Gå til innhold

Hvordan kompilerer jeg fra kommandolinjen?

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier har jeg et problem når det gjelder kompilering fra kommandolinjen. Har lastet ned Sun JDK (er det det det heter? (mange "det'er")) og bruker JCreator til å lage mine programmer. Når jeg kompilerer og kjører programmet i JCreator, kjøres programmet "inni JCreator". Jeg vil gjerne at det vises i kommandolinjen.

Må jeg da kompilere det i kommandolinjen?

Uansett er det greit å vite hvordan det gjøres. Har prøvd javac mittfilnavn.java , men da får jeg beskjed om at javac ikke er en gyldig kommando.

Noen tips?

Endret av -Magne-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må enten gjøre dette i den mappen javac.exe ligger, eller så må du legge mappen som javac.exe ligger i opp i din path. Ting som ligger i pathen kan nåes fra hvorsomhelst på maskinen.

How do I set the PATH permanently?

To set the PATH permanently, add the full path of the j2sdk1.4.1\bin directory to the PATH variable. Typically this full path looks something like C:\j2sdk1.4.1\bin. Set the PATH as follows, depending on the version of Windows you are using:

Windows NT, Windows 2000, and Windows XP - To set the PATH permanently:

Choose Start, Settings, Control Panel, and double-click System. On Windows NT, select the Environment tab; on Windows 2000 select the Advanced tab and then Environment Variables. Look for "Path" in the User Variables and System Variables. If you're not sure where to add the path, add it to the right end of the "Path" in the User Variables. A typical value for PATH is:

C:\j2sdk1.4.1\bin

Capitalization doesn't matter. Click "Set", "OK" or "Apply".

The PATH can be a series of directories separated by semi-colons (;). Microsoft Windows looks for programs in the PATH directories in order, from left to right. You should only have one <b>bin directory for a Java SDK in the path at a time (those following the first are ignored), so if one is already present, you can update it to j2sdk1.4.1.

The new path takes effect in each new Command Prompt window you open after setting the PATH variable.

Lenke til kommentar
Uansett er det greit å vite hvordan det gjøres. Har prøvd javac mittfilnavn.java , men da får jeg beskjed om at javac ikke er en gyldig kommando.
javac skal ligge i /usr/bin og den skal ligge i path-en din.

Åpne xterm (eller en hvilken som helst annen terminal) og kjør

$ echo $PATH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...