sarha Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Hei, Er absolutt ingen ekspert i overklokking, men har overklokket to prosessorer fra Intel. Den første, en tidlig utgave av PII 233 MHz, kunne greit kjøres på 300 MHz som da kostet 3000 kr mer. Dette var akkurat i overgangstiden til Intels låsing av klokkefrekvens (multiplier). Orginal kjøling er benyttet i begge tilfelle. Den andre, P4 1800 MHz, lot seg greit gå på 2400 MHz takket være en opsjon i BIOS'en på ASUS P4S533 hovedkortet. Jeg hadde forsøkt litt rundt først,- og fått den til å gå rimelig greit på 2,24 GHz. Men ASUS tilbyr altså dette som en enkelt konfigurerbar konfigurasjon i BIOS. Tror at Intel selger litt på frykt,- du får betale prisen etter den prosessorhastigheten som står på pakken. CPU blir ved normal bruk ikke varmere hos P4 cpu'en (i følge ASUS monitorprogram holder den 40 grader ved begge hastighetene). Den blir varmere ved spill som krever 100% CPU hele tiden, 44 grader ved 1800 og 49 ved 2400. Men temperaturene er innenfor akseptable rammer og hvorfor ikke utnytte innebygde egenskaper til Intel CPU'er. Jeg understreker at dette gjelder mine erfaringer med CPU og hovedkort,- men elektronisk produksjon er nå så jevn på kvalitet at jeg tror erfaringene har generell gyldighet. Sahra :-? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå