Gå til innhold

Hva er forskjellen på DTS og THX lyd?


Anbefalte innlegg

Sjekka litt på nettet om dette.Har noen venner som sier at THX gir så mye bedre lyd enn DTS. Såvidt jeg har skjønt er THX bare en forbedret versjon av Dolby Pro Logic, eller tar jeg helt feil?

Ok kan man høre så stor forskjell fra AC-3. DTS og THX?

Vet at DTS er mindre komprimert enn AC-3( Dolby Digital), og derfor kan ha bedre lyd...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du skal dra nytte av THX må først og fremst alt av utstyret ditt være THX-sertifisert, og rommet ditt burde være fikset av folk fra THX (klang, resonans, dynamikk osv.) må fikses. Dette koster som du sikkert forstår en del penger, men det er nødvendig hvis du absolutt skal ha THX, men det er ingen nødvendighet i vanlig hjemmekino

 

 

mer info på www.thx.com

Lenke til kommentar

Burde det ikke være andre veien , DTS bedre en THX .

 

Altså man får da ikke stereo separasjon i THX på bakkanaler og ikke er det full frekvensgang heller ....

 

Men jeg er nok enig i at THX kan gi litt guff men da må man nok bruke langt over 100lapper , sier vi 300+ så kommer man litt lenger .

 

En Theta eller Theatermaster og litt gromme forsterkere + M&K sett så har 200grensen blitt passert for lenge siden ..

 

:D

Lenke til kommentar

Jeg mener også at DTS gir bedre lyd, men mannen tror jo at han er verdensmester i lyd, og at alt han har er best osv...

Han hadde forresten kjøpt seg nye høyttaler kabler nå, de til 20 laken var ikke bra nok, så han måtte kjøpe noen til 50 laken...som forøvrig er 5 ganger mer enn forsterkeren hans koster. Og både han og dama hans hørte ekstremt godt forskjell på kablene.

Lenke til kommentar

DTS er det nyeste, og regnes av mange som det beste digitale flerkanals lydsystemet som finnes på markedet i dag. (DTS står for Digital Theatre System).

 

THX er ikke et lydsystem som DTS ,Dolby Digital, eller Dolby Pro Logic.

THX er derimot en rekke krav som stilles til alle leddene i hjemmekino- anlegget, fra avlesing av lyden på filmkilden, til akustikken i rommet.

 

mer om DTS og THX

Lenke til kommentar
Sånn for å få satt ting på plass her så har THX også kommet med et lydsystem THX sorround EX. Hva som er best av DTS og THX EX vet jeg ikke, men DTS er MYE mere utbredt.

 

også kalt Dolby Digital Surround EX

 

Systemet er utviklet av Lucasfilm THX og Dolby Laboratories, og er en forbedring av Dolby Digital, systemet bruker samme teknikk som vanlig Dolby Digital, men har en ekstra senter surroundkanal. Dette oppnås ved å kode inn senterkanalen i de to digitale bakkanalene på samme måte som senterkanalen i Dolby Pro Logic Systemet.

 

På Hjemmekino bruk kalles systemet for THX surround EX og er bare tilgjengelig på THX ultra godkjente receivere/forsterkere og prosessorer med THX select utstyr.

 

 

Hva som er best av THX Surround EX og DTS vet ikke jeg heller. :shrug:

Lenke til kommentar
Hvis man bruker 50 000 på kabler er man dum. Da hadde jeg ikke vært venner med fyren, for da kan han faktisk ikke være så smart... no offence

 

I svært sjeldne tilfeller, om man har anlegg til flere hundre tusen, er det ikke så fjernt å ha kabler til 50 000. Man trenger ikke være dum selv om man har mange penger :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...