Gå til innhold

hva er det norske ungdommer tror dem er?

Anbefalte innlegg

Norske ungdommer skal ha så mye meninger. Dem skal ha så mye rettigheter og med en gang dem fyller 16 år så tror dem at dem vet ALT . Jeg skal bare si det at dem vet ikke en dritt hvordan det er å leve og hvordan ting egentelig funker i samfunnet.

Jeg vil gi en stor skyld av dette til norske skoler og skolesystemet.

jeg har 3 mindre søsken som går på vgs, og jeg ser og vet at dems skoledager er fylt med mye som ikke har med studie å gjøre. Dem valser rundt, sitter på msn, kommer og går når dem vil og ja..det er rett og slett elendig. Det som fikk meg til å koke var en artikkel jeg leste i avisen om en elevgruppe fra vgs som hadde fremmed et forslag for mer elevstyrt skoledag! Det er noe av det mest latterlige jeg kom over på lenge. Vgs elever gjør som dem vil, og nå så vil dem gjøre enda mer som dem vil.

Tall viser at norske skole elever er dårlige i naturvitenskapelige fag, faktisk veldig veldig langt nede på listen. Norske høyskoler og universiteter er også minst atraktiv bland utenlanske studenter, og vi skal liksm være verdens rikeste land?!!

Vgs i dag er jo ikke en skole... barn og ungdom må strammes inn skal det læres noe. det er altfor mye lek og lær, og gruppe prosjekt og elevstyrte timer.

jeg vil trekke frem asia som en godt eksempel på skole. skoler i japan ligger i verdenstoppen når det gjelder utdanning. elevene som går der er i verdensklasse når det gjelder naturvitenskapelige fag. dem er flinkere til å studere og dem vet sjenerelt mer, og har høyere iq. på skolene der borte så er det ikke snakk om å komme og gå når dem vil. heller ikke snakk om å sagge bugsa, gå slaskete, ikke gjøre lekser, sitte på PC-en og andre ikke skole ting. det er en runn til at hele verden vet hvor japan ligger på kartet, mens kun 4,5 millioner av verdens befolkning kan peke ut norge på kartet. en del skyld må også ligge hos lærerne. jeg har hatt en hau med inkompitente tafatte lærere som aldri skulle fått lov til å lære bort noe som helst. problemet er at det er for lett å bli lærer. det stilles jo ingen krav omtrent, hvem som helst kan bli det.

nei, norske skoler er virkelig helt elendig spør du meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som du virkelig har gått inn for å hate norske skoler, siden det virker som du ihvertfall ikke har fulgt med i norsktimen ut i fra hvordan du skriver her.

Uansett, norske skoler har sine mangler, men å kalle de for "elendige", blir for drøyt.

Lenke til kommentar
Det virker som du virkelig har gått inn for å hate norske skoler, siden det virker som du ihvertfall ikke har fulgt med i norsktimen ut i fra hvordan du skriver her.

Uansett, norske skoler har sine mangler, men å kalle de for "elendige", blir for drøyt.

9642872[/snapback]

nei du har rett, jeg var nok mye sterkere i realfag en det jeg var i norsk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Jeg har faktisk en ren 6-er i norsk hovedmål skriftlig :D

Kan på et vis være enig i Janern21 her; den norske skolen er en sosialistisk koseskole, der gruppearbeid og elevstyrte timer, samt pizzabelønning, er utbredt – altfor utbredt. Jeg vet ikke hvorfor man liker gruppearbeid så godt, men resultatet er at én (eller noen få) skoleflink(e) elev(er) gjør alt arbeidet, og at unnasluntrerne gjør det de er best til; å sluntre unna alt arbeidet :nei:

Lenke til kommentar
Før du rakker ned på oss bør du hvertfall kunne skikkelig tegnsetting og stor forbokstav.  :!:

9642927[/snapback]

jeg har allerede sagt at jeg hatet norsk og ikke var god i faget. jeg gidder ikke å sitte her å skrive et formelt tekst, som skal leses av en sensor. dessuten er rettskrivning bare teit uansett. Man leser ikke bokstav for bokstav, men leser orbilder. fjærn hvert andre bokstav i hele teksten min og hvem som helst greier å lese det fordet :D

Lenke til kommentar
Før du rakker ned på oss bør du hvertfall kunne skikkelig tegnsetting og stor forbokstav.  :!:

9642927[/snapback]

jeg har allerede sagt at jeg hatet norsk og ikke var god i faget. jeg gidder ikke å sitte her å skrive et formelt tekst, som skal leses av en sensor. dessuten er rettskrivning bare teit uansett. Man leser ikke bokstav for bokstav, men leser orbilder. fjærn hvert andre bokstav i hele teksten min og hvem som helst greier å lese det fordet :D

9642961[/snapback]

Hva med de som hatet matte, er det greit at de sluntrer unna der da? Du kan umulig være så ignorant at de fagene du liker er de man skal følge med på, mens andre fag kan man gi faen i.

Man skriver heller ikke riktig norsk for at en sensor skal rette det, men fordi det gjør det lettere for alle. Det gjør at teksten blir lettere å lese og oppfatte, uansett hvor teit du syns det er. Så før du går løs på andre så får du faen meg gjøre en innsats selv.

Ellers er jeg enig at norske skoler er alt for dårlige, og det er ikke uten grunn at vi alltid havner i bunn av rangeringen mellom de fleste andre industrialiserte land.

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk en ren 6-er i norsk hovedmål skriftlig :D

Kan på et vis være enig i Janern21 her; den norske skolen er en sosialistisk koseskole, der gruppearbeid og elevstyrte timer, samt pizzabelønning, er utbredt – altfor utbredt. Jeg vet ikke hvorfor man liker gruppearbeid så godt, men resultatet er at én (eller noen få) skoleflink(e) elev(er) gjør alt arbeidet, og at unnasluntrerne gjør det de er best til; å sluntre unna alt arbeidet :nei:

9642924[/snapback]

Det du sier der om gruppearbeid kan jeg si at jeg kjenner meg veldig igjen i. Kan vel med en gang si at jeg selv har vært enten den arbeidsomme eller den late ved flere slike anledninger. Men sånn må det vel bare gå, når skolene selv legger opp til slikt. Individuelt arbeide og vurdering ut i fra det er det beste etter min mening.

For å ta opp det trådstarter sier om det å gjøre som man vil på VGS: (er elev ved VGS selv)

så vidt jeg vet, i hvert fall ved de yrkesfaglige studieretningene, er for å "forberede" oss på livet slik det faktisk er. Ved å få den friheten vi har lærer vi forhåpentligvis at når vi er såpass ganle som vi er, er det opp til oss å ta ansvar selv for det vi gjør, hvordan vi oppfører oss og bli mer bevisst på at nå er det på tide å bli voksen snart. Noen takler jo så klart ikke det, for man er mer vant til å bli dullet rundt med far og mor, og gir stort sett f... i alt fordi man vet at man har pappa der som kan ordne alt sammen.

Jeg er faktisk ganske enig med deg, og kan med en gang innrømme at jeg ikke er noe prakteksemplar av en elev selv. Men dette er jo så klart statens oppgave å ta tak i. Jeg tror faktisk det blir spennende å se hvordan det går de neste 5-10 årene, ettersom jeg på nåværende tidspunkt ser at de lavere klassene ligner mer og mer på barnehager for større unger.

Og hvis noen lurte: Nei, jeg er ikke overstadig samfunnsengasjert, heller ikke involvert i noe politisk parti, og har heller ikke satt meg 100% inn i hvordan alt på barneskolen fungerer i dag. Jeg uttaler meg kun basert på egne observasjoner og meninger, så rett meg gjerne om jeg tar feil. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Jeg vil si at mye er velgernes feil. Så vidt jeg vet var den norske skolen ganske bra under Bondevik-regjeringens styre, men etter at velgerne stemte inn tullingene fra SV, Ap og Sp, så har hele greia utviklet seg til å bli en koseskole med vekt på sosialkompetanse, ikke fakta som i den "kjempefæle" Høyre-skolen...

Lenke til kommentar
Norske ungdommer skal ha så mye meninger. Dem skal ha så mye rettigheter og med en gang dem fyller 16 år så tror dem at dem vet ALT . Jeg skal bare si det at dem vet ikke en dritt hvordan det er å leve og hvordan ting egentelig funker i samfunnet.

Og det gjør du? Visste du forresten at grunnleggende rettskrivning er sentralt i de aller fleste jobber?

Jeg vil gi en stor skyld av dette til norske skoler og skolesystemet.

jeg har 3 mindre søsken som går på vgs, og jeg ser og vet at dems skoledager er fylt med mye som ikke har med studie å gjøre. Dem valser rundt, sitter på msn, kommer og går når dem vil og ja..det er rett og slett elendig. Det som fikk meg til å koke var en artikkel jeg leste i avisen om en elevgruppe fra vgs som hadde fremmed et forslag for mer elevstyrt skoledag!  Det er noe av det mest latterlige jeg kom over på lenge. Vgs elever gjør som dem vil, og nå så vil dem gjøre enda mer som dem vil.

Du er flink til å generalisere, men utover det har du ikke mye å backe opp dine utsagn med.

Tall viser at norske skole elever er dårlige i naturvitenskapelige fag, faktisk veldig veldig langt nede på listen. Norske høyskoler og universiteter er også minst atraktiv bland utenlanske studenter, og vi skal liksm være verdens rikeste land?!!

Det nytter ikke å ha penger når man enten ikke bruker dem, eller bruker dem feil. Du som er så verdensvant burde vel vite bedre enn å trekke fram "og vi skal liksom være verdens rikeste land".

Vgs i dag er jo ikke en skole... barn og ungdom må strammes inn skal det læres noe. det er altfor mye lek og lær, og gruppe prosjekt og elevstyrte timer.

jeg vil trekke frem asia som en godt eksempel på skole. skoler i japan ligger i verdenstoppen når det gjelder utdanning.

Skoler i Japan er også kjent for sitt usunt harde press på elevene.

elevene som går der er i verdensklasse når det gjelder naturvitenskapelige fag. dem er flinkere til å studere og dem vet sjenerelt mer, og har høyere iq.

IQ har lite med om du er lat og unnasluntrende å gjøre. Det går godt an å ikke gjøre en eneste lekse og likevel ha høy IQ. Kunnskap, derimot, får du selvsagt ikke inn om du ikke forsøker å lære.

Har du en link til noen studie som kan bekrefte det du sier, spesielt den IQ-delen, og hvordan den eventuelt skulle ha noe å gjøre med skolen?

på skolene der borte så er det ikke snakk om å komme og gå når dem vil. heller ikke snakk https://www.diskusjon.no/index.php?act=Post...95&qpid=9642844

Hardware.no - Diskusjon.no -> Svarer i hva er det norske ungdommer tror dem er?om å sagge bugsa, gå slaskete, ikke gjøre lekser, sitte på PC-en og andre ikke skole ting.

Hva har sagging og slaskete uttrykk å gjøre med skoleinnsats? Du lærer ikke mer om du kommer i smoking enn om du går i utslitte dongeribukser og utvaska hettegensere.

det er en runn til at hele verden vet hvor japan ligger på kartet, mens kun 4,5 millioner av verdens befolkning kan peke ut norge på kartet.

Og den grunnen har intet å gjøre med at Japan er det tiende mest folkerike landet i verden?

en del skyld må også ligge hos lærerne. jeg har hatt en hau med inkompitente tafatte lærere som aldri skulle fått lov til å lære bort noe som helst. problemet er at det er for lett å bli lærer. det stilles jo ingen krav omtrent, hvem som helst kan bli det.

nei, norske skoler er virkelig helt elendig spør du meg.

9642844[/snapback]

Hvordan sto det til med skolen i hine hårde dager, da, gamlefar?

Lenke til kommentar

Er vell klart at koseskolen ikke funker godt nok. Og verre er det jo at noen mener at karakteren skal vekk. Min innsats på skolefronten er heller laber men jeg klarer alikevell å dra i land 4,noe i gjennomsnitt. Skolen er så slappt at man lett kunne lært alt ved ett par måneders effektiv jobbing. Jeg var i ferd med å droppe ut av skolen nylig for militæret fordi jeg rett og slett føler jeg får så lite ut av det. De tre årene på vgs er veldig mye bortkastet tid. Det gjelder vell resten av skolesystemet også.

Lenke til kommentar
Norske ungdommer vet nok akkurat like mye eller lite som deg når du uttaler deg sånn, din gamle tulling.. det er sånne 60 åringer som tror de vet alt og tror at de eier verden, ikke ungdommene.

ditt gamle fjols

9643768[/snapback]

jeg har 3 mindre søsken som går på vgs

Regner med at han ikke er 60.

Lenke til kommentar
Jeg vil si at mye er velgernes feil. Så vidt jeg vet var den norske skolen ganske bra under Bondevik-regjeringens styre, men etter at velgerne stemte inn tullingene fra SV, Ap og Sp, så har hele greia utviklet seg til å bli en koseskole med vekt på sosialkompetanse, ikke fakta som i den "kjempefæle" Høyre-skolen...

9643079[/snapback]

Jeg tror ikke kvaliteten på den norske skolen endrer seg over natten med et nytt politisk styre.

Ellers tror jeg et av hovedproblemene er at Norske elever ikke lærer seg respekt og disiplin på skolen. Det virker som om lærerene prøver å være kompiser med hullete dongeribukser i stedet for å oppføre seg som voksne forbilder. Slike voksne som man finner ellers i verden utenfor skolegården.

Alvoret i skolen har forsvunnet helt og ingenting står på spill for elevene siden de regner med at sosialiststaten skal ta vare på dem uansett.

Lenke til kommentar

Regner med at trådstarter er 24/25? Var visst 23...

Selv er jeg 18 år nå og går tredje klasse VGS. Problemet ligger i undervisning og lærerns holdnig iforhold til "ansvar for egen læring". Personlig har jeg erfart at jeg kan ikke si at jeg lærer så ufattelig mye av å analysere Tekst A, deretter Tekst B, så Tekst C som forøvrig er sidemål (blabla p olitisk korrekt skriving angående nynorsk og sidemål) for så å lese 20 sider av noe av det tørreste stoffet jeg kan tenke meg om Ibsen og Welhaven og så svare på 10 spørsmål om hva jeg akkurat leste som jeg lett kan finne ved kun å lete etter et ord i teksten og skrive setningen.

Kall meg lat, eller umotivert, men sånn jeg ser på skolen nå (spesielt de obligatoriske fagene, ikke så mye i 3FY, 3MX eller 3KJ) er at flesteparten mører opp kun for å ikke få fravær og likevel får 3-4-5 i karakterer.

I faget religion nå, så har lærern (som har jobbet på en alternativ skole for "vanskelige" ungdommer) brukt et alternativt opplegg og skrevet egne artikler som omhandler temaene vi skal ha om. Dette finner jeg meget interesant selv om jeg er sikker på at hadde jeg lest det samme i boka hadde jeg kjeda vettet av meg. Kanskje fordi lærern også viser engasjement (gjør matte- og fysikklærern og) og dermed får elevene med seg.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Norske ungdommer vet nok akkurat like mye eller lite som deg når du uttaler deg sånn, din gamle tulling.. det er sånne 60 åringer som tror de vet alt og tror at de eier verden, ikke ungdommene.

ditt gamle fjols

9643768[/snapback]

norske undommer TROR dem vet mye. vent til du blir 23 som meg, da tror jeg du kjønner. takk til deg.

Lenke til kommentar

ditt gamle fjols

9643768[/snapback]

norske undommer TROR dem vet mye. vent til du blir 23 som meg, da tror jeg du kjønner. takk til deg.

9645028[/snapback]

Er du seriøs?!

Hohoho. I denne tråden er det kun du som fremstår som en person som tror mer enn han vet.

Lenke til kommentar
Ellers tror jeg et av hovedproblemene er at Norske elever ikke lærer seg respekt og disiplin på skolen. Det virker som om lærerene prøver å være kompiser med hullete dongeribukser i stedet for å oppføre seg som voksne forbilder. Slike voksne som man finner ellers i verden utenfor skolegården.

9644405[/snapback]

De lærerne jeg har lært mest av har vert de som har vert "kompiser" og "kule" lærere.

Det er de som skjønner hvordan det er å være ung, og så legge opp undervisningen deretter.

Istedet for å stå foran tavla og preke hele tiden, som man også lærer minst av.

Edit:

@trådstarter:

Hvorfor er det så fælt at folk sagger, og går slaskete?

Lærer de mindre på skolen, hvis man går i "slaskete" klær?

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...