må da søkes særskilt om, akkurat som du må søke om å få lov til å øvelseskjøre.

9647377[/snapback]

har jeg lov til å søke om å få kjøre traktor? isåfall er det ett bra smutthull, da enkelte høyhastighets ATV kan regges som traktor....

Lenke til kommentar

9647359[/snapback]

9647377[/snapback]

har jeg lov til å søke om å få kjøre traktor? isåfall er det ett bra smutthull, da enkelte høyhastighets ATV kan regges som traktor....

9647661[/snapback]

Tar du traktorlappen etter 1. juli 2005 har du uansett ikke lov til å kjøre traktor konstruert for hastighet over 40 km/t. Ergo må du ha billappen for å kjøre de der det ikke er fartsbegrensning og du kan kjøre traktor inntil 3500kg. Og da er du jo like langt...

Lenke til kommentar

9647359[/snapback]

9647377[/snapback]

9647661[/snapback]

Tar du traktorlappen etter 1. juli 2005 har du uansett ikke lov til å kjøre traktor konstruert for hastighet over 40 km/t. Ergo må du ha billappen for å kjøre de der det ikke er fartsbegrensning og du kan kjøre traktor inntil 3500kg. Og da er du jo like langt...

9647901[/snapback]

det der kan jeg ikke skjønne.. kompisen min tok T etter det, han kjører en ATV med toppfart på 100 km/t... En Bombardier outlander... Ble stoppa av purken, lovelig som bare f... er noen ATV`er det faktisk er lovlig på... Men mener de på ha 3 punkts hydralik els no sånt :D

Lenke til kommentar

Er nok mang en snut som ikke vet om den regelen ja... Vil tippe på at det er mange hos biltilsynet som ikke har peiling på det heller, men det er altså sånn at de skal gå i maks 40 km/t, også sikkert derfor det ble slutt på atv som "traktor med hvite skilt" i 2005 også. Har faktisk sett en 2007 modell registrert som traktor nå, sperret til nettopp 40 km/t.

Dette er EU's verk!

Lenke til kommentar
Er nok mang en snut som ikke vet om den regelen ja... Vil tippe på at det er mange hos biltilsynet som ikke har peiling på det heller, men det er altså sånn at de skal gå i maks 40 km/t, også sikkert derfor det ble slutt på atv som "traktor med hvite skilt" i 2005 også. Har faktisk sett en 2007 modell registrert som traktor nå, sperret til nettopp 40 km/t.

Dette er EU's verk!

9649979[/snapback]

ATV`ene kom jo forholdsvis fort til norge, deble populære styggfort, så de måtte jo sikkert lage noen hasteregler... Men mener at de som er regga som traktor nå, faktisk kan kjøres på traktorlappen. er no smutthull lover tror jeg

Politiet/biltilsynet har jo ikke peil i det hele tatt,når jeg skulle ta lett lappen, ringte jeg onkel blå og BT for å høre om jeg hadde lov til å øvelskjøre med walkietalkie og følgebil....

detta var lov i følge begge de to.. kommer på kjøreskolen, læren drar frem kjøretøyforskriftene els no sånt, og der står det TYDELIG at man må ha en bakpå sykkelen for at det skal være lovelig..... inkompetente fjols ass :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...