Gå til innhold

Er "rødt hår hetsing" rasisme?

Anbefalte innlegg

I England måtte en familie flytte flere ganger leste jeg. Det er visst ganske ille der borte, merkelig nok.

http://www.thisislondon.co.uk/news/article...aign/article.do

Men det er vel prinsipielt det samme som andre gene-egenskaper som folk hetses for. Å være mørkhudet eller å ha asiatiske øyne.

Forresten, var det ikke ekstremt mye rødt hår innslag i "Ut i vår hage" med H. Eia og Bård Tufte J?

Var jo b.l.a rødt hår museum, fyr med rødt hår som skulle fortelle morsom historie, enda en sketsj med en nyfødt unge som har rødt hår og Harald Eia som friidrettstrener for han som bare vil konkurrere med handicappede hadde også rødt hår.

I introen så står det jo også alle tre i veikanten med røde parykker.

Vel?

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fått intrykk av at de gjør store poeng ut av "gingers" i england.

i chat på pokerrom, forum o.l, er det mye gingerprat hvis det først dukker opp en med rødt hår (avatar o.l, i den ene clienten er dealer rødhåret, noe som blir gjort et stort poeng av visse).

på liverpoolforumet så går John Arne Riise stort sett under "ginger" feks.

det kan være et feilaktig inntrykk, og jeg blir bare glad om noen kan avkrefte det

Endret av Darx
Lenke til kommentar

Jeg har oransj hår og ble mobbet flere ganger på ungdomskolen av tapere som ikke hadde andre å mobbe på i akkurat det tidspunktet.

"Appelsin, mandarin" o.l. er ting som gikk igjen og igjen.

F.eks. "pisser du appelsinjuice?", "jeg fant broren din (viser frem appelsin". Alt som var oransjt elns ble ofte sammenlignet med med. Hver gang noen så på noe oransjt eller kom inn på en tema som var oransjt, så gruet jeg meg en smule. Men whateva, skjer ikke nå lengre.

Lenke til kommentar

De kalte meg også unormal fordi de mente at det å være rødhåret ikke var normalt fordi vi var i mindretall i forhold til resten av befolkningen. Samtidig er de rasister mot mørkhudede. Hvordan går det ann? Jeg er jo lysere i huden enn alle de som mobber, men finnes det en grense for hvor mørk og lys man kan være?

Lenke til kommentar

Bare å ta seg en tur til skottland, mange med rødt hår der: http://viamag.net/test/?p=941. Er jo litt sjeldent med rødt hår i Norge, uten at det er noe galt i det ;) Jeg har ikke rødt hår, men rødt skjegg av en eller annen grunn (ligger vell litt i genene siden et av søskenbarnene er rødhåret), noe dama mi mobber meg for uten at jeg tar meg så veldig nær av det.

ArmenMinAU: Det ligger vell litt i menneskets natur\kultur å hakke på dem som skiller seg ut på noen som helst måte dessverre. Eneste man kan gjøre med det er vell å prøve å være et godt forbilde selv og la folk få være litt annerledes :)

Lenke til kommentar

Forskjellen er vel at diskriminering pga hudfarge har en ganske brutal historie. Derfor reagerer man strekere på negervitser enn blondinevitser, akkurat som man vi lreagere sterkere på jødevitser enn svenskevitser. Men i utgangspunktet er det jo ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...