Gå til innhold

Hvilket brikkesett er bra til overclocking NÅ?

nets

Anbefalte innlegg

Mitt hovedkort tok kvelden her om dagen, det var rett og slett dritt (P5B P965 chipset tror jeg).

Jeg har nå planer om å invistere i et skikkelig hovedkort som takler 500FSB og oppover.

Mitt eneste krav er at det ikke har linked heatpipes. Jeg skal nemlig ha en vanblokk på NB, så gidder ikke ta av de store metallsakene og sage i dem (har ikke verktøy for det heller).

Så kom med forslag til hovedkort som er kjent for god overclocking :)

Takk for raske svar, siden jeg er drit lei av å sitte på den treige laptopen min :thumbdown::tease:

EDIT:

Har leita litt rundt og P35 brikesettet får mye skryt. Så hvordan er disse hovedkortene?

Gigabyte GA-P35T-DS3P

Foxconn P35A01-8EKRS2H

dessverre så er det ingen erfaringer i prisguiden... men håper noen på forumet kan gi sine meninger om disse korta, og evt andre :)

Endret av Nets
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å ødelegge partyet, men Nforce 650 og 680 chipsettene er vel absolutt ikke egnet for klokking. Er vel faktisk slik at jeg ville kalt dem helt elendige til det.

Skal du overklokke så var ivhertfall dette det siste jeg ville sett etter.

Det sliter med svært lave FPS frekvenser, har stor voltdropp, og har ikke muligheten til å gi ut noe voldsomt med volt, verken på minne eller til prosessor.

Har selv to Nforce 650i, og uten vMOD så kommer jeg ikke stort lengre enn 330MHz FSB.

Edit: Det jeg sa over gjelder ivhertfall for quad-core. (begge PCene er Quad-core, og det virker som om raportene gjalt spesielt for Quad)

På dual-core er nok Nforce 650 chipsettene en del bedre, men langt ifra noen storklokker.

Intel sine P965 var ganske gode overklokkere, men ble så erstattet av P35 som var enda bedre igjen. Toppmodellene der har blant annet en P8 kontakt (8-pins 12V til CPU) som igjen kan sørge for mer stabil spenning i ekstreme tilfeller.

De har også MANGE flere overklokkingsfunskjoner som hjelper mye.

F. eks Voltage damping som hos meg gjør at spenningene blir dønn stabile.

De fleste kommer uten problemer over 450MHz FSB på en Quad-core, og på dual-core så ville jeg trodd det klarte 500MHz++

Eneste problemet er jo da naturligvis at de har skikkelig kjøling, og heatpipes.

På den andre siden så er det jo ikke nødvendig å ha vannkjøling på mosfetene og sånnt, da kjølingen er mer enn god nok på disse?

Om X38 chipsettet er enda bedre der igjen skal jeg ikke uttale meg om, men er de virkelig det så er de SVÆRt gode overklokkere ivhertfall..

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Det sliter med svært lave FPS frekvenser, har stor voltdropp, og har ikke muligheten til å gi ut noe voldsomt med volt, verken på minne eller til prosessor.

Har lest tester om kortet jeg kjøpte og der kom de opp i 470 FSB med standard kjøling. Så jeg skal jo ha vann på NB, så regner med vertfall 500+++

Har dual core, så da blir det bra.

Og det forrige hovedkortet mitt var P965, var helt OK fornøyd med det. Ikke noen storklokker dessverre pga. den ikke lklarte å kjøre max volt på 1.6 eller 1.8 på NB selv om det var 35 C. på den uten load (hadde en kraftig 80mm over NB kjøleren).

Lenke til kommentar
Vet ikke med det, men jeg hadde nok gått for et nyere chipset.

Om nVidia, så hadde jeg ihvertfall valgt 670i.

9645996[/snapback]

Er vel 680i du mener ;)

9646015[/snapback]

Typo ;)

Gleder meg til å teste ut klokkeegenskapene til Maximus Formula (X38), og håper på at det er så godt som jeg har lest....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...