Kasparov Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Finnes det noen tabell som viser hvor mange rødhårete det er i forhold til andre hårfarger? 2% av verdens befolkning har rødt hår, 7% bærer genet for rødt hår (bare at det er inaktivt, jeg for eksempel bærer det genet siden jeg har en rødhåret mor, men har brunt hår selv) Men 20% av befolkningen på Skotland har rødt hår. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hele rasebegrepet bygger jo på en gigantisk misforståelse. Det finnes jo ingen forskjellige menneskeraser. Vi tilhører alle rasen Homo Sapiens. Våre gener er på grunn av "den mindre verden" blitt mer og mer blandet. Forskjellene mellom "rasene" blir dermed også mindre. Å si at rasisme handler om rase er derfor feil. Rasisme kan sies å handle om å diskriminere mennesker på bakgrunn av hudfarge. Men idag omfatter det en del mer, som å diskriminere andre mennesker på bakgrunn av kultur, religion og annet. Så kan man jo spørre seg selv om det å bli diskriminert på grunn av hårfarge kan kalles rasisme. Jeg ser ikke på det som rasisme nei. Faktisk ville jeg enkelt og greit kalt det mobbing. Det betyr ikke så mye om det gjelder en egenskap en enkeltperson har eller en gruppe har. Det kan like fullt kalles mobbing. Nå skal jeg ikke påberope meg å ha rett her, da det er fullt mulig å ha forskjellig syn på begreper. Til slutt vil jeg bare si at rødhårede kvinner kan være meget pene. Hvorfor noen skulle ville mobbe eller diskriminere dem er for meg ufoståelig. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Har ikke lest gjennom hele tråden, men jeg ville ikke si det er rasisme, men derimot diskriminering på en måte. Det er vel uansett ikke pent Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Dette går vel mer som diskriminering enn rasisme... Som tidligere nevnt så er det litt som å mobbe folk som er feite, stygge osv. Også en litt off topic story: Bor i england atm, og så er det en i den ene klassen vi er sammen med som er ginger, også kasta han et papirfly i timen. Så kommer det fra andre siden av klasserommet "This is the captain speaking. Your are flying with ginger airlines, the weather outside is now...." For så å bli avbrutt av sin egen og alle andres latterkramper. Bountyhunter Endret 11. oktober 2007 av [StK]Bountyhunter(BF:V) Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Ser man på britiske tv-programmer som fks. Green Wing er det åpenbart at det er mye vanligere å "mobbe" folk som er ginger der en det er her. Selv om vi ikke har sjel. Men foresten, betyr dette at jeg er medlem av en minoritet? Jeg har alltid ønsket å kunne stå utenfor det store norske fellessamfunn og kunne se stygt på de som undertrykker meg. Statlig støtte hadde heller ikke vært feil, jeg bare nevner det. Endret 11. oktober 2007 av Q-melk2 Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Det finnes jo ingen forskjellige menneskeraser. Vi tilhører alle rasen Homo Sapiens. Homo sapiens (egentlig homo sapiens sapiens) er en artsbetegnelse. Akkurat som hund (canis lupus familiaris) er en art, men det finnes forskjellige raser innenfor denne arten. Hvordan skal man så definere menneskeraser? Aner ikke Rasisme kan sies å handle om å diskriminere mennesker på bakgrunn av hudfarge. Men idag omfatter det en del mer, som å diskriminere andre mennesker på bakgrunn av kultur, religion og annet. Hvilket er helt idiotisk, da kultur og religion slett ikke er medfødt slik hudfargen er. Man oppdras til en kultur/religion, så man kan også lære seg til å forlate dette igjen. Det utvidede rasismebegrepet er fullstendig idioti, og ødelegger kampen mot virkelig rasisme, nemlig den som går på fysiske, genetiske, medfødte trekk (som hudfarge). Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Ordet "rasisme" har vel egentlig gått ut på dato. For som vi "alle" vet så er ikke mennesker delt inn i raser men i "etniske grupper" Om jeg kaller en mørkhudet person for apekatt, kaller en med store ører for dumbo eller sier til en rødtopp at det henger gullerot spaggeti på hodet hans så er vel alle tingene like tåplig. Eneste forskjellen er vel at det første eksempelet hadde ført til masse mediedekning. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Også hadde du fått juling av apekatten Edit: Og vennene hans Edit2: Og familen hans Endret 14. oktober 2007 av Ethernet Lenke til kommentar
Jompen Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 At noen blir mobbet på grunn av hårfarge er bare tilfeldig. Det har ingenting med rasisme å gjøre. "Uti vår hage" innslaget er bare uskyldig humor, som er ufattelig morsomt på grunn av den overdrevet patetiske måten det blir fremstilt på. Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 RED HAIR ROCKS:) Lenke til kommentar
modin Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Tror jeg ingenting på, vi gutter tenner på cirka det samme og det er genetisk. Vi fokuserer på former og visse trekk i ansiktet. Og her er Jackie klart mer attraktiv. Feil du kan ikke hevde at hva menn finner atraktivt hos kvinner er genetisk betinget, hvis du ser igjen historien se feks bare på kunsthistorien. Så har det hvert en stor utvikling av kvinneidealet gjennom tidene, og forskjellige trender innenfor kropsform har hvert populære. Fra renesansene kraftige kurvede former, 20 tallets spinkle nærmest litt androyne kvineideal, til 50 og 60 tallet igjen med Marilyn Monroe med sine brede hofter og frodige kropp, til dagens mer tynne ideal men som samtidig har store pupper. Dette er helt klart kulturelt betinget, og vi ser at i andre deler av verden er det andre type kvinner som blir sett på som atraktive. Noe steder er feks. overvektige kvinner atraktive. Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Eg har ikkje rødt hår, men ka er vitsen med å plage dei? Fordi det er dritgøy å slå ned på alle som ikke er lik en selv, såklart! Uansett, så har ikke rødhårede sjel, så det skader jo ingen å mobbe dem! 10hi:) VI HAR FAEN MEG SJEL... SLUTT OG TREKK NED PÅ OSS FOR FAEN,, VI BLIR SKADA OG SÅRA NÅR SÅNNE SOM DEG BEGYNNER Å MOBBE... JEG BLIR FORBANNA .. JEG SKAL FINNE UT HVOR DU BOR SÅ SKAL JEG KOMME Å DREPE DEG DE DUMME TULLING.. Neida eg bara skrønor Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Feil du kan ikke hevde at hva menn finner atraktivt hos kvinner er genetisk betinget, hvis du ser igjen historien se feks bare på kunsthistorien. Så har det hvert en stor utvikling av kvinneidealet gjennom tidene, og forskjellige trender innenfor kropsform har hvert populære. Fra renesansene kraftige kurvede former, 20 tallets spinkle nærmest litt androyne kvineideal, til 50 og 60 tallet igjen med Marilyn Monroe med sine brede hofter og frodige kropp, til dagens mer tynne ideal men som samtidig har store pupper. Dette er helt klart kulturelt betinget, og vi ser at i andre deler av verden er det andre type kvinner som blir sett på som atraktive. Noe steder er feks. overvektige kvinner atraktive. Allikevel har forskerne funnet av visse trekk i kvinneansiktet favoriseres av menn. Disse trekkene er de som indikerer at en kvinne har høye verdier av kvinnelige kjønnshormoner, altså feminine trekk. Og litt mer On-Topic: Jeg leste nylig om neandertalere på wikipedia, og der fikk jeg vite at noen forskere regner det som sannsynlig at rødt hår er noe neandertalerne har gitt oss gjennom assimilering inn i Homo Sapiens Sapiens sine rekker. Som om ikke de rødhårete har det ille nok fra før; nå skal de altså bli stemplet som gjenlevninger av neandertalerne! Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Og litt mer On-Topic: Jeg leste nylig om neandertalere på wikipedia, og der fikk jeg vite at noen forskere regner det som sannsynlig at rødt hår er noe neandertalerne har gitt oss gjennom assimilering inn i Homo Sapiens Sapiens sine rekker. Som om ikke de rødhårete har det ille nok fra før; nå skal de altså bli stemplet som gjenlevninger av neandertalerne! wikis beskrivelse: ''Neandertalere var meget kraftige i forhold til nåtidsmennesker. Det betydde at de ikke så lett fikk forfrysninger og at de på grunn av deres styrke kunne klare seg med grovere redskaper enn nåtidsmennesker. Det er ingen som tyder på at de var mindre intelligente enn nåtidsmennesket da man vet at det tok mange årtusener inn nåtidsmennesket fortrengte neandertalerne. Muligens var det nye sykdommer som slo neandertalere tilbake i flere omganger. Neandertalerens hjerne har nok i gjennomsnitt vært større enn nåtidsmenneskets, men på grunn av neandertalerens kraftigere bygning har den relative hjernestørrelse vært på omkring den samme som nåtidsmenneskets.'' Ser ingenting gale i å bli koblet til denne rasen og om eg får si det sjølv: eg fryser lite, sterk som ti menn og har ikkje blitt fortrengt på fleire tusen år. - UGG UGG! gingerkid-nippy out. Lenke til kommentar
modin Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det er jo en del ideer om at rødhårede ofte har enkelte personlighetstrekk, de som oftest trekkes fram er agresivitet, følsomhet, kreativitet og sterkere seksuelle drifter enn folk flest. Noe som ikke nødvendigvis er negative egenskaper, desuten viser undersøkelser at rødhårede er mer følsomme for termisk-smerte (altså tempratur), men mindre følsomme for smerte påført av elektrisitet. Derfor er kanskje en jobb som elektrikker bedre enn feks en jobb som kokk med varme gryter. Så litt skryt av rødhårede: Notable red-headed men include: Winston Churchill, Thomas Jefferson, Vincent Van Gogh, Mark Twain, George Washington, Patrick Henry, Jean Paul Sartre, Jeremiah Johnson, F. Scott Fitzgerald, Antonio Vivaldi, Billy the Kid, Shaun White, David Caruso, Axl Rose, Conan O'Brien, Vin Scully, Eric Stoltz, Mark McGwire, Bill Walton, James Joyce, Napoleon Bonaparte. Ingen dårlig liste dette da, her har vi topper innenfor kunst, musikk litteratur, politikk, sport og filosofi/akkademia. Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Eg har ikkje rødt hår, men ka er vitsen med å plage dei? Fordi det er dritgøy å slå ned på alle som ikke er lik en selv, såklart! Uansett, så har ikke rødhårede sjel, så det skader jo ingen å mobbe dem! 10hi:) VI HAR FAEN MEG SJEL... SLUTT OG TREKK NED PÅ OSS FOR FAEN,, VI BLIR SKADA OG SÅRA NÅR SÅNNE SOM DEG BEGYNNER Å MOBBE... JEG BLIR FORBANNA .. JEG SKAL FINNE UT HVOR DU BOR SÅ SKAL JEG KOMME Å DREPE DEG DE DUMME TULLING.. Drapstrussel? Jeg ringer PST! Uansett så er det et vitenskapelig faktum at vi ikke har sjel, nettop derfor trenger vi statlig støtte. Kansje jeg skulle ringt NAV med det samme? Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Nei huff, jeg er glad jeg ikke har rødt hår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå