Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU Viften spinner ikke, socket 775 [Bilder!]

Anbefalte innlegg

Hei!

Har seg slik at jeg har kjøpt splitter ny pc, har akkurat montert sammen alt og etter det jeg kan se så er alt i orden med unntak av CPU vifta. Det er en stock kjøler som sitter på en Intel Quad 6600.

Når jeg starter PC-en så spinner vifta i et sekund så stopper den. Jeg har gått tom for ideer på hva det kan være. Hvis det er ønskelig kan jeg skaffe bilder så dere ser hvordan jeg har montert det. Er det noen som har peiling på hva det kan være? i alle fall hvor jeg skal starte og feilsøke og for og få det i orden?

Specs:

- Gigabyte GA-P35C-DS3R, P35, Socket-775

- Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

- Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB CL4 [X2]

- EVGA GeForce 8800GTX 768MB GDDR3, HDCP

- Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2

- MIST 600W PSU V3

Kjempe fint om noen kunne hjelpe en frustrert mann på fredagskvelden :)

Edit: Har fått fiksa bilder!

P1010061.jpg

P1010062.jpg

P1010060.jpg

Endret av MatF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har seg slik at jeg har kjøpt splitter ny pc, har akkurat montert sammen alt og etter det jeg kan se så er alt i orden med unntak av CPU vifta. Det er en stock kjøler som sitter på en Intel Quad 6600.

Når jeg starter PC-en så spinner vifta i et sekund så stopper den. Jeg har gått tom for ideer på hva det kan være. Hvis det er ønskelig kan jeg skaffe bilder så dere ser hvordan jeg har montert det. Er det noen som har peiling på hva det kan være? i alle fall hvor jeg skal starte og feilsøke og for og få det i orden?

Specs:

- Gigabyte GA-P35C-DS3R, P35, Socket-775

- Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

- Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB CL4 [X2]

- EVGA GeForce 8800GTX 768MB GDDR3, HDCP

- Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2

- MIST 600W PSU V3

Kjempe fint om noen kunne hjelpe en frustrert mann på fredagskvelden  :)

Edit: Har fått fiksa bilder!

P1010061.jpg

P1010062.jpg

P1010060.jpg

9644426[/snapback]

Hei du!

Hadde akkurat samme problemet med min nye pc, som hadde samme hovedkort og cpu som deg. Lurte i 2 dager hva det kunne være, snakket med flere it proffer og netshop som var min leverandør..

Kom fram etter mye telefoner at jeg skulle restarte CMOS med det første (funket ikke) så var at noen modeller av hovedkortet (mitt var 1.0, som står uttpå pakken) som ikke fungerer som de skal med Quad Q6600, for å fikse det skulle jeg flashe bios med de nye bios driverne fra Gigabyte. Man skulle gjerne bruke en annen cpu som var ac socket 775, noe som jeg ikke har liggende, så jeg sendte inn hele PC-en igjen til netshop, og fikk de til å feilsøke og montere hele PC-en(kostet bare 300 kroner).

Nye PC-en kommer på mandag og håper alt funker som det skal...

De skiftet også hovedkort, noe som de sier at det jeg fikk var defekt på noen kretser rundt Cpuen, så fikk nytt gratis (luktet også svidd på hovedkortet etter noen ganger oppstart)

Håper du finner ut noe, ble veldig plaget, men håper det ble bra etter 2 ekstra uker uten stasjonær pc :mad:

Hilsen André :thumbup:

Lenke til kommentar

Har prøvd og resette bios, prøvd en annen kontakt til CPU viften på hovedkortet og prøvd og montere CPU og kjøler på nytt uten hell. Den spinner i 1-2 sekunder så stopper den.

Har versjon 1.1 av hovedkortet men er sikkert feil på det og. Får ringe Komplett på mandag og ordne med retur.

Andre forslag er velkommen imens, er lite keen på og sende det inn igjen til komplett, kommer til og ta lang tid.

Lenke til kommentar

Fikk et tips ifra en kamerat idag, han mente det kunne være at det var noe smartfan greier som gjør at vifta ikke spinner før CPU'n blir varm. Er det smartfan på det hovedkortet?

Evt hvor lenge kan PC-en stå på utenom at CPU'n tar skade og vifta ikke går så jeg kan få sjekka det i bios?

Lenke til kommentar
Har prøvd det nå, samt byttet PSU. Det hjalp ikke, er nok at det er problem med akkurat det hovedkortet og den CPU'n.

9651712[/snapback]

samme som meg sikkert..

Kan ringe de netshop folkan på mandag å høre hva det gjorde med min og gi tilbakemedling viss du vil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...